همشهری آنلاین: اسامی دبیران گروه‌های داوری جشنواره سراسری مطبوعات برای اولین بار اعلام شد. در نشست خبری این جشنواره همچنین اسامی ۹ داور نهایی آن اعلام شد که البته این مورد مسبوق به سابقه است.

 سیدفرید قاسمی - عکس از خبرگزاری موج

 سید فرید قاسمی دبیر جشنواره امسال درباره تفاوت‌های داوری در این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل گفت: معیارهای داوری در جشنواره مطبوعات، حرفه‌ای است ولاغیر.

به گزارش مهر، نشست خبری بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری صبح امروز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه با حضور دبیر این جشنواره در محل موسسه مطبوعاتی نشرآوران برگزار شد.

سیدفرید قاسمی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره سراسری مطبوعات امسال، گفت: بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی داخلی در ۲ بخش اصلی و ۴ بخش ویژه برگزار می‌شود و آثار منتشر شده در بازه زمانی آغاز فروردین ماه ۱۳۹۱ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۲ که صرفاً به صورت الکترونیک به نشانی سایت جشنواره www.jashnvarehrasaneh.ir ارسال شده باشند، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

به گفته وی زمینه‌ها و قالب‌های بخش «مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی (سراسری)» این جشنواره عبارتند از: خبر، گزارش گزارش شامل (گزارش و گزارش تحقیقی)، عکس شامل (خبری: تک ۳ قطعه، خبری: یک مجموعه ۹ قطعه، غیرخبری: تک ۳ قطعه، غیرخبری: مجموعه ۹ قطعه)، مصاحبه و میزگرد، سرمقاله، مقاله با رویکرد نقد، تحلیل و تفسیر، تیتر، صفحه‌آرایی شامل (صفحه اول روزنامه و روی جلد مجله)، طنز شامل (تصویری (طرح و کاریکاتور) و نوشتاری)، ادبی‌نویسی (شعر، داستان، قطعه ادبی) و جدول و سرگرمی. همه این بخش‌ها عیناً در بخش «مطبوعات محلی و منطقه‌ای» هم وجود دارند به استثنای سه مورد آخر یعنی طنز، ادبی‌نویسی و جدول و سرگرمی، که این آثار مطبوعات محلی و منطقه‌ای به همراه آثار مطبوعات سراسری، داوری خواهند شد.

دبیر بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی توضیحات بیشتری هم در این مورد داد: آثار مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دارای پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته می‌شود، آثار حوزه‌های طنز، ادبی و سرگرمی مطبوعات محلی و منطقه‌ای با آثار مطبوعات سراسری در این بخش داوری خواهند شد، پدیدآورندگان آثار می‌توانند حداکثر سه اثر نوشتاری خود را در مجموع بفرستند (در رشته عکس، شمار آثار ارسالی به تناسب جدول فراخوان است)، آثار با نام پوشیده/ مستعار پذیرفته نخواهند شد، از نامزدهای نهایی، اصل اثر خواسته خواهد شد، زمان ارسال آثار از ۲۱ تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ است، پیگیری وضعیت آثار ارسالی به دبیرخانه تا مشخص شدن نتایج نهایی، از طریق مراجعه مستمر به سایت جشنواره بر عهده پدیدآورندگان آثار است، آثار برگزیدگان جشنواره فصلی مطبوعات، مستقیم برای داوری به مرحله نهایی راه می‌یابند، هر فایل ارسالی صرفاً باید به صورت الکترونیکی، واضح و خوانا، در قالب‌های jpg یا pdf و حداکثر اندازه ۱MB باشد، ساعت ۱۲ شب ۳۰ دیماه، پایگاه اثر نخواهد پذیرفت.

قاسمی همچنین درباره نحوه واگذاری این مسئولیت به خود گفت: دبیر جشنواره از طرف شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد پیشنهاد شده است و بنده بر این اساس این مسئولیت را به عهده گرفته‌ام.

به گفته وی، شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی متشکل از صنوف زیر است:

انجمن روزنامه‌نگاران زن، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، انجمن روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی، خانه مطبوعات ایران، جامعه روزنامه‌نگاران جوان، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه رسانه.

دبیر جشنواره امسال مطبوعات سپس گفت: در روزهای آغاز کار جشنواره و برای اینکه عقل جمعی بر جشنواره حاکم شود، یک شورای سیاستگذاری به منظور برنامه ریزی و تعیین داوران نهایی، دبیران و اعضای گروه‌های داوری تشکیل شد که از ۵ نفر شامل دو تن از استادان رشته روزنامه نگاری (حسن نمکدوست تهرانی و یونس شکرخواه)، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، کاووس صادق‌لو، دبیر موقت شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی و بنده (سید فرید قاسمی) به عنوان دبیر جشنواره تشکیل شده است.

قاسمی سپس گفت: از جمله کارهای این شورا بازنگری در معیارهای ۱۹ دوره پیشین جشنواره مطبوعات و افزودن معیارهای نو در هر مجموعه و سرفصل و تدوین آیین نامه‌ای برای بخش‌هایی است که به جشنواره اضافه شده‌اند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: از جمله این بخش‌ها، بخش شهدای مطبوعات است؛ جامعه مطبوعاتی ایران در دوران جنگ ۸۱ شهید تقدیم کرده است که اگر به این آمار شهدای قبل و بعد از آن هم اضافه کنیم می‌توان گفت: جامعه مطبوعاتی ایران در طول تاریخ خود ۱۵۰ شهید تقدیم کرده است.

دبیر این جشنواره همچنین یادآور شد: داوری هریک از بخش‌های ویژه جشنواره امسال توسط انجمن‌ها و کمیته‌های مربوطه انجام می‌شود؛ داوری آثاری بخش ویژه شهدای مطبوعات توسط انجمن دفاع مقدس، داوری بخش پیشکسوتان توسط کمیته پیشکسوتان با دبیری آقای محمد مهدی فرقانی انجام می‌شود که برای این بخش آیین‌نامه‌ای تدوین شده است که در آن معیارهایی مانند سابقه فعالیت مطبوعاتی بیش از ۳۰ سال، دبیری گروه یا تحریریه رسانه و تاثیرگذاری این افراد گنجانده شده است. داوری بخش پاکیزه‌نویسی زبان فارسی توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام می‌شود.

همچنین به گفته قاسمی، اسامی داوران نهایی بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به شرح زیر است:

یونس شکرخواه، حسن نمکدوست تهرانی، محمدرضا زائری، احمد توکلی، سید جلال فیاضی، کسری نوری، سیف‌اله صمدیان، رضا مقدسی و لیلا رستگار

وی همچنین اسامی دبیران گروه‌های تخصصی جشنواره امسال را به این شرح اعلام کرد:

مصاحبه و میزگرد (فریدون صدیقی)، گزارش (علی‌اکبر قاضی‌زاده)، تیتر (مجید رضاییان)، صفحه آرایی (محمود مختاریان)، عکس (فرهاد سلیمانی)، خبر (علیرضا کتابدار)، سرمقاله (امیدعلی مسعودی)، مقاله (محمد قوچانی)، طنز (رضا رفیع)، ادبی‌نویسی (جواد محقق)، جدول و سرگرمی (محمدرضا رنجبر)، حماسه سیاسی و اقتصادی (سیدنظام‌الدین موسوی)، شهدای مطبوعات (سعید علامیان)، پیشکسوتان مطبوعات (محمدمهدی فرقانی) و پاکیزه‌نویسی زبان فارسی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی).

قاسمی ادامه داد: گروه‌های داوری مقدماتی جشنواره امسال مطبوعات به طور متوسط از پنج نفر تشکیل شده است که اسامی آنها هم بعد از داوری مقدماتی اعلام خواهد شد.

سیدفرید قاسمی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره معیارهای داوری در جشنواره امسال و تفاوت آن با دوره‌های گذشته این جشنواره تاکید کرد: معیارهای جشنواره در هر رده و هر زمینه حرفه‌ای است ولاغیر. ترکیب داوران هم از استادان دانشگاه و مدرسان این رشته تشکیل شده است و معیارهایی هم که مدنظر ما بوده، پختگی، کارنامه و دقت نظر این دوستان است. ما ملاک سن را در نظر نداشته‌ایم کما اینکه در ترکیب داوران طیف‌های مختلف سنی حضور دارند.

دبیر جشنواره امسال مطبوعات همچنین کوشید با ذکر مثالی درباره معیارهای جشنواره بیستم بیشتر توضیح دهد. وی در این رابطه گفت: معیارهایی که ما برای مثلا بهترین تیتر داریم، این است که کل مطلب را القا کند، ساده و گویا و روان باشد، جذاب باشد تا ایجاد مکث کند برای خواندن خبر، ضرباهنگ داشته باشد، کلمات تکراری نداشته باشد، با مطلب متناسب باشد، حس تصویری ایجاد کند و اصطلاح‌سازی تازه‌ای را دنبال کند.

وی همچنین هدف از برگزاری جشنواره مطبوعات را ارتقا و تقویت روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و انتخاب برترین‌ها و الگوسازی و نوعی آموزش پنهان و پیدا در عرصه روزنامه‌نگاری در کشور عنوان کرد و گفت: ما به دنبال ترویج و تقویت مطبوعات و روزنامه‌نگاران از طریق محک آثارشان توسط داورانی مجرب هستیم.

قاسمی همچنین گفت: قبلاً سیاست تفکیک جشنواره فصلی و سالیانه مطبوعات اجرا می‌شد اما در این دوره، داوران نهایی نظری هم به برگزیدگان جشنواره فصلی مطبوعات خواهند داشت و آثار برگزیدگان ۶ فصل یعنی از اول فروردین ۱۳۹۱ تا پایان شهریور ۱۳۹۲ همراه با آثاری که به جشنواره فرستاده می‌شود محک زده می‌شوند.

دبیر جشنواره مطبوعات امسال همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد میزان و سطح جوایز جشنواره بیستم گفت: این موضوع در دست بررسی است و قطعاً سطح جوایز اعلام خواهد شد، اما در این مقطع این را می‌توانم اعلام کنم که سطح جوایز از سال‌های گذشته پایین‌تر نیست.

قاسمی با ابراز امیدواری نسبت به واگذاری کارهای مطبوعاتی به اهل مطبوعات در دوره جدید در عین حال گفت: ما از هر نکته پیشنهاد و انتقادی در جهت بهبود کار جشنواره مطبوعات استقبال و استفاده خواهیم کرد.

همچنین به گفته وی، زمان برگزاری بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را یکی از روزهای دهه اول اسفند اعلام کرد.

کد خبر 245766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز