گروه اجتماعی: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌های وزارت ارشاد اقدام به تحلیل محتوای روزنامه‌های سراسری بهار 1386 توسط جعفر نجفی‌چهر کرده است که بر اساس نتایج حاصل از آن، دولت و مسئولان اجرایی با‌ 8/41 درصد از بیشترین جهت‌گیری منفی روزنامه‌ها برخوردار بوده‌اند.

این تحلیل بر اساس مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در تیترهای صفحه اول، سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها، پیام‌های تلفنی، اخبار ویژه، اخبار و یادداشت‌های اقتصادی، اخبار خارجی، اخبار فرهنگی روزنامه‌های آفتاب یزد، جمهوری‌ اسلامی‌، حمایت‌، اعتماد ملی، قدس‌، رسالت، کار و کارگر، جوان‌، سیاست‌روز، همبستگی، جام‌جم‌، اعتماد، همشهری‌، آفرینش‌، مردم‌سالاری، ایران، ابرار، خراسان، اطلاعات‌، کیهان، مجموعاً 20 روزنامه انجام گرفته است.

تحلیل مطالب روزنامه‌ها با جهت‌گیری مثبت و منفی نسبت به موضوعات منتشر شده، نشان می‌دهد که بیشترین جهت‌گیری منفی روزنامه‌ها به ترتیب درباره مسائل سیاسی خارجی و عملکرد و برنامه‌های دولت بوده است به گونه‌ای که در مجموع‌ روزنامه‌ها بیش از همه نشانگاه‌ها،‌ دولت و مسئولان اجرایی را با‌ 8/41درصد و پس از آن به‌ترتیب دولت‌ها و شخصیت‌های خارجی 8/19درصد، اصلاح‌طلبان 3/14 درصد و مجلس 6/6درصد را با جهت‌گیری‌ منفی مطرح کرده‌اند.

مطالب دارای جهت‌گیری منفی به دولت و مسئولان اجرایی بیش از همه روزنامه‌ها در آفتاب یزد؛ مطالب دارای جهت‌گیری منفی به دولت‌ها و شخصیت‌های خارجی بیش از همه روزنامه‌ها در جمهوری اسلامی و کار و کارگر و مطالب دارای جهت‌گیری منفی نسبت به اصلاح‌طلبان بیش از همه روزنامه‌ها در رسالت و پس از آن کیهان مطرح شده‌ است.

از سوی دیگر مشاهده می‌شود بیشترین جهت‌گیری منفی در روزنامه‌های رسالت و کیهان معطوف به اصلاح‌طلبان؛ در روزنامه‌های آفتاب یزد، ابرار، جام‌جم، خراسان، سیاست روز، مردم‌سالاری و همبستگی معطوف به دولت و مسئولان اجرایی و در روزنامه‌های ایران، جمهوری اسلامی و کار و کارگر معطوف به دولت‌ها و شخصیت‌های خارجی بوده است.

از سوی دیگر روزنامه‌ها بیشترین جهت‌گیری مثبت را نسبت به دیپلماسی و سیاست خارجی کشور، مسائل سیاسی عام و ارزش‌های انقلاب داشته‌اند.

در بخش دیگر این تحقیق، بیشترین شخصیت‌های مطرح شده در مجموع اخبار و مطالب مهم روزنامه‌ها، مسئولان اجرایی با 36 درصد، رئیس‌جمهوری 4/16 درصد و شخصیت‌های خارجی 8/12درصد بوده‌اند به گونه‌ای که رئیس‌جمهوری بیش از همه روزنامه‌ها در روزنامه ایران 7/12 درصد و پس از آن ابرار 9/10 درصد مورد توجه بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت بیش از همه روزنامه‌ها در آفرینش و کار و کارگر 3/33 درصد، اصلاح‌طلبان بیش از همه روزنامه‌ها در اعتماد، اعتماد ملی و مردم‌سالاری 20درصد، اصولگرایان بیش از همه روزنامه‌ها در ابرار 5/37درصد، مسئولان اجرایی بیش از همه روزنامه‌ها در رسالت 1/9 درصد و شخصیت‌های خارجی بیش از همه روزنامه‌ها در جمهوری اسلامی 3/16 درصد برجسته شده‌اند.

از سوی دیگر مشاهده می‌شود روزنامه‌ ایران رئیس‌جمهوری؛ روزنامه ابرار اصولگرایان؛ و روزنامه‌های اعتماد و جمهوری اسلامی شخصیت‌های خارجی و مابقی روزنامه‌ها بجز کار و کارگر و همبستگی مسئولان اجرایی را بیش از سایر شخصیت‌ها در اخبار مهم خود برجسته کرده‌اند.

در تحلیل مهم‌ترین تیترهای صفحه اول، بررسی دیپلماسی و سیاست خارجی کشور (تحت تأثیر بحث مذاکره با آمریکا) و پس از آن به‌ترتیب مسائل سیاسی خارجی و مقولات اقتصادی بیشتر از سایر موضوع‌ها در تیترهای اصلی صفحه اول روزنامه‌ها برجسته شده‌اند.
در تحلیل موضوع سرمقاله‌ها و یادداشت‌ها به‌ترتیب مسائل سیاسی خارجی، دیپلماسی و سیاست خارجی کشور و ارزش‌های انقلاب بیش از سایر موضوع‌ها در سرمقاله‌ها و یادداشت‌های اصلی روزنامه‌ها مطرح شده‌اند.
از سوی دیگر مسایل شهری بیش از همه در روزنامه های جام جم، ایران وهمشهری مطرح شده است .
در تحلیل موضوع پیام‌های تلفنی، در مجموع روزنامه‌ها به‌ترتیب مسائل شهری، رفاه و تأمین اجتماعی و مسائل اجتماعی عام بیش از سایر موضوع‌ها در پیام‌های تلفنی خوانندگان منعکس شده‌اند.
مسائل سیاسی عام، جنگ و امور سیاسی داخلی کشورها و سیاست خارجی کشورها بیش از سایر موضوع‌ها در اخبار ویژه روزنامه‌ها مطرح شده‌اند. علاوه بر این، ‌بنزین، نفت و انرژی و پس از آن امور مالی، بانکی و مسکن مهم‌ترین اخبار و یادداشت‌های اصلی صفحه اقتصادی روزنامه‌‌ها بوده است. در تحلیل مهم‌ترین اخبار خارجی، جنگ و خشونت‌های سیاسی و پس از آن سیاست خارجی کشورها و امور سیاسی داخلی کشورها مهم‌ترین مطالب صفحات مربوط به اخبار خارجی روزنامه‌ها را تشکیل می‌داده‌اند.
در صفحات فرهنگی نیز به ترتیب سینما، کتاب و نشر، ادبیات و ارزش‌های انقلاب بیشتر از موضوع‌های دیگر برجسته شده‌اند.
نتایج این گزارش همچنین نشان می دهد  روزنامه های آفتاب یزد ، اطلاعات وجام جم
عکس های سیاسی داخلی روزنامه های ابرار ، ایران ، جوان ،کاروکارگر و همشهری عکس‌های اجتماعی، روزنامه  اعتماد ملی عکس های سیاسی خارجی وروزنامه‌های آفرینش ورسالت تصاویر مسئولان اجرایی رابیش از سایر عکس‌ها برجسته
کرده اند.

کد خبر 29242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز