سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

محمد کرباسی: سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) که از نیمه سال گذشته میلادی با توافق آمریکا و روسیه کارش را در سوریه آغاز کرده بود حالا با بازرسی و نظارت کامل در این کشور از خروج آخرین محموله تسلیحات شیمیایی از سوریه خبر داده تا پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه بسته شود.

نقشه خاورمیانه

آخرين محموله ۱۰۰ تني تسليحات شيميايي در بندر لاذقيه بارگيري شد تا به وسط درياي مديترانه برده و تحويل ناوي آمريكايي شود. قرار است بخش اعظم تسليحات شيميايي سوريه كه حدود ۱۳۰۰ تن اعلام شده توسط اين ناو در آب‌هاي بين‌المللي مديترانه نابود شود و بخشي ديگري از آن براي نابودي به تاسيساتي در آمريكا، انگليس و فنلاند مي‌رود. ناو ام‌وي كيپ‌ري كه براي اين عمليات تغيير كاربري داده قرار است در نقطه‌اي سري از مديترانه پس از فرايندي مواد شيميايي بسيار سمي را به آب بسپارد.

ماموريت امحاي تسليحات شيميايي سوريه در سال۲۰۱۵ تمام مي‌شود. شايد تا پيش از مسئله سوريه خيلي‌ها حتي نامي از سازمان منع تسليحات شيميايي نشنيده بودند. اين سازمان از سال ۱۹۹۷ براساس كنوانسيون منع تسليحات شيميايي (CWC) فعاليتش را آغاز كرد و ۱۹۰ كشوري كه CWC را امضا كرده‌اند در‌واقع اين سازمان را اداره مي‌كنند كه وظيفه اصلي آن بازرسي از كشورهاي عضو، امحاي تسليحات و تجهيزات شيميايي به‌حساب مي‌آيد.

احمد اوزومجو دبير كل تركيه‌اي اين سازمان با خروج آخرين محموله تسليحات شيميايي سوريه در بيانيه‌اي اين اقدام را بي‌سابقه خوانده و اعلام كرده در تاريخ مورد مشابهي وجود نداشته كه كل تسليحات شيميايي يك كشور در فرايندي دقيق، منظم و در دوره‌اي كوتاه نابود شود. ماجراي سوريه علاوه بر اين براي رئيس هيأت مشترك سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايي هم موقعيت خوبي به‌وجود آورده است.

گفته مي‌شود خانم سيگريد كاگ حالا حتي نامش به‌عنوان نامزد جانشيني اخضر ابراهيمي به‌عنوان فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه مطرح شده است. منابع آگاه در سازمان ملل گفته‌اند كه سازمان منع تسليحات شيميايي تنها نهادي بوده كه موفقيت چشمگيري در سوريه به‌دست آورده و به همين‌خاطر نام سيگريد كاگ براي اين پست مهم مطرح شده است. اين ديپلمات هلندي كه در رشته روابط بين‌الملل با تمركز بر خاورميانه تحصيل كرده، سابقه طولاني كار در سازمان يونيسف و در آژانس امدادرساني و كار آوارگان فلسطيني در سازمان ملل (آنروا) دارد. در كنار تسلط بر ۶ زبان از جمله عربي و تجربه كاري در سازمان ملل، كاگ خودش هم به خوبي مي‌داند كه شايد اگر سوريه نبود هيچ وقت نامش براي اين پست مهم به ميان نمي‌آمد.

کد خبر 263718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha