دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ارتش ایالات متحده در عراق درحالی برای مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی بعثی این کشور با ادعای جلب همکاری آن‌ها برای سرکوب تروریست‌های نزدیک به القاعده آماده می‌شود که گمان می‌رود تحقق این هدف جنگ فرقه‌ای در این کشور را وارد فاز جدید ‌کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست اعلام استراتژی جدید ارتش آمریکا در عراق برای همکاری با شبه‌نظامیان بعثی و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از آنان با اعتراض گروه‌های سیاسی این کشور از طیف‌های مختلف روبه‌رو شده است.

علی الادیب، از قانونگذاران پارلمان عراق این اقدام را به مثابه همکاری با تروریست‌ها می‌داند و با اشاره به این‌که گروه‌های سنی در گذشته در بین نیروهایی بوده‌اند که آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دادند طرح جدید آمریکا را مشکوک و سئوال‌برانگیز توصیف کرده است.

او تلویحا این سئوال را مطرح کرده که چرا آمریکایی‌ها می‌خواهند به کسانی اعتماد کنند که در گذشته در صف دشمنان آنان قرار داشته‌اند و مسلح کردن‌شان نتیجه‌ای جز تشدید منازعات مسلحانه فرقه‌ای دربر نخواهد داشت.

درحالی‌که گروه‌های بعثی متهم به انجام اقدامات خصمانه علیه نیروهای دولتی و نظامیان آمریکایی هستند طی هفته‌های اخیر برخی از آن‌ها به متحدان ارتش آمریکا در عراق تبدیل شده‌اند.

به‌عنوان نمونه اعضای گروهی موسوم به میهن‌پرستان بغداد که متشکل از شبه‌نظامیان بعثی در محله امیریه این شهر است طی هفته‌های اخیر سوار بر خودروهای ارتش آمریکا در خیابان‌های پایتخت عراق گشت می‌زنند و اقدام به دستگیری افرادی می‌کنند که به ادعای آنان از اعضای گروه‌های وابسته به القاعده هستند. با این وجود خیلی‌ها به درستی این ادعاها ظنین هستند.

مخالفت دولت عراق

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک تأکید کرده بود فرماندهان عملیاتی ارتش آمریکا در عراق در حال ارتکاب اشتباهی بزرگ هستند چراکه از ماهیت کسانی که قصد همکاری با آنان را دارند، بی‌‌اطلاعند. [جزئیات بیشتر]

با وجود همه این مخالفت‌ها فرماندهی ارشد ایالات متحده در عراق اصرار دارد طرح مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی بعثی و برخی قبایل را اجرا کند و این عملیات در چارچوب وزارت کشور عراق با ثبت‌نام از رهبران این گروه‌ها توسط وزارت کشور عراق مدتی است که آغاز شده است.

راهی برای دامن زدن به منازعات داخلی

بسیاری از سیاستمداران عراقی در ابراز مخالفت خود با این طرح و گفتن این‌که به اعتقاد آنان آمریکایی‌ها با مسلح کردن شبه‌نظامیان بعثی به دنبال دامن زدن به منازعات مسلحانه داخلی عراق و تبدیل آن به جنگ داخلی تمام‌عیاری هستند، تردید به خود راه ندادند.

محمود عثمان، از نمایندگان فراکسیون کرد مجلس عراق با انتقاد از این طرح تأکید کرد اگرچه در خطری که از سوی القاعده متوجه عراق است، شکی وجود ندارد اما مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی بعثی و حمایت مالی از آن‌ها درمجموع به ضرر دولت و ملت عراق خواهد بود.

کد خبر 24560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز