یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: عمر فعالیت بورس‌های فلزات و کشاورزی پس از 4 سال 31 مرداد ماه به پایان می‌رسد.

علی‌اکبر هاشمیان، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران دیروز در اولین کنفرانس خبری خود در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: قرار است اواخر شهریور ماه مجمع سازمان کارگزاران بورس‌های کشاورزی و فلزات برای تعیین تکلیف و ادغام این 2 سازمان برگزار شود که به احتمال زیاد اعضای مجمع به غیر فعال شدن این 2 سازمان رأی خواهندداد.

وی افزود: برای ادغام 2 بورس کشاورزی و فلزات تاکنون 3 سناریو تنظیم شده است. در طرح اول پیشنهاد شده، این 2 بورس به طور کامل در هم ادغام شوند، براساس طرح دوم نیز بورس‌های فلزات و کشاورزی باید تا مدتی جدای از یکدیگر به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه برنامه سوم نیز ترکیبی از برنامه‌های اول و دوم است گفت: براساس سناریوی سوم بخش‌های خدماتی و پشتیبانی در بورس کالا ادغام خواهند شد و تالارهای معاملاتی تا مدتی جدا از هم فعالیت خواهند کرد. به گفته هاشمیان ظرف 2 هفته آینده سازمان بورس در این باره تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

تخلفات

مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت: در طول 4 سال گذشته 45 هزار معامله در بورس فلزات انجام شده که در این میان فقط از 180 فقره معامله شکایت مطرح شده  و از این تعداد نیز فقط 7 مورد آن به هیأت داوری ارجاع داده شده است. این رقم نشان دهنده سلامت فعالیت‌ها در بورس‌های کالا  است.

شاخص‌ها

هاشمیان در ادامه با اشاره به اینکه شاخص بورس‌های کالا بازتاب دهنده همه تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند تاکید کرد: دولت و تصمیم‌سازان می‌توانند با استفاده از روند شاخص‌های بورس کالا تصمیم‌های به روزتر و دقیق‌تری اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها و تحلیل‌های مربوط به شاخص‌های بورس کالا به طور مرتب به وزارتخانه‌ها ارایه می‌شود و دولت می‌تواند از این آمار به نحو مطلوب استفاده ‌کند.

بازار اولیه

هاشمیان در ادامه با اشاره به فعالیت بازار اولیه گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد بازار اولیه فلزات در بورس کالای ایران تجمیع شده است، بنابراین می‌توان گفت قیمت‌های اعلام شده در این بورس کاملاً واقعی است.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات شرعی مربوط به معاملات سلف مجدد و آتی برطرف شده و هیأت مدیره  بورس کالا منتظر اعلام تصمیم شورای بورس در مورد آیین‌نامه‌های مربوط به این 2 نوع معامله است.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس کالا این اقدام معاملات کالا را یک گام به معاملات الکترونیک نزدیک می‌کند.

رینگ صادراتی

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره ایجاد یک رینگ صادراتی در این بورس گفت: اقدامات مربوط به راه‌اندازی رینگ صادراتی به پایان رسیده و عرضه‌کنندگان کالا می‌توانند معاملاتشان را به قیمت‌های بین‌المللی و با  ارزهای رایج جهانی در رینگ‌های بورس کالای ایران معامله کنند.

کالاهای جدید

مدیر عامل بورس کالا در ادامه از پذیرش کالاهای جدیدی در بورس کالا خبر داد و گفت: همه کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی از قابلیت پذیرش در بورس کالای ایران برخوردار هستند.

براین اساس پذیرش کالاهایی چون سنگ‌آهن، پتروشیمی، سیمان و طلا در دستور کار هیأت مدیره بورس کالا قرار گرفته است.

کد خبر 28751

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز