هفدهمین جشنواره‌ و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان از ۱۸ بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

اين نمايشگاه تا 24 بهمن داير است‌. يعني شما مي‌توانيد همین روزها سري به مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌ هنري كانون پرورش فكري بزنيد و كتاب‌هاي مورد علاقه‌تان را پيدا كنيد. در اين نمايشگاه، بیش از 40 ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان گردهم آمده‌اند و آثار خود را به مخاطبان عرضه مي‌كنند.

روز 20 بهمن نیز در آیین جداگانه‌ای از برگزیدگان جشنواره قدردانی شد. هم‌چنين در اين نمايشگاه از 10 عنوان كتاب الكترونيك و 10 عنوان كتاب با خط بريل (الفباي ويژه‌ي نابينايان) براي كودكان و نوجوانان رونمايي شد.

توجه به فراهم‌كردن امكان كتاب‌خواني كودكان با نيازهاي ويژه هم از سياست‌هاي كانون ‌پرورش فكري كودكان و نوجوانان است. در اين نمايشگاه، هم‌چنين برنامه‌هاي جنبي از قبيل نمايش، قصه‌گويي و ساخت صنايع‌دستي هم به اجرا درمي‌آيد؛ نمايش‌هايي كه از دل كتاب‌ها آمده و قصه‌هايي كه در كتاب‌ها منتشر شده‌اند. به هر حال ديدو بازديد از كتاب، خيلي هيجان‌انگيز است. تا دير نشده سري به اين نمايشگاه بزنيد.

***

اسامی برگزیدگان جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری:

  • برترين‌هاي شعر كودك و نوجوان

داوري این بخش را بابک نیک‌طلب، هادی خورشاهیان و آتوسا صالحي برعهده داشتند.

نامزدها:

هم روزنامه هم کلوچه، مریم هاشم‌پور (انتشارات امیرکبیر)، صلح مثل چای تازه دم، جعفر ابراهیمی-شاهد، کیف پول من گرسنه است، فاضل ترکمن (هر دو انتشارات پیدایش) و من بیابان، همسرم باد، عرفان نظرآهاری (انتشارات نور و نار)

برگزيده‌ها:

هيئت داوران، در بخش كودك و خردسال، به‌دلیل نوع نگاه متفاوت و جذاب کودکانه، به کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» سروده‌ي مریم هاشم‌پور لوح زرین و دیپلم افتخار و در بخش نوجوان، به‌دلیل انتخاب گونه‌ي ادبی طنز در شعر نوجوان و پرداختن به دغدغه‌های نوجوان امروز، به كتاب «کیف پول من گرسنه است» سروده‌ي فاضل ترکمن لوح تقدير جشنواره را تقدیم ‌کرد.

  • بهترين داستان‌هاي تألیفي

كودك و خردسال

مجید راستی، سوسن طاقدیس و افسانه شعبان‌نژاد داوران این بخش بودند.

نامزدها:

این نامه برای شماست؟ فرزانه رحمانی (انتشارات علمی‌فرهنگی)، خرگوش دهمی، زهره پریرخ از (انتشارات امیرکبیر)، داستان‌های موموشی، کلر ژوبرت (انتشارات دانش‌نگار)، قصّه‌های سَروتَه، محمدرضا شمس (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، من سبز می‌شوم، ناصر یوسفی و مي‌سي‌نو كوچولو، نوشین شعبانی (هر دو انتشارات پیدایش)

برگزيده‌ها:

براساس نظر هيئت داوران، دربخش خردسال، لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره، به‌دلیل بیان مسائل تربیتی خردسالان با زبانی ساده و شیرین، خلاقیت در ساده‌کردن مفاهیم به‌گونه‌ای قابل درک برای مخاطب خردسال و‌ استفاده از طنزی خردسالانه، به کتاب «داستان‌های موموشی» نوشته‌ي کلر ژوبرت اهدا شد. اما در بخش كودك، هيئت داوران لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را، به‌طور مشترك به دو كتاب اهدا كردند. اولي كتاب «خرگوش دهمي» اثر زهره پريرخ بود كه به‌دلیل توجه به ویژگی‌های روحی و روانی کودک در دنیای قصه که تخیل موجود در متن را برای کودکان باور‌پذیر ساخته است و نیز انسجام قابل توجه داستان و زبان ساده و روان؛ و استفاده از تصویرسازی‌های مخاطب پسند برگزيده شد و دومي كتاب «من سبز مي‌شوم» از ناصر يوسفي كه استفاده از قالب رمان برای کودکان و نیز‌ تلفیق تخیل و واقعیت به‌گونه‌ای باورپذیر و توجه به مسئله‌ای که نیازمند توجه و تحول است، دليل انتخاب آن عنوان شده است.

  • مجموعه‌های داستانی برتر

داوران بخش مجموعه‌های داستانی، معصومه انصاریان، افسانه شعبان‌نژاد و آتوسا صالحی از ميان دو مجموعه‌اي كه نامزد دريافت جايزه شده بودند، يعني مجموعه‌ي 10 جلدی یک اسم چند قصه، اثر گروه نویسندگان (انتشارات چکه و شهر قلم) و مجموعه‌ي سه جلدی قصه‌های بز زنگوله پا، نوشته‌ي علی‌اصغر سیدآبادی (انتشارات منظومه خرد) تصميم گرفتند لوح تقدير جشنواره را، به‌دلیل استفادة خلاقانه از یک قصة قدیمی برای خلق آثار جدید، پرورش تفکر نقادانه در مخاطب و نگاه طنزآمیز به موضوع، به مجموعه‌ي سه جلدی «قصه‌های بز زنگوله پا» اهدا كنند.

  • بهترين داستان‌هاي نوجوان تأليفي

حسين فتاحي، جواد جزینی و معصومه انصاريان درباره‌ي داستان‌هاي ويژه‌ي نوجوانان به داوري نشستند.

نامزدها:

این وبلاگ واگذار می‌شود، فرهاد حسن‌زاده، کنسرو غول، مهدی رجبی (هر دو انتشارات افق)، بچه‌های کارون، احمد دهقان (انتشارات سوره مهر)، سنگ سلام، محمدرضا بایرامی از انتشارات عصر داستان)، شکارچی کوسة کر، عباس عبدی و هیچ‌کس جرئتش را ندارد، حمیدرضا شاه‌آبادی (هر دو انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

برگزيده‌:

هيئت داوران، لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را به‌دلیل استفاده از ظرفیت روایی‌ متفاوت، روایت غیرخطی با روش قصه‌گویی، طرح منسجم، زبان روان و خوش‌خوان و برخورداری از جوهره‌ي داستانی به کتاب «هیچ‌کس جرئتش را ندارد»، نوشته‌ي حمیدرضا شاه‌آبادی اهدا كرد.

  • بهترين داستان‌هاي ترجمه

داستان ترجمه:

داوري داستان‌هاي ترجمه را شهرام اقبال‌زاده، مجيد عميق و علی خاکبازان برعهده داشتند.

نامزدها:

مجموعه‌ي هشت جلدی ماجراهای فرانتس، کتایون سلطانی (انتشارات آفرینگان)، سکه‌ای از آسمان، شهلا انتظاریان و اسب جنگی، پروین علی‌پور (هر دو انتشارات افق)

برگزيده:

داوران اين رشته، در بخش كودك كتاب برگزيده‌اي نداشتند و در بخش نوجوان لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را، به‌دليل گزینش اثر مناسب، ترجمة سلیس و روان و تناسب موضوع با مخاطب، به كتاب‌ «اسب جنگی»، ترجمه‌ي پروين علي‌پور تقدیم ‌کردند.

  • بهترين كتاب‌هاي علمي و آزموشي

محمود سالك، مجيد جلالي‌نيا و امیر صالحی‌طالقانی داوران اين بخش بودند.

نامزدها:

پرندگان آهنین، عباس خاراباف و فرهنگ‌نامه‌ طلايي ورزش، مهدي زارعي (هر دو انتشارات طلایی)، سرگذشت نجوم در ایران، شکوه حاجی‌نصرالله (انتشارات افق)، سرزمین سازها، هومن بابک و نگار پدرام (انتشارات امیرکبیر) و مجموعه‌ي سه جلدی تاریخ با غرغرهای اضافه، علی‌اصغر سیدآبادی (انتشارات آفرینگان)

برگزيده‌ها:

هیئت داوران با تشکر از کتاب «سرزمین سازها»، تألیف هومن بابک و نگار پدرام در بخش كودك و خردسال هیچ کتابی را شایسته‌ي دریافت جایزه ندانست، اما در بخش نوجوان نيز ضمن ارج نهادن به کتاب «سرگذشت نجوم در ایران»، تألیف شکوه حاجی نصرالله، به‌دلیل نثر زیبا و روان و برخورداری از مجموعه‌ای قابل توجه از اطلاعات صحیح علمی و محتوایی و معرفی اشخاص، مکان‌ها و منابع‌ مهم، بهره‌مندی از مراجع متعدد و واژه‌نامه‌ي قوی؛ لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را، به‌دليل پرداختن به موضوعی مورد نیاز و علاقه‌ي نوجوانان، تقسیم‌بندی و تدوین مناسب ورزش‌ها و فصل‌ها، متن جامع و روان، پرداختن به پیشکسوت‌های ورزش کشور و ورزش‌های بومی، تصویرگری جذاب و متناسب با متن، کیفیت چاپ و صحافی مناسب به كتاب «فرهنگ‌نامه‌ طلايي ورزش»، تأليف مهدي زارعي اهدا كرد.

  • ‌كتاب‌هاي دینی برتر

داوران رشته‌ي كتاب‌هاي ديني، سيدعلي محمد رفيعي، محسن هجري و شهرام شفیعی داوري كتاب‌هاي ديني از ميان كتاب‌هاي ويژه‌ي مخاطبان کودک و خردسال، به‌دلیل پرداختن به حکایاتی از زندگی پیامبر با رویکرد اخلاقی، توجه به مهارت‌های زندگی در بازنویسی و شیوه‌ي تدوین مجموعه، لوح تقدير به مجموعه‌ي پنج جلدي «پیامبر و قصه هایش» اثر غلامرضا حیدری‌ابهری اهدا كرد.

  • بهترين بازنویسی‌ها

داوري كتاب‌هاي بازنويسي را دکتر محمد جعفری‌قنواتی، دکتر حسن ذوالفقاری و دکتر مریم جلالی برعهده داشتند.

نامزدها:

رؤیای شور دریا، محمد کاظم مزینانی (مؤسسه فرهنگی منادی تربیت)، حسن کچل و غول سرنوشت، جمال‌الدین اکرمی (انتشارات خانه ادبیات) و سیاوش، آتوسا صالحی (انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

براساس نظر هيئت داوران، لوح تقدیر جشنواره، به‌دلیل بازآفرینی متن متناسب با سن مخاطب، استفاده از زاویه دید واحد، همراه با تکنیک ادبی و سادگی و زیبایی زبانِ روایت، به کتاب «رؤیای شور دریا» اثر محمدکاظم مزینانی و لوح زرین و دیپلم افتخار، به‌دليل استفاده از عناصر اربعه در روایتی خلاق، استفاده از زاویه دید چرخشی، بهره‌گیری مناسب ‌از موضوعی تکراری و باورپذیر ساختن آن برای مخاطب و شیوایی بیان به كتاب‌ «سیاوش» اثر آتوسا صالحی تقدیم شد.

  • برترين‌هاي بخش زندگی‌نامه

مهدی کاموس، حسين بكايي و حبيب يوسف‌زاده داوران رشته‌ي زندگي‌نامه، کتاب «امیرحسین فردی»، اثر علیرضا متولی(انتشارات مدرسه) را به‌دلیل روایت شیرین از زندگی یکی از پیشکسوتان عرصه‌ي ادبیات کودک ونوجوان ایران شايسته‌ي دريافت لوح تقدیر شناختند.

  • نمایش‌نامه‌هاي برتر

حسن دادشکر، عباس جهانگیریان و احمد شهدادی داوران رشته‌ي نمايش‌نامه بودند.

نامزدهاي بخش كودك و خردسال:

یه خونه قدِ غربیل، هادی حوری، لولوی آواز خوان، رضا فیاضی، جیک جیک، کی منو می‌خوره؟ علی‌اکبر پوررسول، من آیدا را نمی فروشم، علی‌اکبر پوررسول و قول می‌دم بزرگ نشم، علی‌اکبر پوررسول (همه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

هيئت داوران، لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را به‌دليل نگاه صادقانه به مسائل روز کودکان، صمیمیت در شیوه‌ي روایت، توجه به عنصر کشف و شناخت، طرح مضامین آموزشی به صورت غیرمستقیم، به نمایش‌نامه‌های جیک جیک، کی منو می‌خوره؟، من آیدا را نمی فروشم و قول می‌دم بزرگ نشم، اثر علی‌اکبر پوررسول تقدیم ‌کرد.

نامزدهاي بخش نوجوان: حکایت لوطیان مردِ رند، یدالله آقاعباسی، کوچ ستاره، هادی حوری و پیرمرد و ببر، علی خاکبازان (هر سه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

بنا به‌نظر هيئت داوران، به‌دليل نگاه خردگرایانه‌ي نویسنده به موضوع، حل منطقی مسائل از طریق اندیشه، شخصیت‌پردازی مناسب، معاصرسازی حکایت‌های عامیانه، برخورداری از تعلیق مناسب و زبان طنز، لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره به نمایش‌نامه‌های پیرمرد و ببر، اثر علی خاکبازان اهدا شد.

  • بهترين‌هاي تصويرگری، گرافیک و طراحی جلد

داوري آثار این رشته‌ها را کوروش پارسانژاد، کاظم طلایی و کیانوش غریب‌پور برعهده داشتند.

نامزدهاي بخش كودك و خردسال:

خرگوش دهمی، از انتشارات امیرکبیر، مجموعه‌ي بز زنگوله پا، از انتشارات منظومه خرد، مجموعه‌ي نمایش‌نامه‌ي کودک امروز، تو لک‌لکی یا دارکوب؟ و چی‌چی، قاشق و قیچی (هر سه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، می‌سی‌نو کوچولو، از انتشارات پیدایش و روزی که چشم‌های گربه‌ام رنگی شد، از انتشارات علمی فرهنگی

برگزيدگان:

هيئت داوران، لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را در رشته‌ي كتاب‌سازي براي كودكان و خردسالان، به‌دليل ارائه‌ي نمونه‌ای ساده و موفق از کتاب‌سازی فعال و خلاق و فراهم آوردن فرصت دیدار هیجان‌انگیز برای مخاطب  به كتاب‌ تو لک‌لکی یا دارکوب؟ کار علی خدایی و لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را در رشته‌ي طراحي جلد، به‌دليل طراحي موفق يونيفرمی غیر ثابت و استفاده از جذابیت‌های فرمیک، انتخاب مناسب نقره‌کوب و پرداختن درست به پشت جلد و هماهنگي با طراحي درون كتاب، به مجموعه‌ي نمایش‌نامه‌ي کودک امروز كار پیمان پورحسین تقدیم کرد.

در رشته‌ي تصويرگري نيز داوران جشنواره، به‌دليل تلاش موفق برای خلق تصاویر شیرین و دیدنی برای گروه سنی مخاطب و ورود به حیطه‌ای از تصویرگری که به‌طور عموم مغفول مانده است، حدیثه قربان را به‌خاطر کتاب‌های یه خونه قدِ غربیل، قول می‌دم بزرگ نشم و  لولوی آوازه خوان، شايسته‌ي دريافت لوح زرین و دیپلم افتخار شناختند.

نامزدهاي بخش نوجوان:

مجموعه‌ي نمایش‌نامه‌ي نوجوان امروز، رستم و اسفندیار، داستان رستم و سهراب، رؤیای گردآفرید و زال و رودابه (از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، عصر طلایی دایناسورها، (انتشارات طلایی)، سنگ سلام، (انتقصه‌های شیرین و شاد از ایران و جهان (دفتر نشر و فرهنگ اسلامی) و سرزمین دزدهای یک چشم (انتشارات علمی و فرهنگی)

برگزيدگان:

براساس نظر داوران، لوح تقدیر جشنواره، به‌دلیل رعایت استانداردهای طراحی داخل کتاب و احترام به مخاطب به‌عنوان خواننده و طراحی جلدی جذاب که نوستالژی جلد کتاب‌های گذشته را به همراه دارد، به‌طور مشترك به مدیر هنری (مجید زارع) و طراح (امیر مفتون) کتاب‌ سنگ سلام اهدا شد.

هيئت داوران، لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره را به‌دليل رعایت اصول صفحه‌آرایی برای کتاب‌های غیر داستانی و ایجاد ارتباط مناسب با تصاویر کتاب به کتاب عصر طلایی دایناسورها، کار آرش جهانگیری اهدا كرد.

در رشته‌ي طراحي جلد، هيئت داوران، به‌دليل طراحي يونيفرمی سیال  و متناسب با تصویرسازی‌ها و هماهنگی مناسب با گروه سنی و محتواي كتاب، به‌طور مشترک پیمان پورحسین(طراح گرافیک) و سیدمیثم موسوی(تصویرساز) مجموعه‌ي نمایش‌نامه‌ي نوجوان امروز را شايسته‌دريافت لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره شناخت.

لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره در رشته‌ي تصويرگري نيز، به‌طور مشترک به کتاب‌های رستم و اسفندیار، کار پژمان رحيمي‌زاده (به‌دلیل ساختاری حماسی و منطبق با شاهنامه) و زال و رودابه کار عاطفه ملکی‌جو (به‌دلیل ترکیب‌بندی‌های حساب شده و استفاده‌ي درست از رنگ برای درک مفهوم) تقدیم ‌کرد. هم‌چنين داوران در بخش غیر داستانی، به‌دليل تکنیک قوی، ساختاری محکم و رعایت جذابیت‌های لازم این نوع کتاب‌ها، عصر طلایی دایناسورها كار محمدرسول حقانی را شايسته‌ي دريافت لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره شناختند.

مداد پرنده و دیپلم افتخار اين دوره‌ي جشنواره نيز، به‌دليل سال‌ها تلاش در عرصه‌ي تصویرگری کودک و نوجوان به اکبر نیکان‌پور تقدیم شد.

  • تقدير از ناشران

هیئت داوران برای تولید کتاب‌های هم روزنامه، هم کلوچه و خرگوش دهمی به مدیر گروه کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر (مصطفی رحماندوست)،  برای تولید کتاب‌های کیف پول من گرسنه است و من سبز می‌شوم به مدیر انتشارات پیدایش (محسن طائب)، برای تولید کتاب‌ داستان‌های موموشی به مدیر انتشارات دانش‌نگار (محمّدرضا حاتمی)، برای تولید مجموعه‌ قصّه‌های بز زنگوله پا به مدیر انتشارات منظومه خرد (خیریه‌بیگم حائری‌زاده)، برای تولید کتاب‌های‌ هیچ کس جرئتش را ندارد، رستم و اسفندیار، زال و رودابه، سیاوش، مجموعه‌ي نمایش‌نامه‌ي کودک امروز، مجموعه‌ي نمایش‌نامه‌ي نوجوان امروز و تو لک‌لکی یا دارکوب؟ به مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (نورا حق‌پرست)، برای تولید کتاب‌ اسب جنگی به مدیر انتشارات افق (رضا هاشمی‌نژاد)، برای تولید کتاب‌های فرهنگ‌نامه طلایی ورزش و عصر طلایی دایناسورها به مدیر انتشارات طلایی (کاظم طلایی)، برای تولید مجموعه‌ي پیامبر و قصّه‌هایش به مدیر انتشارات جمال (علیرضا سبحانی‌نسب)، برای تولید کتاب رؤیای شور دریا به مدیر موسسه‌ي فرهنگی منادی تربیت (محمود سمیاری)، برای تولید کتاب سنگ سلام به مدیر انتشارات عصر داستان (مهدی قزلی) و برای تولید کتاب امیرحسین فردی به مدیر انتشارات مدرسه (سیداحمد حسینی) لوح تقدير جشنواره را اهدا كرد.

کد خبر 286839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha