اسدالله افلاکی: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید ۹۵درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل و مرتع ناشی از عوامل انسانی است.

آتش سوزی-جنگل

به گزارش همشهري، خداكرم جلالي روز گذشته در نشستي كه براي تجليل از خبرنگاران در دفتر مركزي اين سازمان واقع در جاده لشكرك برگزار شد با اشاره به اينكه سهم عوامل طبيعي نظير رعد وبرق در وقوع آتش‌سوزي در جنگل 5درصد است، گفت كه سهل‌انگاري گردشگران در روشن كردن آتش و رها كردن آن در طبيعت، بيشترين سهم را در بروز آتش‌سوزي در عرصه‌هاي طبيعي دارد البته شكارچيان هم در اين آتش افروزي‌ها نقش دارند. به گفته وي 5درصد آتش‌سوزي‌ها هم عمدي و ناشي از اختلافات ودعواي‌هاي قبيله‌اي گزارش شده است.

جلالي كه در بحراني‌ترين شرايط محيط‌زيستي، سكاندار صيانت از رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي كشور است، در ادامه آماري هم از آتش‌سوزي‌ها به‌دست داد تا نشان دهد به‌رغم همه مشكلات و تنگناهاي مالي و اعتباري و بي‌مهري ساير دستگاه‌ها نسبت به منابع طبيعي، كاركنان اين سازمان توانسته‌اند با دست خالي خسارات آتش‌سوزي‌هاي سريالي را به حداقل برسانند. او گفت كه در 4ماهه اول سال‌جاري براثر 786فقره آتش‌سوزي، 6438هكتار از رويشگاه‌هاي طبيعي دچار حريق شده كه 274مورد آن در جنگل‌هاي طبيعي، 42مورد در جنگل‌هاي دست‌كاشت، 210مورد درمراتع معمولي و 130مورد در مراتع مشجر روي داده است.

جلالي در پي اين آمار گفت: بر اثر اين آتش‌سوزي‌ها، 1189هكتار جنگل طبيعي، 240هكتار جنگل دست‌كاشت، 2777هكتار مرتع مشجر و 2232هكتار مرتع غيرمشجر تخريب شده است اما در مقايسه با سال گذشته كه 7074هكتار از رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي دچار آتش‌سوزي شده بود سطح آتش‌سوزي‌ها 9درصد كاهش يافته، اين درحالي است كه از نظر تعداد وقوع آتش‌سوزي، درسال‌جاري شاهد 23درصد افزايش تعداد حريق هستيم.

  • مهار 90درصد آتش‌سوزي‌ها با آتش كوب و بيل

آنطور كه رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع مي‌گويد از مجموع آتش‌سوزي‌هاي اتفاق افتاده طي 4ماهه اول امسال، 70درصد به جنگل‌هاي زاگرسي، 3درصد به جنگل‌هاي هيركاني و 27درصد به ساير رويشگاه‌ها اختصاص دارد.
جلالي در ادامه از موانع و مشكلاتي سخن گفت كه سازمان متبوع وي براي پيشگيري و اطفاي حريق با آن مواجه است. او با اشاره به اينكه براي مهار آتش در رويشگاه‌هاي جنگلي بيش از هر چيز نيازمند ساماندهي ناوگان هوايي وزميني اطفاي حريق هستيم، تصريح كرد: با وجود دشواري‌هاي ناشي از شرايط جغرافيايي ازجمله صعب العبور بودن اغلب مناطق جنگلي امكان دسترسي براي خودروهاي مجهز به آبپاش وجود ندارد و در نتيجه كاركنان منابع طبيعي و محيط‌زيست با كمك نيروهاي مردمي با استفاده از آتش‌كوب و بيل ناگزير به مهار آتش هستند. درواقع در غياب ناوگان هوايي، 90درصد آتش‌سوزي‌ها را با دست خاموش كرده‌اند.

درعين حال جلالي مي‌گويد كه با توجه ويژه دولت به جنگل‌ها، سال گذشته 186 دستگاه خودروي اطفاي حريق خريداري شد كه از اول شهريورماه امسال اين خودروها به ناوگان اطفاي حريق سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور افزوده مي‌شوند. علاوه براين، تجهيزات و ادوات انفرادي مقابله با آتش هم تهيه شد به‌طوري كه در زمينه اطفاي حريق زميني مشكلي وجود ندارد و در حال حاضر، عمده‌ترين مشكل، كمبود ناوگان هوايي در بخش مهار آتش است.

  • نصب سنسورهاي ويژه در 25 استان حساس

آنطور كه رئيس سازمان جنگل‌ها مي‌گويد 25استان حساس كشور از نظر آتش‌سوزي، به سنسورهاي ويژه تجهيز شده‌اند كه وقوع آتش‌سوزي را خبر مي‌دهند، همچنين از ديده بان براي اعلام وقوع آتش در جنگل استفاده مي‌شود. با وجود اينها، از زمان وقوع آتش‌سوزي به‌طور ميانگين يك ساعت طول مي‌كشد تا تيم اطفاي حريق در محل وقوع آتش حاضر شود.

به گفته جلالي در حال حاضر براي اطفاي حريق از بالگرد وهواپيماي آبپاش و بالگرد معمولي براي انتقال نيرو استفاده مي‌شود اما از آنجايي كه خلبان‌ها هنوز تجربه كافي در اين زمينه ندارند استفاده از اين تجهيزات به‌ويژه استفاده از هواپيماي آبپاش كه 40هزار مترمكعب آب ظرفيت دارد چندان كارساز نيست، اين درحالي است كه هر پرواز 12ميليون تومان هزينه دارد. جلالي تصريح كرد: اين هزينه‌ها از 8 ميليارد توماني كه امسال دولت به سازمان مديريت بحران اختصاص داد، تأمين مي‌شود. وي درادامه از افزايش پايگاه‌هاي هوايي اطفاي حريق خبر داد و افزود: تا پايان شهريورماه امسال تعداد پايگاه‌هاي اطفاي حريق از 2پايگاه به 6پايگاه افزايش مي‌يابد.

جلالي بخشي از گفته‌هاي خود را به موضوع برخورد با متجاوزان به عرصه‌هاي طبيعي كشور اختصاص داد تا بگويد كه در 4ماهه نخست امسال در برخورد با 5هزار فقره تجاوز به عرصه‌هاي ملي وطبيعي از 11هزار و 242هكتاررفع تصرف شده است. به گفته وي، يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با وجود كمبود نيروي انساني و كمبود تجهيزات هرسال به‌طور متوسط مانع تصرف 30هزار هكتار عرصه‌هاي ملي و طبيعي توسط متجاوزان مي‌شوند.

  • ضرورت مهار 3ميليون هكتار كانون گردوغبار داخلي

رئيس سازمان جنگل‌ها با اعلام اينكه حدود 7/7ميليون هكتار كانون بحران گردوغبار در كشور وجود دارد، گفت: حدود 3ميليون هكتار كانون درجه يك بحران گردوغبار در كشور وجود دارد كه طرح مهار آن تهيه شده و انتظار مي‌رود دربرنامه ششم توسعه با تأمين اعتبار، اين كانون‌ها مهار شود. با مهار اين كانون‌ها، گردوغبار داخلي به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد.

  • استمداد رئيس سازمان جنگل‌ها از مردم

جلالي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در 17اسفندماه سال گذشته مبني بر حفاظت از منابع طبيعي و محيط‌زيست از عموم مردم خواست مسئولان منابع طبيعي را در حفاظت از جنگل‌ها ومراتع ياري كنند به‌ويژه با مشاهده هرگونه آتش‌سوزي و تخريب و تصرف عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي، مراتب را از طريق تلفن 1504به اطلاع مسئولان منابع طبيعي برسانند.

کد خبر 303537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha