اسدالله افلاکی: حفاظت از آخرین بازمانده‌های جنگل‌های کشور با اعلام هشتم مرداد به‌عنوان «روز جنگل، رمز حیات» وارد مرحله جدیدی شد.

زنجیر انسانی حفاظت از جنگل

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست همزمان با روز جنگل رمز حيات از تقديم لايحه توقف بهره‌داري از جنگل به مجلس خبرداد. رئيس سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور هم به مناسبت روز جنگل رمز حيات بيانيه‌اي صادر كرد و طي آن با اشاره به منويات مقام معظم رهبري مبني بر حفاظت از منابع طبيعي و محيط‌زيست از عزم سازمان متبوع خود براي تحقق رهنمودهاي رهبري خبر داد.

مهندس خداكرم جلالي، در اين بيانيه 3چالش عمده بشر را تغيير اقليم، كمبود آب شيرين و بيابان‌زايي عنوان كرد و گفت كه «براي حل مشكلات زيست‌محيطي در سطح ملي از قبيل خشك شدن درياچه‌ها و تالاب‌ها، رودخانه‌ها، قنوات و چشمه‌ها، بيلان منفي سطح سفره آب‌هاي زيرزميني، فرونشست زمين، گسترش كانون‌هاي بحراني بيابان‌زا و گردوغبار چاره‌اي مؤثرتر از حفظ و احياي جنگل‌ها و مراتع، گسترش عمليات آبخيزداري و آبخوان‌داري و اجراي عمليات بيابان‌زدايي وجود ندارد.»

  • حاميان جنگل چشم به مجلس دوخته‌اند

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه همزمان با روز جنگل، رمز حيات به مازندران سفر كرده‌بود در جمع تشكل‌هاي مردم نهاد از طرح‌هاي سازمان محيط‌زيست براي حفاظت از جنگل‌ها سخن گفت. شاه‌بيت گفته‌هاي معصومه ابتكار، اشاره به بررسي تدوين لايحه حفاظت از جنگل‌ها در دولت بود. آنطور كه ابتكار گفته است لايحه توقف بهره‌برداري از جنگل‌ها كه در سال92 تحت عنوان تنفس جنگل به تصويب دولت رسيد به‌زودي تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌شود.

طرح توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال يا «طرح تنفس جنگل» ازجمله طرح‌هاي بحث‌برانگيزي است كه طي 10سال گذشته به مناسبت‌هاي مختلف در صدر اخبار محيط‌زيست قرار گرفته است. اين طرح البته مخالفاني هم دارد اما موافقان آن همواره از اين طرح به‌عنوان يكي از راهكارهاي اساسي نجات رويشگاه‌هاي جنگلي كشور نام برده‌اند.

موافقان اين طرح با تأكيد براينكه دولت بايد با توقف بهره‌برداري چوب از جنگل‌هاي شمال، مجال احيا و بازپروري را براي اين جنگل‌ها فراهم كند، مي‌گويند حذف تعرفه واردات چوب، توسعه و حمايت از زراعت چوب ازجمله گزينه‌هايي است كه اجراي آنها مي‌تواند همزمان با توقف بهره‌برداري از جنگل‌ها، خلأ بهره‌برداري را جبران كند. آنها همچنين تأكيد مي‌كنند كه همزمان با اجراي توقف بهره‌برداري چوب از جنگل‌هاي شمال كشور ضروري است با اهرم‌هاي قانوني با قاچاقچيان چوب برخورد شود، فضا براي زمين‌خواران و متجاوزان به عرصه‌هاي جنگلي ناامن شود و فعاليت‌هاي معدني در رويشگاه‌هاي جنگلي به‌طور كامل متوقف شود.

در اين ميان، شماري از كارشناسان بررسي‌هاي جامع فني و علمي را پيش‌نياز اين طرح اعلام كرده‌اند. آنها با اشاره به اينكه نمي‌توان در جنگل‌ها را بست، مي‌گويند اجراي اين طرح در قالب ضوابط خاص امكان‌پذير است براي نمونه خروج درختاني كه به سن ديرزيستي رسيده‌اند و نيز درختان شكسته و آفت‌زده از جنگل گريزناپذير است. اين دسته از منتقدان منابع طبيعي طرح‌هاي جنگل‌داري را خط قرمز حفاظت از رويشگاه‌هاي جنگلي عنوان مي‌كنند و تعطيلي اين طرح‌ها را مغاير با مصالح منابع طبيعي مي‌دانند و مي‌گويند كه تاكنون همواره نگاه دولت به طرح‌هاي بهره‌برداري از جنگل نگاهي اقتصادي بوده و در نتيجه برداشت چوب، گزينه اصلي بهره‌برداري از جنگل بوده است؛ درحالي‌كه بايد اين نگاه تغيير كند و نگاه حمايت‌كننده جايگزين نگاه اقتصادي شود.

  • انتخاب روز جنگل بدون توجيه

نامگذاري يكي از روزهاي تقويم تحت عنوان «روز جنگل، رمز حيات» گرچه اقدامي مبارك است اما انتخاب هشتم مرداد براي اين روز بسيار دور از انتظار بود. اهميت جنگل‌ها از يك سو و تغيير اقليم و گرمايش زمين و نقشي كه رويشگاه‌هاي جنگلي در حفظ لايه ازن، تأمين آب و امنيت غذايي دارند سبب شد تا در سال2011 ميلادي، 21مارس (اول فروردين) به‌عنوان روز جهاني جنگل مطرح شود و در سال2013 به تصويب سازمان ملل برسد. در ايران نيز سال گذشته، انجمن علمي جنگلباني ايران كه اعضاي آن را استادان دانشگاه و شمار قابل‌توجهي از كارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبيعي كشور تشكيل مي‌دهند 4دي‌ماه را به‌عنوان روز ملي جنگل مطرح كردند. اين پيشنهاد از آن رو مطرح شد كه مهندس كريم ساعي كه از او به‌عنوان پدر جنگلباني كشور يادمي‌شود هنگام برگشت از ماموريت و در راه حفاظت از جنگل بر اثر سانحه هوايي جان باخت. با وجود اين، مشخص نيست متوليان انتخاب روز جنگل، رمز حيات با كدام انگيزه هشتم مرداد را براي اين نامگذاري انتخاب كرده‌اند؟

کد خبر 302655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha