همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه پیشنهاد اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به پژوهش کشور در سال ۹۴، گفت: هم اکنون کل بودجه‌ای که برای تحقیقات در بخش دولتی و خصوصی هزینه می‌شود، به ۴۱ درصد از تولید ناخالص داخلی بالغ می‌شود که این مبلغ با توجه به نیازهای کشور ناچیز است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی با اشاره به سرفصل «افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل 4 درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 1404» در سیاست‌های کلی علم و فناوری، گفت: افزایش ظرفیت پژوهشی کشور هم در بعد تعداد پژوهشگر و هم در بعد تعداد مراکز تحقیقاتی، تقاضامحور و معطوف بودن پژوهش‌ها به پاسخگویی نیازهای کشور و ایجاد درک مشترک در میان سیاستگذاران و برنامه‌ریزان مالی و بودجه کشور از اهم این پیش‌نیازها محسوب می‌شود.

سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در سال 1394 بودجه پژوهشی کشور به میزان 2 درصد از تولید ناخالص داخلی ارتقا پیدا کند و سپس با همکاری همه نهادها، در یک شیب معقول تا سال 1404 این رقم به 4 درصد افزایش یابد.

نجفی با اشاره به ظرفیت‌های خالی پژوهشی که به خاطر کمبود بودجه از آن استفاده نمی‌شود، افزود: بنابراین اگر در سال 1394 دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیقات کنیم، می‌توان در سال بعد 2 دهم درصد به این مبلغ اضافه کنیم و همین‌طور این افزایش تا سال 1404 ادامه پیدا کند.

وی افزود: هم اکنون کل بودجه‌ای که برای تحقیقات در بخش دولتی و خصوصی هزینه می‌شود، به 41 درصد از تولید ناخالص داخلی بالغ می‌شود که این مبلغ با توجه به نیازهای کشور ناچیز است.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: البته مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه دشمنان چه در بخش درآمد کشور و چه در بخش دسترسی به منابع علمی بین‌المللی به کشورمان تحمیل کردند، در این حوزه پژوهش بی‌تاثیر نیست.

کد خبر 274525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha