سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران از بابت حضور صنایع آلاینده که منجر به انتشار ریزگردها در تهران می‌شوند انتقاد کرده و خواستار خروج این صنایع از پایتخت شدند.

شورای شهر

 اين امر پس از صحبت‌هاي معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر درباره حضور صنايع آلاينده در شهر مطرح شد.همچنين پس از ارائه گزارش مربوط به اقدامات انجام شده از سوي شهرداري در پي طوفان اخير، اعضاي شوراي شهر بابت عملكرد سريع سازمان آتش‌نشاني تشكر كردند. بنابراين گزارش پس از پايان اين طوفان كه حتي گفته مي‌شود در 200سال گذشته بي‌سابقه بود بلافاصله ازسوي سازمان آتش‌نشاني 320مورد عمليات امداد و نجات انجام شد به‌نحوي كه در ساعت 12شب تمام مشكلات ناشي از طوفان درتهران حل شده بود.

در اين‌باره محمود صلاحي معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و احمد صادقي مديرسازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري با حضور در جلسه علني شوراي شهر گزارشي را به اعضاي شوراي شهر ارائه كردند. پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت وحقوقي هم معتقد بود كه جبران خسارات ناشي از طوفان برعهده دولت است با اين همه احمد مسجدجامعي رئيس شوراي شهر تهران از وي خواست تا دراين باره شفاف‌سازي‌ بيشتري صورت گيرد.

مرتضي طلايي در پايان گزارش اقدامات شهرداري تهران پس از وقوع طوفان با اشاره به سقوط برخي دكل‌هاي مخابراتي و تابلوهاي شهري خواستار آن شد تا از اين پس هنگام نصب آنها استانداردهاي لازم اعمال شود. الهه راستگو هم بر اهميت استفاده از مصالح ايمن و نظارت لازم بر ساخت و سازها و همچنين ايمن‌سازي‌ مبلمان شهري تأكيد كرد.

محمد حقاني در پاسخ به اسماعيل دوستي كه گفته بود تقدير ازعملكرد سازمان آتش‌نشاني يا خدمات شهري بابت امداد و نجات يا جمع‌آوري آثار و خرابي‌هاي بعد از طوفان نياز نيست، گفت: تصور كنيد حوزه خدمات شهري نيم ساعت در انجام وظايف خود تأخير داشت آن وقت چه مشكلاتي از نظر ترافيكي و غيره در سطح شهر مي‌توانست پيش بيايد؟

محسن پيرهادي از رسانه ملي و روزنامه‌هاي كشور به‌ويژه روزنامه همشهري خواست تا آموزش‌هاي لازم درباره نحوه مقابله مردم با حوادثي از اين دست را اطلاع‌رساني كنند. معصومه آباد هم اظهار داشت: چطور سازماني همچون هواشناسي طوفاني را كه تا به تهران برسد نيم ساعت طول كشيد و با چشم غيرمسلح هم قابل ديدن بود تشخيص نداد؟

احمد دنيا مالي هم از كارشناسان فضاي سبز خواست تا مسئله تحكيم درختان شهر را بررسي كنند. وي همچنين گفت: در جنوب شهر به‌دليل بهره‌برداري بي‌رويه از سفره‌هاي آبي، زمين سالانه 36سانتي‌متر نشست مي‌كند و تجربه نشان داده كه به‌دليل نبود تجهيزات، امكانات و دانش در برخورد با اين حوداث ناكام بوديم. وي تأكيد كرد:

شوراي شهر بايد به‌صورت اساسي به اين مقوله بپردازد. نظر رحمت‌الله حافظي هم اين بود كه كارنامه شهرداري در برخورد با حادثه طوفان قابل‌قبول بود و جاي تشكر دارد اما بايد تمهيداتي هم درباره فاز اول ودوم بحران‌ها كه مربوط به قبل و حين بحران است انديشيده شود. محسن سرخو نيز اظهار داشت: طوفان اخير خيلي حادثه حادي نبود. تصور كنيد اگر يكي از 3گسل تهران فعال شود چه سرنوشتي در انتظار ماست. به همين دليل وي بر لزوم مقاوم‌سازي‌ بيمارستان‌ها و مدارس شهر تهران تأكيد كرد.

تذكرات اعضاي شوراي شهر در جلسه هفتاد و يكم

ديروز پس از پايان سخنراني‌هاي پيش از دستور معصومه آباد، الهه راستگو و حجت‌ا‌لاسلام عبدالمقيم ناصحي كه هركدام به مناسبت‌هاي مختلف نظير هفته محيط‌زيست، روز جوان و ولادت حضرت وليعصر(عج) به ايراد سخناني پرداختند، از سوي برخي اعضا انتقاداتي مطرح شد. از نگاه اسماعيل دوستي اعضا بايد از 48ساعت قبل از برگزاري جلسه تقاضاي نطق پيش از دستور خود را با رئيس شورا هماهنگ كرده باشند، ضمن اينكه زمان آن هم حداكثر 10دقيقه باشد. عليرضا دبير نيز معتقد بود شورا در جلسات خود بايد خروجي مناسبي داشته باشد و طبق دستور جلسه به بررسي و تصويب لوايح و طرح‌هاي شهري بپردازد؛ درحالي‌كه ميزان سخنراني‌ها و حجم تذكرات مطروحه از سوي اعضا به‌نحوي است كه بيشتر وقت جلسه را به‌خود اختصاص مي‌دهد و فرصت تصويب طرح و لوايح در دستور كار از دست مي‌رود.

تذكر بعدي را علي صابري مطرح كرد. وي با اشاره به بازديدي كه از شهرك اكباتان داشت گفت: هيأت مديره ساختمان‌هاي اين شهرك بسيار مردمي و ضابطه‌مند هستند به‌نحوي كه در اينگونه شهرك‌ها تمايل مردم به هيأت مديره‌ها بيشتر از شوراياري‌هاست. صابري تأكيد داشت كه بايد دقت كرد تا شوراياري‌ها تضعيف نشوند يا اينكه مردم فكر نكنند شوراياري‌ها طرف مقابل آنها و همسو با شهرداري‌ها هستند. مهدي چمران نيز ضمن انتقاد بابت اينكه هنوز وظيفه نظارتي از سوي سازمان نظام مهندسي به شكل واقعي اجرا نشده گفت:‌ نامه‌هاي مهندسان ناظر و مراجعات آنها به ما نشان مي‌دهد كه عموما نسبت به نامعلوم بودن چگونگي نحوه توزيع كار اعتراض دارند. نكته ديگر اينكه با وجود اينكه از مردم هنگام اخذ پروانه هزينه نظارت مهندس ناظر گرفته مي‌شود به مهندسان ناظر به‌تدريج و ظرف چند سال پرداخت مي‌شود.

مجتبي شاكري خواستار ‌آن شد تا تذكرات ائمه جمعه و نگراني‌هاي آنها بابت موضوع حجاب از سوي مديريت شهري مورد توجه قرار گيرد و به اين مسئله در حد تكاليف و وظايف پاسخ داده شود. وي درباره موضوع موسيقي در فرهنگسراها نيز گفت: در مراكز تحت پوشش شهرداري موسيقي‌هاي انقلابي كه منجر به تفكر و انبساط خاطر شود استفاده كنيم. رحمت‌الله حافظي هم با اشاره به اينكه در سال گذشته ميلادي، 7ميليون نفر در جهان دچار مرگ زودرس ناشي از آلودگي هوا شدند افزود:

بحث صنايع آلاينده و مشاغل مزاحم در سطح شهر به‌صورت جدي در شوراي شهر مطرح شده و 400مورد شكايت مردمي در مورد مشاغل مزاحم داريم كه رسيدگي به آ‌نها در دستور كار قرار دارد. رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر همچنين از بازديد 10تن از اعضاي شوراي شهر از خط توليد اسكانيا خبر داد و تأكيد كرد كه هدف اعضاي شوراي شهر از اين بازديد حفظ سلامت و امنيت مردم است.

احمد حكيمي‌پور هم از اهميت رعايت ترتيب دستورهاي جلسه سخن گفت و بابت اينكه مباحثي نظير عين‌‌الدوله، ساماندهي مشاغل و پخش مذاكرات شورا به‌طور كل از دستور خارج شده انتقاد كرد.عبدالحسين مختاباد نيز با اشاره به اينكه شهرداري تهران يك نهاد اجتماعي است نه سياسي اظهار كرد: به همين دليل ما موظف هستيم در جهت رونق موسيقي ملي سرمايه‌گذاري كنيم و براي مردم سالن موسيقي بسازيم. به گفته مختاباد بخشي از وظيفه فرهنگسراها در 2 دهه گذشته اين بود كه براي حفظ موسيقي ملي كار كنند نه اينكه فعالان اين عرصه را از كار بيكار يا به نيازهاي مردم جامعه بي‌توجهي كرد.

معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران نيز ديروز طي سخناني با طرح اين پرسش كه چگونه با وجود قانون متقن مجلس در زمينه ممنوعيت فعاليت صنايع و مشاغل مزاحم در حريم شهري بازهم شاهد فعاليت اينگونه مراكز در سطح شهر تهران هستيم گفت: رهبر معظم انقلاب در پيامي به مسئولان فرمودند حفظ محيط‌زيست براي ما مسئله تجملاتي و درجه 2 نيست؛ يك مسئله حياتي است. وي با اشاره به فعاليت كارخانه دخانيات در شهر تهران گفت: سال‌هاي سال است كه انتشار بخارات سمي توليد اين كارخانه موجب آلودگي محيط‌زيست و سلب آسايش شهروندان شده است.

آباد همچنين ادامه فعاليت كارخانه سيمان در دل بافت‌هاي مسكوني منطقه مشيريه سابق را بي‌رحمانه دانست و افزود: اين كارخانه موجب انتشار بسياري از ريزگردها و آلودگي صوتي و بصري در شهر شده كه به‌عنوان قاتل خاموش، زمينه بروز سرطان در ميان شهروندان است. وي همچنين فعاليت كارگاه‌هاي استوك در محله خاورشهر، كارگاه‌هاي صنعتي مسگرآباد در محله مسعوديه و كوره‌هاي آجرپزي درمحله‌هاي دولتخواه، اسماعيل‌آباد و خاور شهر را نيز منشأ انتشار ريزگرد و بروز آسيب‌هاي اجتماعي دانست.

وي در پايان بابت اينكه فعاليت غيرمجاز صنايع داخل حريم شهر تهران كه منجر به انتشار ريزگردها و آلاينده‌ها مي‌شود و از سوي هيچ نهاد و سازماني قابل كنترل نيست به‌شدت انتقاد كرد كه از سوي ساير اعضاي شوراي شهر هم مورد تشويق قرار گرفت.
در ادامه احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي شهر به اين مطلب كه يك روز رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست راه‌حل فوري براي معضل آلودگي هوا را خروج از تهران اعلام كرد، اشاره كرد و ادامه داد:

امروز مي‌بينيم كه با يك نگاه استراتژيك و توزيع بنزين پاك اين مشكل حل شد. رئيس شوراي شهر تهران همچنين از فراهم شدن مقدمات خروج كارخانه سيمان از تهران خبر داد و از كميسيون سلامت و محيط‌زيست خواست تا پيگير اين مسئله باشند. مسجد‌جامعي درمورد كارخانه دخانيات نيز گفت: ما قبلا طرحي داشتيم تا اين ساختمان چون به لحاظ معماري خيلي با ارزش است به‌صورت نمادين تبديل به موزه سلامت شود كه نيازمند پيگيري است.

کد خبر 262251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha