همشهری آنلاین: نمایندگی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع تولید جنگ افزار شیمیایی اعلام کرد که با همکاری سازنده دولت سوریه، صد درصد جنگ افزارهای شیمیایی سوریه از آن کشور خارج و نابود شده است.

منع تسلیحات شیمیایی سوریه

به گزارش ایرنا؛ نمایندگی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع تولید جنگ افزار شیمیایی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه 2 تيرمنتشر شد با اشاره به خروج آخرین محموله جنگ افزار شیمیایی سوریه اعلام کرد: با این خروج، صددرصد مواد تسلیحاتی شیمیایی سوریه نابود یا از آن کشور خارج شده‌اند.

این بیانیه می افزاید: دشوارترین قسمت عملیاتی برنامه نابود سازی جنگ افزار شیمیایی سوریه به سرانجام رسیده است.

این بیانیه بر همکاری سازنده دولت سوریه برای اتمام این عملیات تاکید کرده و می افزاید: نمایندگی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع تولید جنگ افزار شیمیایی همکاری سازنده و تعهد دولت سوریه را برای این عملیات پیچیده می‌ستاید.

بنا به بیانیه نمایندگی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع تولید جنگ افزار شیمیایی علاوه بر نابود سازی جنگ افزار شیمیایی سوریه؛ دولت آن کشور همه مهمات و تجهیزات و ساختمان‌های تولید کننده جنگ افزار شیمیایی خود را از بین برده است.

با این حال این بیانیه به وجود 12 مرکز دیگر تولید مواد شیمیایی در سوریه اشاره کرده و می افزاید در این خصوص کمیته اجرایی سازمان منع تولید جنگ افزار شیمیایی تصمیم گیری خواهد کرد.

در 27 سپتامبر سال 2013 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه 2118 این شورا را با رای کامل اعضا به تصویب رساند که به موجب آن دولت سوریه ملزم شده بود تا با همکاری با نهاد‌های بین المللی همه سلاح‌ها و مواد شیمیایی این کشور را حداکثر تا تاریخ 30 ماه ژوئن سال 2014 نابود کند.

کد خبر 263629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha