چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

فرماندهان ارشد ارتش ایالات‌متحده در عراق باتوجه به موفقیت‌های اندک طرح چهار ماهه افزایش نیروها برای مهار حملات شور‌شی‌ها در حال روی آوردن به راهبرددیگری هستند که به اعتقاد آن‌ها متضمن مخاطراتی نیز هست.

در چارچوب این طرح قرار است گروه‌های عرب سنی، که زمانی متحد شبه‌نظامیان تحت امر القاعده در عراق بودند و اکنون متعهد به جنگیدن به آنان شده‌اند، مسلح شوند.

به گزارش نیویورک تایمز فرماندهان ارشد ارتش ایالات متحده می‌گویند این راهبردبا موفقیت در استان انبار واقع در غرب بغداد آزموده شده و آنان با گروه‌های سنی مناطق مرکزی و شمالی عراق، جایی که شورش‌ها از قوت بیشتری برخوردار بوده، گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

به گفته آنان در پاره‌ای موارد گروه‌های سنی خود مظنون به مشارکت در حملات گذشته علیه نیروهای آمریکایی یا داشتن ارتباط با گروه‌های تحت امر القاعده هستند. برخی از این گروه‌ها معمولا از طریق واحدهای ارتش عراق به سلاح، مهمات، نقدینگی، سوخت و سایر ملزومات تجهیز شده‌اند.

افسران آمریکایی که دست‌اندرکار برقراری رابطه با گروه‌های سنی بوده‌اند، تأکید دارند بسیاری از این گروه‌‌ها در گذشته با القاعده در ارتباط بوده‌اند اما در ادامه باتوجه به نارضایتی تاکتیک‌های افراطی‌ای که از سوی شبه‌نظامیان نزدیک به القاعده مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌ویژه بمب‌گذاری‌های انتحاری که مرگ هزاران عراقی را رقم زده است از آن‌ها فاصله گرفتند.

گروه‌های سنی در مقابل حمایت آمریکایی‌ها با جنگیدن با القاعده و توقف حملات علیه آمریکایی‌ها موافقت کرده‌اند. با این حال منتقدان این راهبردازجمله برخی افسران ارتش آمریکا می‌گویند این اقدام می‌تواند به تأمین سلاح طرف‌های درگیر در جنگ داخلی آینده عراق منجر شود.

ایالات متحده تاکنون 150 میلیارد دلار صرف بازسازی ارتش عراق و نیروی پلیس این کشور به استعداد 350 هزار نیرو کرده که بخش اعظم‌شان از شیعیان هستند.

با افزایش احتمال آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سال آینده و نشانه‌هایی اندک از مصالحه سیاسی شیعیان و اهل تسنن در بغداد به اعتقاد منتقدان طرح جدید این امکان وجود دارد که سلاح‌هایی که در اختیار گروه‌های سنی قرار می‌گیرد عاقبت علیه شیعیان به کار گرفته شود. البته این احتمال هم وجود دارد که این سلاح‌ها علیه خود آمریکایی‌ها نیز به کار گرفته شود.

فرماندهان عملیاتی ارتش در عراق طی ماه جاری با ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارتش ایالات‌متحده در عراق دیدار کردند تا پیرامون شرایطی که گروه‌های سنی باید داشته
باشند تا مشمول دریافت کمک‌های آمریکا شوند، رایزنی کنند.

افسران حاضر در این نشست می‌گویند پترائوس و سرتیپ دوم ریموند اودیرنو، دومین مقام ارشد ارتش آمریکا در عراق با بی‌میلی بر این طرح صحه گذاشته و با مذاکره فرماندهان عملیاتی هر منطقه با گروه‌های سنی منطقه خود موافقت کردند.

طرح مهار کردن گروه‌های سنی اولین بار در ماه‌های آغازین سال‌جاری میلادی در استان انبار آزموده شد.

حملات علیه نیروهای آمریکایی پس از آن‌که شیخ‌های قبایل عصبانی از حملات القاعده که مرگ تعداد زیادی از شهروندان سنی را رقم می‌زد هزاران تن را برای پیوستن به نیروهای امنیتی دولت عراق و پلیس بسیج کردند به شدت کاهش یافت.

اکنون آمریکایی‌ها قصد دارند مدل انبار را در سایر مناطق سنی‌نشین عراق بیازمایند. این مناطق بخش‌هایی از بغداد، استان‌های دیاله و صلاح‌الدین را دربرمی‌گیرد.

اگرچه تعامل آمریکایی‌ها با گروه‌های سنی موفقیت‌هایی را علیه القاعده در مراحل اولیه به همراه داشته است با این حال بسیاری از موانعی که بر سر راه تلاش‌های اولیه آمریکایی‌ها برای مذاکره با گروه‌های سنی وجود داشت کماکان به قوت خود باقی است.

براساس اظهارات فرماندهان ارتش آمریکا این گروه‌ها علاقه‌ای به همکاری با دولت مالکی که تحت کنترل شیعیان است، نشان نمی‌دهند. در آنسوی ماجرا رهبران شیعی نیز به اقدامات آمریکا برای جلب همکاری گروه‌های سنی که عمیقا به دنبال احیای نفوذ سیاسی اهل تسنن عراق هستند به دیده ظن عمیقی می‌نگرند.

مقامات دولت مالکی محدودیت‌های زیادی را برای گروه‌های سنی علاقمند به همکاری برای جنگیدن علیه زیرشاخه‌های القاعده در عراق در نظر گرفته‌اند. شیخ خالد العطیه، معاون رئیس پارلمان عراق در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود گفته بود با هر اقدامی در جهت عفو شورشیان سنی حتی آنانی که متعهد به جنگیدن با القاعده شوند، مخالف است.

یکی از شرایط تعیین شده برای گروه‌های متقاضی دریافت سلاح این است که باید همه اعضای گروه مورد انگشت‌نگاری قرار گرفته و به اسکن قرینه تن دهند. علاوه بر این شماره سریال تمامی سلاح‌‌ها نگاهداری می‌شود که این اقدام به باور آمریکایی‌ها به ردگیری جنگجویانی که از این سلاح‌ها علیه نیروهای آمریکایی یا عراقی استفاده کنند، کمک می‌کند.

کد خبر 24272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز