همشهری آنلاین: دولت روسیه اسناد کشتار میلیون‌ها نفر از مردم این کشور در عصر حاکمیت کمونیسم را منتشر کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، بخش ثبت و آرشیو آژانس امنیتی فدرال روسیه اعلام کرد: خانواده‌های روسی می‌توانند با انتشار این اسناد از سرنوشت اقوام خویش که در زمان اتحاد شوروی اعدام شده و یا به دلیل ابتلا به بیماری در زندان درگذشته‌اند، آگاهی پیدا کنند.

واسیلی خریستوفوروف رئیس بخش ثبت و آرشیو آژانس امنیتی فدرال روسیه گفت: به روس‌هایی که اقوامشان در سال‌های 1920 تا 1950 قربانی کشتار شده بودند، اجازه دسترسی به این اسناد داده خواهد شد.

در زمان حاکمیت ژوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی بیش از 20 میلیون نفر اعدام، زندانی و یا به سایر مناطق اتحاد شوروی تبعید شده بودند. گفته می‌شود حدود 10 میلیون نفر نیز به طور قطع بر اثر این حوادث جان خود را از ست داده‌اند.

اسناد مربوط به کشتار مردم در زمان اتحاد شوروی طبقه بندی شده و عنوان اسرار حکومتی از آن‌ها نگهداری می‌شد و مردم به آن‌ها دسترسی نداشتند. در سال 1992 (پس از فروپاشی اتحاد شوروی) بر اساس فرمان بوریس یلتسین رییس جمهوری وقت روسیه برخی از این اسناد از حالت طبقه بندی خارج شده و انتشار یافتند.

لیودمیلا الکسیوا از فعالان قدیمی حقوق بشر در مصاحبه‌ای با آسوشیتد پرس گفت: به موجب فرمان حکومتی سال 1992 به اقوام قربانیان اجازه دسترسی به اسناد سابق بر این طبقه بندی شده داده شد.اما این دسترسی در پایان دهه 1990 مجددا بدون ارائه توضیح خاصی لغو شد.

این فعال حقوق پشر با اشاره به انتشار اسناد کشتار در دهه‌های 1920 تا 1950 گفت:مجددا پنجره کوچکی باز شده، هر چند محدود، چرا که به خبرنگاران، نویسندگان و فعالان حقوق بشر اجازه دسترسی به این اسناد داده نشده است و این افرادی که در این مشاغل دسته بندی می‌شوند تنها می‌توانند با اجازه خانواده قربانیان به اسناد کشتار دسترسی پیدا کنند.

این فعال حقوق پشر در پایان گفت: 87 سال بعد از آن وقایع ما این اسناد را تنها بر خانواده قربانیان گشوده‌ایم.

کد خبر 26093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز