همشهری آنلاین: دبیر گروه «جدول و سرگرمی» بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گفت: سرگرمی‌هایی که از بار آموزشی بالایی برخوردار بوده و در جهت فرهنگ‌سازی طراحی شده باشند از شانس بالاتری برای برگزیده شدن برخوردارند.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی رنجبر، در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با اشاره به اینکه موضوع جدول و سرگرمی در مطبوعات طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری به نسبت سال‌های نخستین جشنواره مطبوعات داشته است، افزود: در گذشته جدول و سرگرمی در مطبوعات صرفاً به انتشار جدول کلمات متقاطع در برخی روزنامه‌ها محدود می‌شد اما با فرهنگ‌سازی گسترده‌ای که انجام گرفت، رفته رفته جایگاه آن در مطبوعات ارتقاء پیدا کرد.

رنجبر با اشاره به اینکه رشد جدول و سرگرمی در مطبوعات پس از انتشار ضمیمه «نسل سوم» جام‌جم از شیب تندی برخوردار شد، گفت: به رغم همه پیشرفت‌ها هنوز شمار روزنامه‌نگارانی که به طراحی و جدول و سرگرمی در مطبوعات می‌پردازند به نسبت دیگر بخش‌ها بسیار کم هستند و بسیاری از این تعداد هم با وجود بالا بودن کیفیت کار، در گمنامی به سر می‌برند.

این فعال مطبوعاتی خاطرنشان کرد: حضور بخش جدول و سرگرمی در جشنواره مطبوعات باعث می‌شود که دیگر فعالان این عرصه ترغیب شده و با دیدن آثار برگزیده در جهت رفع اشکالات و نقاط ضعف کار خود تلاش کنند.

وی در ادامه موضوع جدول و سرگرمی در مطبوعات را به سه دسته اطلاعات‌محور، منطقی و تفریحی تقسیم کرد و اظهار داشت: دسته اول جداولی هستند که اطلاعات عمومی و تخصصی افراد را بالا می‌برند که از آن جمله می‌توان به جدول کلاسیک و کلمات مقاطع اشاره کرد.

رنجبر با بیان اینکه دسته دوم از نوع سرگرمی‌های منطقی هستند که همانند سودوکو از طرفداران بسیاری در دنیا برخوردار است، گفت: دسته سوم سرگرمی‌هایی هستند که نه منطقی‌اند و نه اطلاعات‌محور بلکه بیشتر از جنبه تفریحی برخوردار هستند که می‌توان مارپیچ و مارپیچ تصویری و نقش‌یاب شماره در این دسته از سرگرمی‌ها قرار داد.

محمدمهدی رنجبر، چطور مطرح کردن یک سرگرمی جدید و چگونگی فرآیند معرفی آن را بسیار مهم توصیف و تاکید کرد: باید اهداف فرهنگی و اجتماعی در بطن جدول و سرگرمی‌ها گنجانده شود.

محمدمهدی رنجبر در پایان خطاب به طراحان جدول و سرگرمی در مطبوعات گفت: با وجود دشواری‌های بسیاری که در این حرفه وجود دارد لازم است که این مسائل تحمل شده و اندکی صبر پیشه کرد که اصول ژورنالیسم در بخش جدول و سرگرمی در حال نزدیک شدن به جایگاه مطلوب است.

کد خبر 247248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز