چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعضای سنای آمریکا سه‌شنبه شب را با هدف بحث و گفت‌وگو پیرامون استراتژی نظامی ایالات‌متحده در عراق در ساختمان کپیتول هیل سر کردند.

اما به‌ظاهر آنچه بیش از هر چیز برای اعضای کنگره اهمیت دارد امنیت نیروهای آمریکا در عراق و نه آینده این کشور یا خیل عظیم خارجی‌هایی است که از سوی پنتاگون برای فعالیت در عراق به‌عنوان مزدور اجیر شده‌اند.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور با انتشار مطلبی از به خدمت گرفته شدن لشکری از مزدوران خارجی در عراق پرده برداشت که برای انجام مأموریت‌‌های خطرناک و اجرای طرح‌هایی که ارتش آمریکا تمایلی به مشارکت مستقیم در آنها ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این روند تا حدودی مشابه اقداماتی است که ارتش آمریکا درطول جنگ ویتنام برای اشاعه کنترل خود بر این کشور و مغلوب کردن نیروهای مقاومت در این کشور موسوم به ویت‌کنگ‌ها انجام داد.

چنین رویکردی تلویحا بدان معنا است که ارتش آمریکا حتی در صورت عقب‌نشینی از عراق یا کاهش نیرو در این کشور هم قادر به اعمال سیاست‌های خود در عراق خواهد بود.

همین حالا هم دو نیروی ائتلافی مستقل در عراق وجود دارد که یکی نیروهای نظامی رسمی است که درگیر منازعه نظامی عراق است و دیگری ارتشی خصوصی است که به شکل‌های مختلف نیروهای ائتلاف مستقر در عراق را پشتیبانی می‌کند.

این ارتش وسیع از مزدوران ،حفاظت از کاروان‌ها در مأموریت‌های خطرناک، تأمین غذای سربازان و نگاهبانی از اماکن مهم و شخصیت‌های سیاسی را برعهده دارند هرچند گمان می‌رود دامنه مأموریت آن‌ها در عراق به مراتب وسیع‌تر از این موارد باشد.

پنتاگون با الگوبرداری از تجربیات به‌دست آمده در مأموریت‌های فرامرزی ارتش ایالات‌متحده طی دهه‌های اخیر به شکل روزافزونی به استفاده از مزدوران خارجی برای انجام مأموریت‌های مختلف رغبت نشان می‌دهد و گمان می‌رود دامنه فعالیت‌های مزدوران خارجی در عراق روز به روز افزایش پیدا کند.

ارتش عظیم مزدوران

هیچ‌کس به درستی تعداد مزدوران خارجی حاضر در عراق را نمی‌داند اما برخی کارشناسان تعداد آن‌ها را با احتساب مقاطعه‌کاران طرف قرارداد پنتاگون در حدود 180 هزار نفر برآورد می‌کنند که به لحاظ کمی از تعداد نیروهای ارتش آمریکا در عراق بیشتر است.

جالب‌تر آن‌که اکثر این مزدوران آمریکایی نیستند و از کشورهایی چون فیجی، برزیل، کرواسی، مجارستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و نیوزیلند به عراق آمده‌اند تا اهداف مورد نظر پنتاگون را برآورده سازند.

اگرچه  این مزدوران یونیفورم‌پوش نیستند اما به اشکال مختلف ارتش آمریکا را در رسیدن به اهدافش پشتیبانی می‌کنند و گاه به‌طور مستقیم مسئولیت اجرای عملیات نظامی را برعهده می‌گیرند.

به اعتقاد برخی کارشناسان استفاده گسترده از مزدوران خارجی در عراق نمادی از رویکرد ارتش آتی ایالات‌متحده در این کشور است که شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور تحت فشار افکار عمومی آمریکایی‌ها چاره‌ای جز خروج از عراق پیش‌روی خود نبیند.

کد خبر 26907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز