محمد باریکانی: آخرین روز از مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای در وین دیروز و در حالی ادامه یافت که مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه نشست ۳روز پیش خود با هتلدارها تلویحا به خبرگزاری‌ها گفته بود که «سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری ایران و حتی گروه هتل‌های روتانا که قرار بود برای ساخت هتل به ایران بیایند چشم انتظار نتیجه آخرین روز از مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران هستند» و باتوجه به تمدید چند ماهه مذاکرات احتمالا این چشم‌انتظاری همچنان ادامه خواهد داشت.

گردشگری

در همين حال در اظهاراتي قابل توجه، رئيس سازمان صنايع هوايي ايران از اختصاص بالگردها و هواپيماهاي كوچك تفريحي به گردشگران خبر داد و به خبرگزاري مهر گفت: بالگردها در اختيار گردشگران قرار مي‌گيرند. آنطور كه منوچهر منطقي گفته است برنامه‌هاي سازمان صنايع هوايي ايران در بخش گردشگري در اختيار گرفتن هواپيماهاي كوچك توسط مردم براي تفريح و گردش است.به گفته رئيس سازمان صنايع هوايي ايران، تعداد كنوني بالگردها و هواپيماهاي كوچك تفريحي كه مردم از آن براي گردش استفاده مي‌كنند بسيار محدود است. اگرچه تحريم‌هاي هوايي ايران به شكل بسيار محدود لغو شده اما طرح موضوع قرار دادن بالگرد و هواپيماهاي كوچك تفريحي در خدمت گردشگران در نوع خود موضوع جالبي است.

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اما پس از ديدار با هتلدارها خبر داده است كه درخواست‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران وجود دارد كه همگي در انتظار نتيجه مذاكرات هستند. سلطاني فر گفته است، در 6‌ماه گذشته با چندين گروه سرمايه‌گذار خارجي ملاقات داشته كه همه آنها مشتاق سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري ايران بودند.

به گفته او، سرمايه‌گذاران از كشورهاي مختلف به‌ويژه اروپا هستند كه مطالعات و ظرفيت‌سنجي خوبي انجام داده‌اند. سلطاني‌فر كه البته از ابتداي روي‌كار آمدن خود تأكيد ويژه بر هتل‌سازي در كشور داشته و معاونان او از نهضت هتل‌سازي در ايران سخن گفته بودند اما گفته است كه بيشتر سرمايه‌گذارها آماده سرمايه‌گذاري در حوزه احداث هتل هستند. اما آنطور كه معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفته است، تحريم‌ها مانع عمده‌اي براي تحقق سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران است.

لغو تحريم‌ها شرط سرمايه‌گذاري

به گفته سلطاني فر 2گروه از فرانسه و تركيه قصد جدي در سرمايه‌گذاري در ايران دارند كه آغاز كار را به تعيين تكليف وضعيت تحريم‌ها موكول كرده‌اند. گفته مي‌شود كه گروه هتل‌ساز فرانسوي قرار است به ساخت 20هتل 4ستاره در 20منطقه كشور بپردازد كه به گفته سلطاني‌فر عملياتي شدن آن به مشخص شدن تكليف تحريم‌ها وابسته است. گروه هتل‌هاي روتانا نيز كه مالك مجموعه هتل‌هاي زنجيره‌اي روتانا در كشورهاي حاشيه خليج‌فارس است از ديگر گروه‌هاي هتل‌ساز است كه به گفته سلطاني‌فر آماده سرمايه‌گذاري در بخش هتل‌سازي در ايران هستند و آنطور كه او گفته، آنها نيز در انتظار نتيجه توافق هسته‌اي با ايران مانده‌اند. نتيجه‌اي كه روز گذشته تمديد مذاكرات تا ماه‌هاي آينده اعلام شد.

خروج از انزواي گردشگري

در همين رابطه، رئيس فراكسيون تاريخ و توسعه گردشگري در مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته است كه انجام مذاكرات و نتيجه مثبت آن مي‌تواند منجر به خروج بخش گردشگري ايران از انزوا شود. آنطور كه جواد هروي به اين خبرگزاري اعلام كرده است، بسياري از مردم دنيا مشتاق هستند ايران و محوطه‌هاي تاريخي كشور را از نزديك ببينند. رئيس فراكسيون تاريخ و توسعه گردشگري همچنين با طرح اين موضوع كه مهم‌ترين موضوع پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات بهبود اوضاع اقتصادي است، گفت: در موضوع درآمدزايي در گردشگري ضعف داريم و تا حدودي نتوانسته‌ايم مقبوليت ايجاد كنيم.

هروي نيز موضوع تحريم‌ها را مطرح كرده و گفته است كه در اروپا كساني را ديده كه ساليان سال براي ديدن برخي آثار تاريخي ايران انتظار كشيده‌اند و اين موضوع برايشان رؤياست، اما به‌دليل برخي تحريم‌ها نتوانسته‌اند به ايران سفر كنند.رئيس فراكسيون تاريخ و توسعه گردشگري اما به پيشرفت‌هاي تركيه در توسعه گردشگري اشاره كرده و گفته است: با وجود آنكه پتانسيل‌هاي گردشگري تركيه بسيار كمتر از ايران است اما اين كشور در بحث گردشگري رشد حيرت انگيزي كرده است و ما نيز مي‌توانيم از جهت طبيعي و تاريخي ميزبان عظيم‌ترين حركت‌هاي گردشگري در جهان باشيم. هروي تصريح كرد: با حركت‌هاي ناشايست سياسي و غيركارشناسي و غيرمنطقي، درآمدزايي و اشتغال‌زايي عظيم را از دست داده‌ايم.

 

کد خبر 279041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha