دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جلال طالبانی،‌ رئیس جمهوری عراق در دیدار با هیأتی مطبوعاتی از آمریکا تاکید کرد عراقی دموکراتیک، قوی و با ثبات باعث موفقیت و پیروزی دموکراسی در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کویت، طالبانی هنگام استقبال از این هیأت مطبوعاتی گفت: رسانه‌های غربی بر تحولات مثبت درعراق تمرکز نمی‌کنند بلکه فقط تحولات منفی در این کشور را در رسانه‌های خود منعکس می‌کنند.

طالبانی در این نشست درباره تلاش‌های صورت گرفته ازسوی بعضی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل جبهه ملی عراقی انتقاد کرد و بر ضرورت حمایت از دولت وحدت ملی به ریاست نوری مالکی، نخست وزیرعراق و دیگر گروه‌های فعال در اتخاذ تصمیمات برای ایجاد راه‌حل‌های مثمر ثمر و رضایت بخش تاکید کرد.

رئیس جمهوری عراق در ادامه سخنان خود براین مطلب تاکید کرد که عراق دموکراتیک، قوی و با ثبات عامل اشاعه دموکراسی درخاورمیانه خواهد بود.

وی درعین حال افزود: عراق از شخصیت‌ها، ثروت‌ها، تاریخ و امکاناتی برخورداراست که می‌تواند نقش فعالی درمنطقه خاورمیانه داشته باشد. در این دیدار رئیس جمهوری عراق همچنین روابط عراق را با کشورهای همسایه شرح داد.

خروج آمریکا، عامل ثبات عراق

طالبانی در حالی ثبات عراق را به نفع همه طرف‌های ذینفع در منطقه توصیف کرد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران آمریکا و انگلیس باید به اشغالگری خود در عراق پایان دهند زیرا تنها راه ثبات این کشور رفع اشغالگری است.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: تعهد روشن و صریح آمریکا برای عقب‌نشینی کامل از عراق تنها راه برای  ایجاد و توسعه انجمنی منطقه‌ای متشکل از قدرت‌هایی است که می‌توانند با عراقی‌ها همکاری کرده و برای برقراری ثبات در این کشور و مقابله با درگیری‌ها تلاش کنند.

ساموئل برگر و بروس ریدل، نویسندگان این مطلب خاطرنشان کرده‌اند ادامه اشغالگری آمریکا و انگلیس مانعی برای این همکاری است. تاثیر یک تصمیم برای حرکت درست و به دور از اشتباه می تواند آخرین و بهترین شانس برای جلوگیری از سرایت درگیری‌ها به فراتر از عراق و سر ریز شدن آن به کل منطقه باشد.

کد خبر 27299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز