همشهری آنلاین: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی عکس‌های هوایی دوره ۵۰ ساله ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه دو هزار و ۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب شده است.

نابودی بیش از دو هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور در ۵۰ سال

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی عکس‌های هوایی دوره 50 ساله 1334 تا 1386 توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه دو هزار و 867 هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب شده است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در پیامی به مناسبت روز جنگل‌ها در 8 مرداد و درخواست وی از پیوستن مردم به حرکت اجتماعی "جنگل رمز حیات" آمده است: اگر این رویه ادامه پیدا کند تا 50 سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی نخواهیم داشت.

علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب در دستگاه‌های دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی دارد چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه‌ای است که متاسفانه به جان جنگل‌های کشور افتاده است.

به عنوان مثال آمارها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در جنگل‌ها حدود 95 درصد ریشه در خطای انسانی دارد، نه فقط روشن کردن آتش برای گرم شدن یا پخت و پز بلکه پرتاب ته سیگاری از درون اتومبیل یا جا گذاشتن شیشه نوشابه‌ای که در اثر تابش خورشید جنگلی را به آتش کشیده است.

گاه البته فاجعه عمیق‌تر است، مانند اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای منطقه "درون کفره" سیروان که به قتل می‌رسد و قاتل خرمن او را نیز به آتش می‌کشد و این آتش به جنگل سرایت می‌کند.

برای مقابله با چنین وضعیتی بی‌شک نیازمند حرکت و پویشی اجتماعی هستیم، به این منظور و با هدف جریان‌سازی، روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل‌ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان "جنگل رمز حیات" و شعار "نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد" را دارد، اما این حرکت بی‌تردید بدون یاری رسانه‌های ارتباط جمعی موفق نخواهد بود.

بنابر این تقاضا داریم تا با ما در این مسیر همراه شوید ... وعده ما 8 مرداد...

هر ایرانی در هر جا که هست، هر حرکتی را که می‌تواند برای حفظ جنگل‌ها انجام دهد.

  • جنگل‌های ایران

بیش‌تر جنگل‌های ایران، در نواحی شمالی این کشور و جنوب دریای خزر جای دارند. این مناطق جنگلی دارای آب و هوای معتدل شرجی است و از شرق استان اردبیل تا استان خراسان شمالی کشیده شده‌اند و در این امتداد، سه استان گیلان، مازندران و گلستان را در بر می‌گیرند.

جنگل‌های ایران بر روی هم سه میلیون و چهار صد هزار هکتار جنگل در دامنه‌های شمالی کوه‌های البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر وجود دارد. مساحت جنگل‌های دیگر که پراکنده در سایر نقاط کشور هستند تا سه میلیون هکتار است.

از این جنگل‌ها فقط ۱، ۳ میلیون هکتار برای بهره‌برداری صنعتی قابل استفاده است، بقیه جنگل‌ها به سبب کمبود در نگه‌داری درست و یا آسیب‌های طبیعی مورد بهره‌برداری نیستند.

بر اساس اسناد و مدارک موجود، ایران از زمان باستان تا آغاز قرن هیجدهم دارای جنگل‌های بسیار و گوناگون بوده است، پهنه جنگل‌های موجود در ایران با مرزهای کنونی در زمان هخامنشیان به بیش از ۱۶ میلیون هکتار می‌رسید.

از بین بردن جنگل‌های ایران از زمان حمله مغول آغاز شد و به ویژه در سه قرن گذشته به بالاترین مرتبه خود رسید. در زمان قاجار بین سال‌های ۱۲۸۱ و ۱۲۹۱ نزدیک به ۱۳۰ هزار تن زغال چوب از بریدن درختان جنگلی ایران تولید و به خارج از کشور صادر شد.

کد خبر 302104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha