دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

کاخ‌ سفید بار دیگر در پی‌ پیدا کردن‌ دیکتاتور جدیدی در عراق‌ است‌ تا شرایط لازم‌ را برای‌ کودتای‌ نظامی‌ کنترل‌ عراقی‌ها با مشت‌ آهنین‌ فراهم‌ کند.

به‌ گزارش‌ روزنامه‌ اردنی‌ السبیل‌ مرکز امور بین‌المللی‌ دانشگاه‌ نیویورک‌ به‌‌تازگی‌ در پژوهشی‌ درباره‌ عراق‌ سه‌ سناریو برای‌ کنترل‌ امور عراق‌ در آینده‌ پیشنهاد داده‌ است‌.در سناریوی‌ اول‌ پیش‌‌بینی‌ شده‌ یک‌ رهبر ملی‌ از بطن‌ وضع‌ آشفته‌ عراق‌ ظهور کند. این‌ رهبر ملی‌ باید از همه‌ بازیگران‌ منطقه‌ای‌ و بین‌‌المللی‌ مستقل‌ باشد به‌‌گونه‌‌ای‌ که‌ بتواند برای‌ خود به‌ عنوان‌ کسی‌ که‌ می‌‌تواند کشور را با تمامی‌ ‌طوایف‌ و قومیت‌ها متحد کند، کسب‌ اعتبار کند.

در این‌ گزارش‌ آمده‌ تا سال‌ 2010 و به‌ سبب‌ شکست‌ رهبران‌ دینی‌ شیعه‌ و سنی‌ در عراق‌ و به‌ قدرت‌ رسیدن‌ دولت‌‌های‌ ضعیف‌ پیاپی در این‌ کشور شمار زیادی‌ از عراقی‌‌ها به‌ تغییر دموکراسی‌، تحدید آزاد‌ی‌ها و جایگزینی‌ دیکتاتوری‌ به‌ دولت‌های منتخب مردم قانع‌ خواهند شد.

در سناریو دوم‌ باید ابتدا هرج‌ و مرج‌ در عراق‌ مهار شود و از گسترش‌ آن‌ به منطقه‌ خاورمیانه‌ جلوگیری‌ شود. برای‌ تحقق این هدف باید کشورهای‌ منطقه‌ را بتوان قانع‌ کرد که‌ فروپاشی‌ عراق‌ و گسترش‌ افکار انقلابی‌ و استقرار بی‌‌ثباتی‌ منافع آن‌ها را نیز تهدید می‌کند و این‌ کشورها باید در کنار هم‌ برای‌ جلوگیری‌ از کشیده‌ شدن‌ هرج‌ و مرج‌ عراق‌ به‌ سرزمین‌‌های‌ خود تلاش‌ کنند.

سناریوی‌ سوم‌ شامل‌ غرق‌ شدن‌ عراق‌ در هرج‌ و مرج‌ ناشی‌ از جنگ‌ داخلی‌ است‌ که‌ تاثیرات‌ آن‌ از طریق‌ ظهور طوفان‌ آوارگان‌ عراق‌ و گسترش‌ نفوذ گروه‌های‌ تروریستی‌، تهدید‌ این‌ گروه‌ها و نیز توطئه‌‌چینی‌ کشورها ضد یکدیگر برای‌ بی‌ثبات‌ کردن‌ دیگری‌ به‌ کشورهای‌ مجاور عراق‌ سرایت‌ خواهد کرد.

در پژوهش‌ دانشگاه‌ نیویورک‌ همچنین‌ آمده‌ وجود خشونت‌‌های‌ طایفه‌ای‌ و بی‌‌ثباتی‌‌های‌ امنیتی‌ در عراق‌  در نهایت‌ همه‌ کشورهای‌ مجاور عراق‌ و نیز آمریکا را به‌ قبول‌ ظهور یک‌ رهبر عراقی‌ دیکتاتور که‌ این‌ کشور را تحت‌ رهبری‌ قدرتمند مرکزی‌ متحد کند،راضی خواهد کرد.
پژوهشگران‌ این‌ طرح‌ از جمله‌ پروفسور مایکل‌ اوبهایمر می‌گویند ضرورت‌ تحمیل‌ امنیت‌ بر عراق‌ موجب‌ خواهد شد تا این‌ دیکتاتور قانون‌ اساسی‌ عراق‌ را به‌ حال تعلیق‌ درآورده‌ و قوانین‌ جدید و نظم‌ نوینی را بر این‌ کشور حاکم‌ کند.

بر این‌ اساس‌ برای‌ تسهیل‌ ظهور این‌ دیکتاتور باید ابتدا نیروهای‌ آمریکایی‌ از عراق‌ خارج‌ شوند مشروط‌ به‌ این‌که‌ ارتش‌ عراق‌ شامل‌ همه‌ طیف‌‌های‌ مردمی‌ جایگزین‌ آن‌ها شوند تا به‌ این‌ ترتیب‌ راه‌ برای‌ ظهور این‌ رهبر از طریق‌ کودتای‌ نظامی‌ فراهم‌ شود و وی‌ نیز فضا را برای‌ ایجاد روابط‌ متوازن‌ با آمریکا و دیگر کشورهای‌ منطقه‌ فراهم‌ کند.

صدام بعدی

به اعتقاد پژوهشگران دانشگاه نیویورک در ایالات متحده وجود خشونت‌‌های‌ طایفه‌ای‌ و بی‌‌ثباتی‌‌های‌ امنیتی‌ در عراق‌  در نهایت‌ همه‌ کشورهای‌ مجاور عراق‌ و نیز آمریکا را به‌ قبول‌ ظهور یک‌ رهبر عراقی‌ دیکتاتور که‌ این‌ کشور را تحت‌ رهبری‌ قدرتمند مرکزی‌ متحد کند،راضی خواهد کرد. در چنین شرایطی ظهور دیکتاتور جدیدی در عراق کاملا طبیعی خواهد بود.

کد خبر 29405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز