چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: روسیه که در ماه‌های اخیر به دلیل پیشرفت مذاکرات طرح صادرات ایران به اروپا نگران است و به ترکیه اطلاع داده که درخواست‌های این کشور را برای تأمین گاز بیشتر دنبال نخواهد کرد، تلاش خود را معطوف به مشارکت در طرح صادرات گاز ایران به هند و پاکستان کرده است.

برخی منابع هندی و روسی در ماه‌های اخیر انتشار خبرهایی را در مورد مشارکت احتمالی شرکت توزیع دولتی گاز این کشور موسوم به گازپروم آغاز کرده‌اند. این گزارش‌ها که مبنای مشخصی ندارد، بر این امر تاکید می‌کند که گازپروم در این طرح مشارکت می‌کند و این مشارکت تضمین‌کننده اجرای این طرح است.

 در تازه‌ترین مورد از خبرهایی که در این زمینه منتشر شده است یک نشریه روسی تاکید کرده که هندی‌ها حضور احتمالی شرکت  گازپروم روسیه برای مشارکت در طرح ساخت خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان- هند را تضمین دیگری برای موفقیت‌آمیز بودن این طرح می‌دانند و مقامات گازپروم نیز انجام مذاکراتی در این خصوص را تایید کرده‌اند.

روزنامه گازیه‌تا، می‌نویسد: به نظر می‌رسد جامعه جهانی دیگر پی برده است که امنیت طرح‌های مختلف در عرصه گاز، در صورت مشارکت شرکت گازپروم روسیه با آن، در ترکیب هر کنسرسیومی، تضمین شده خواهد بود. پس از شرکت در طرح  ساخالین-2، این‌بار شرکت انحصاری گاز روسیه را به هند دعوت کرده‌اند.

کانوال سی‌بال، سفیر هند در روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که حضور احتمالی گازپروم در طرح ساخت خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان-هند، تضمین دیگری برای موفقیت‌آمیز بودن این طرح محسوب می‌شود.

 به نوشته این روزنامه، هند به کرات از تمایل گازپروم برای شرکت در این طرح استقبال کرده و مقامات این شرکت روسی نیز به نوبه خود تایید کرده‌اند که در حال انجام مذاکراتی در این زمینه هستند، البته جزئیات آن فاش نشده است.

کد خبر 29032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز