هفدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از دوشنبه، ۲۷بهمن افتتاح شد، روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن به کار خود پایان می‌دهد.

دوچرخه

در اين جشنواره، 70 قصه‌گوي ايراني و خارجي، هر يك به روش خود، هنرنمايي‌ مي‌كنند. 

محسن فضلي، معاون فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و رئيس هفدهمين جشنواره‌‌ي بين‌المللي قصه‌گويي، در گفت‌وگو با خبرنگار دوچرخه مي‌گويد: «جشنواره‌ي قصه‌گويي كانون پرورش فكري معمولاً سالانه برگزارمي شود، اما سال گذشته لازم بود براي تصميم‌گيري درباره‌ي چگونگي برگزاري جشنواره، مطالعه‌ها و پژوهش‌هايي صورت گيرد كه كار طول كشيد و به‌خاطر همين، پارسال جشنواره برگزار نشد.»

رئيس جشنواره‌ي هفدهم قصه‌گويي درباره‌ي ميزبان جشنواره هم اين‌طور توضيح مي‌دهد كه «كرمانشاه، هم از فرهنگ قصه‌گويي برخوردار است و هم مسئولان كانون پرورش فكري استان و مسئولان بلندپايه‌ي استاني به برگزاري جشنواره در اين استان علاقه‌مند بودند و حاضر شدند به برگزاري جشنواره كمك كنند و در مجموع شرايط خوبي براي برپايي جشنواره در كرمانشاه مهيا شد.»

فضلي مي‌گويد: «در اين دوره‌ي جشنواره 1777 نفر شركت كردند كه 1302 نفر آن‌ها از همكاران كانون هستند. شركت‌كنندگان در استان‌ها قصه‌گويي كردند و از ميان آن‌ها 348 قصه‌گو برگزيده شدند كه 31 نفرشان به مرحله‌ي نهايي رسيدند. علاوه بر اين، هشت قصه‌گوي منتخب جشنواره‌ي رضوي، يك قصه‌گوي نماينده‌ي مراكز فراگير، 19 قصه‌گوي كتابخانه‌اي و 11 قصه‌گوي غيرايراني، در اين جشنواره به قصه‌گويي پرداختند.»

به گفته‌ي معاون فرهنگي كانون پرورش فكري، «در اين دوره قصه‌گوياني از 29 كشور به فراخوان جشنواره پاسخ دادند و در نهايت، 11 قصه‌گو براي اجراي برنامه در اين دوره‌ي جشنواره دعوت شدند.»

فضلي در اشاره به قصه‌گويان مراكز فراگير كانون پرورش فكري مي‌گويد: «قصه‌گويي مربيان در مراكز فراگير (مراكز مخصوص كودكان و نوجوانان با نيازهاي خاص) متفاوت است. در همين راستا يك قصه‌گو از مراكز فراگير نيز در اين جشنواره به قصه‌گويي مي‌پردازد.»

تجليل از يك مروج قصه‌گويي، رونمایی از 17 عنوان کتاب سیمرغ قصه‌های ایرانی و فرهنگ‌نامه قصه‌شناسی یلدا، برپایی هشت کارگاه و نشست تخصصی برای قصه‌گویان از دیگر برنامه‌های این جشنواره به‌شمار مي‌آيد. در کتاب فرهنگ‌نامه قصه‌شناسی حدود 8000 روایت شفاهی از قصه‌های بومی و محلی شناسایی و گردآوری شده است.

کد خبر 287487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha