شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

هفته گذشته، جنگل‌های کشور به‌ویژه جنگل‌هـــای زاگــــرسی شاهد آتش‌سوزی‌های متعددی بود.

آتش سوزی جنگل

 بيشترين آتش‌سوزي‌ها البته از جنگل‌هاي ايلام، لرستان، آذربايجان شرقي و كردستان گزارش شده، اما نقطه اوج آتش‌سوزي‌ها جنگل‌هاي كوهدشت اعلام شده است به‌طوري كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد تا پنجشنبه شب گذشته حدود 810هكتار از جنگل‌هاي كوهدشت براثر آتش نابود شده است؛ هرچند بخشدار كوهدشت اين آمار را 500هكتار اعلام كرده است.

رويشگاه‌هاي جنگلي كردستان نيز از مناطقي است كه بنا به اعلام تشكل زيست‌محيطي ازجمله انجمن سبز چيا از ابتداي مردادماه تاكنون تقريبا هر روز 4بار دچار حريق شده اما اين آتش‌سوزي‌ها كمتر رسانه‌اي شده است. خبر‌هاي دريافتي نشان از آن دارد كه به‌رغم برخي مسئولان كه از مهار آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كوهدشت خبر داده بودند اين آتش‌سوزي كه از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده بود پنجشنبه گذشته از جبهه ديگري شعله ور شده و بنا به گزارش‌هاي دريافتي همشهري تا روز جمعه همچنان تداوم داشته است.

رضا آريايي، مديركل مديريت بحران استان لرستان پنجشنبه گذشته درباره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي منطقه كوهدشت به مهر گفت: به‌رغم مهار آتش‌سوزي در جنگل‌هاي منطقه كوهدشت، ساعت5 صبح پنجشنبه 15مردادماه جاري آتش‌سوزي مجدداً حدود ساعت 7:45 صبح از جبهه ديگري آغاز شد. وي يادآور شد: با توجه به شيب منطقه و صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌سوزي درخواست اعزام بالگرد كرديم. آريايي تصريح كرد: متأسفانه به‌رغم مهار آتش‌سوزي در برهه‌هاي مختلف به‌دليل وزش باد آتش دوباره روشن مي‌شود. اما نكته درخور تاملي كه اين مقام محلي به آن اشاره مي‌كند اينكه «آتش‌سوزي مطابق برآورد اوليه عمدي بوده و از سوي عامل انساني آغاز شده است.» مهرداد بهاروندي، مديركل منابع طبيعي لرستان هم در تأييد گفته‌هاي مدير بحران استان گفته است كه «۹۰ درصد آتش‌سوزي‌ها توسط عامل انساني در جنگل‌هاي لرستان رخ مي‌دهد.» اختلاف كشاورزان و دامداران، بي‌احتياطي گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع 3عامل مهم آتش‌سوزي‌ در جنگل‌ها و مراتع استان لرستان اعلام شده است. روند آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌ها و مراتع لرستان در حالي ادامه دارد كه مديركل منابع طبيعي لرستان به مهر گفته است كه طي سال گذشته بيش از ۳۵۰هكتار از جنگل‌هاي لرستان بر اثر آتش‌سوزي از بين رفته است.

  • آمارهاي متفاوت

مديركل منابع طبيعي ايلام مي‌گويد كه از ابتداي سال‌جاري تا‌كنون 49مورد حريق در جنگل‌هاي ايلام اتفاق افتاده و براثر آن 1200هكتار جنگل نابود شده است اما مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع اين آمار را 360هكتار اعلام كرده‌اند. همچنان‌كه مديركل منابع طبيعي گلستان هم گفته است تا ابتداي تيرماه امسال حدود 105مورد حريق در جنگل‌هاي اين استان رخ داده اما همين آمار از سوي مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع حدود 70مورد گزارش شده است.

نكته ديگر اينكه بررسي‌ها نشان مي‌دهد با وجود گستردگي آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي جنگلي تنها 2مورد استفاده از بالگرد براي اطفاي حريق در ايلام و گلستان گزارش شده است و در اين ميان، تلاش‌هاي بي‌وقفه و از جان‌گذشتگي مأموران منابع طبيعي و محيط‌زيست و كمك‌هاي بي‌دريغ مردمي در اطفاي حريق نقشي كارساز داشته است.

  • سازمان جنگل‌ها در انتظار همكاري نيروهاي مسلح براي مقابله با آتش‌سوزي

سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور و سازمان حفاظت محيط‌زيست هر چند حفاظت و صيانت از جنگل‌هاي كشور را برعهده دارند اما آنچه مسلم است مقابله با آتش‌سوزي‌هايي كه هر روز بر دامنه آن افزوده مي‌شود البته در توان اين دو سازمان نيست. از اين رو، انتظار مي‌رود همه سازمان‌ها و نهادها به‌ويژه وزارت دفاع در حفاظت از جنگل‌ها و مقابله با آتش‌سوزي‌هاي احتمالي به كمك اين سازمان بشتابند به‌ويژه آنكه چندي پيش معاون اول رئيس‌جمهور در جلسه مشتركي كه با حضور نمايندگان وزارت دفاع، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور و شمار ديگري از مسئولان برگزار شد از وزارت دفاع وساير دستگاه‌ها خواست براي مقابله با آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور با سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها همكاري كنند. به‌نظر مي‌رسد به‌رغم اين درخواست، هنوز بستر همكاري نيروهاي مسلح با سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها فراهم نشده و اين درحالي است كه هر روز بخش وسيعي از جنگل‌هاي كشور براثر آتش نابود مي‌شود.

کد خبر 303343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha