محمد باریکانی: کمپین بزرگ توییتری برای سفر به ایران که ابتدای امسال و توسط یک دانشجوی ایرانی در ژنو پایه‌گذاری شد توانسته است به‌طور میانگین هر‌ماه یکصد میلیون بازدید‌کننده را به صفحه توییتری این کمپین مردمی بکشاند.

۲۷میلیون بازدید از کمپین گردشگری ایران در هفته

آنطور كه خبرنگار همشهري اطلاع يافته اين كمپين حتي از سوي اعضاي اصلي گروه 5+1نيز رصد شده و كاترين اشتون مسئول پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز يك‌بار در مورد آن سخن گفته است. پيش از معرفي كمپين بزرگ مردمي سفر به ايران با عنوان «ايران را بايد ديد» كه با نام لاتين must see iran# در توييتر راه‌اندازي شده بود، رسانه‌هاي خارجي و تلويزيون سوئيس در بخش‌هاي خبري خود به معرفي اين كمپين پرداخته بودند.

در ايران نيز نخستين بار روزنامه همشهري 3روز پس از راه‌اندازي صفحه مجازي توييتري در معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران با معرفي اين كمپين اعلام كرد كه اين نخستين كمپين بزرگ گردشگري ايران در فضاي مجازي است كه توانست حتي جيم اسكيوتو دبير بخش امنيت ملي شبكه جهاني سي‌ ان‌ ان را ناگزير به تعريف از جاذبه‌هاي گردشگري ايران با انتشار 2تصوير از سردر بازار بزرگ تهران و ديزي غذاي سنتي در ايران كند. پس از اين اتفاق نمايندگان و مديران شبكه‌هاي خبري بزرگ جهان از بي‌بي‌سي تا بلومبرگ و تلويزيون‌هاي عربي و روزنامه‌هاي فرامنطقه‌اي به اين كمپين پيوستند و به معرفي يا تعريف از جاذبه‌هاي گردشگري ايران پرداختند. سفير هلند در تهران نيز با انتشار تصويري زيبا از تهران در شب در صفحه توييتر خود به شهروندان هلندي توصيه كرد كه براي آشنايي با جاذبه‌هاي گردشگري براي سفر به ايران، به صفحه توييتري« ايران را بايد ديد» مراجعه كنند.

استقبال جهاني از يك كمپين گردشگري

فعاليت‌هاي اين صفحه اينترنتي به اندازه‌اي جدي شد كه تنها در يك هفته 27ميليون بازديد‌كننده ايراني و خارجي به اين كمپين سفر كردند تا با جاذبه‌هاي گردشگري ايران و آداب و رسوم محلي ايراني‌ها آشنا شوند. در ميان رسانه‌هاي بزرگ خارجي نيز سي‌ان‌ان، المانيتور، فرانس24، واشنگتن‌پست، هافينگتون‌پست، نيويورك‌تايم، بلومبرگ و راديو ملي سوئيس از اين صفحه بازديد كرده و به معرفي آن پرداختند.

در سوي ديگر شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي خارجي نيز با حضور در اين صفحه جاذبه‌هاي گردشگري ايران را بازنشر كرده بودند. ماسيمو براي وزير سابق فرهنگ و گردشگري ايتاليا كه اكنون نماينده مجلس ايتالياست، كاترين اشتون و برخي ديگر از اعضاي گروه 5+1 از ديگر شخصيت‌هاي مطرح در بازديد از كمپين اينترنتي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران بودند.

علي عراقچي و چند تن از دوستانش كه پايه‌گذار اين كمپين در سوئيس بودند به همشهري مي‌گويد كه گري لوييس نماينده دفتر سازمان ملل در تهران نيز اخيرا درخواست كرده است كه اين كمپين با بخش‌هاي مختلف دفتر سازمان ملل در تهران نيز در ارتباط باشد. 4‌ماه پيش نيز صفحه‌اي با همين عنوان در اينستاگرام گشوده شد كه 65هزار تصوير از جاذبه‌هاي گردشگري ايران را در خود جاي داده و آنطور كه عراقچي به همشهري مي‌گويد تا پايان سال يكصد هزار تصوير در صفحه كمپين بزرگ مردمي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران با عنوان must see Iran در اينستاگرام قرار مي‌گيرد. آنطور كه عراقچي گفته است سال آينده اين صفحه براي معرفي ايران و جاذبه‌هاي گردشگري كشور با يك ميليون تصوير از بازديدكنندگان هدف‌گذاري شده است.

حمايت دولتي از كمپين گردشگري

عراقچي 3روز پس از راه‌اندازي كمپين توييتري ايران را بايد ديد به همشهري گفته بود كه آخرين سفرش به اصفهان او را ترغيب كرد تا گامي در مسير معرفي جهاني جاذبه‌هاي گردشگري ايران در خارج از كشور در ژنو سوئيس جايي كه پيش‌تر زندگي مي‌كرد، بردارد. او گفته بود كه در جريان راه‌اندازي اين كمپين به همراه دوستانش تنها بوده و از سوي هيچ سازمان و نهادي حمايت نشده است.

كمپين بزرگ اينترنتي ايران را بايد ديد كه كار خود را با يك هشتك(#) توييتري آغاز كرده بود، اكنون تبديل به يك سايت ايراني با آدرسir ر.must see Iran شده كه به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران مي‌پردازد. در صفحه اصلي اين سايت كه پايه‌گذاري آن مورد استقبال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس سازمان محيط‌زيست، معاون اول رئيس‌جمهور و شوراي‌عالي فضاي مجازي نيز قرار گرفته است. در گام‌هاي نخست و به زبان انگليسي، 20جاذبه برتر گردشگري ايران معرفي شده و به معرفي هنرهاي سنتي ايران همچون قلمكاري، ترمه، ميناكاري، فرش و گليم و قلمزني پرداخته شده است. از سوي ديگر مناسبت‌هاي ايراني نيز در صفحات سايت متعلق به كمپين بزرگ مردمي سفر به ايران معرفي شده است.

 

کد خبر 278406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha