سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: راهکارهای تسهیل روابط تجاری ایران و بلاروس در اولین روز اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، پیگیری تاسیس و راه اندازی بانک ایرانی در کشور بلاروس، حمایت­های مالی از تجار، تدوین و اجرای توافق­نامه­های بازرگانی و گمرکی  از مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

سید مسعود میر میرکاظمی، وزیر بازرگانی ایران در مراسم افتتاح هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری­های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس، با اشـاره بـه مشتـرکات فـراوان دو کشـور در حرکت­های سیـاسی و بیـن­المللی، بـرلـزوم فـراهم شـدن زیرساخت­هایی برای توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر بازرگانی، تبادل هیأت های تجاری، سرمایه­گذاری متقابل در زمینه صنایع ماشین سازی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی و همکاری در زمینه نفت و گاز را از موضوعات مطرح شده از سوی کارشناسان دو کشور عنوان کرد.

میرکاظمی با اظهار امیدواری از اینکه برگزاری این­گونه نشست­ها، امکان برقراری روابط تجاری میان بازرگانان دو کشور را مضاعف می­کند، طبق نظر روسای جمهوری دو کشور، خواستار توسعه سطح مبادلات تجاری تا سقف یک میلیارد دلار شد.

وزیر بازرگانی با اشاره به فن آوری و ظرفیت های تولیدی مطلوب و موجود در هر دو کشور، شناخت بیشتر دو طرف را از این پتانسیل برای گسترش و تعمیق روابط، مثبت و مفید ارزیابی کرد.

وی با بیان این نکته که مقدمات راه­اندازی بانک ایرانی در کشور بلاروس انجام شده، حمایت مالی از تجار برای حضور در کشور مقابل، اجرای توافق­نامه گمرکی و موافقت در زمینه فعالیت موسسات استاندارد و حل نظام تعرفه­ای، انجام پروژه های مطرح میان دو کشور و حل مشکلات حمل و نقل و روادید را از مواردی اعلام کرد که پیگیری و تحقق هریک از آنها گام مهمی در جهت توسعه روابط ایران و بلاروس تلقی خواهد شد.

روستسکی وزیر صنایع بلاروس نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی کشورش برای توسعه سطح روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران، ارتقای سطح مبادلات تجاری تا سقف یک میلیارد دلار را وظیفه خطیر مقامات تجاری دو طرف، عنوان کرد.

وی ضمن استقبال از سرمایه گذاری شرکت ایران خودرو در کشور بلاروس، روند فعالیت دو کشور را در زمینه ایجاد خط ممتاز الکترونیکی، تولیدات بلاروس در زمینه ماشین های سنگین معدنی و کمپرسی و همکاری­های علمی و فن­آوری، مثبت ارزیابی کرد.

مذاکرات کارشناسان دو طرف، روز سه شنبه ادامه می یابد و چهارشنبه 24 مردادماه و همزمان با آخرین روز این اجلاس، موضوعات مورد تفاهم دو کشور به امضای وزرای بازرگانی و صنایع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس خواهد رسید.

تاکنون 7 نوبت کمیسیون مشترک همکاری­های اقتصادی میان ایران و بلاروس برگزار شده  که آخرین اجلاس آن، 30 فروردین ماه سال 85 بوده است.

روسیه، انگلستان، اکراین، لهستان، آلمان و هلند شرکای تجاری بلاروس به شمار می­آیند.

کشور بلاروس با حجم سرمایه­گذاری خارجی 3/451 میلیون دلار دارای 6/19 میلیارد دلار صادرات به جهان و 8/14 میلیون دلار (در 9 ماهه 1385) صادرات به ایران است.

هم­چنین علاوه بر صدور تولیدات خدمات فنی و مهندسی، توتون و تنباکو، داروهای تولید شده داخل کشور، کاشی و سرامیک، فرش و سایر کفپوش­های نسجی و ... از مهم ترین اقلام صادراتی ایران به کشور بلاروس می­باشند.

کد خبر 28919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز