گروه شهری: حادثه آتش‌سوزی یک تولیدی لباس در خیابان جمهوری ۳روز پس از وقوع همچنان خبرساز است. در پی این حادثه که متأسفانه به کشته‌شدن ۲نفر از شهروندان منجر شد، شورای شهر تهران با تشکیل کمیته‌ای عوامل ایجاد این حادثه را بررسی کرد.

یکی از اعضای شورای شهر هم درباره دقت نظر در انتخاب تجهیزات به‌کار گرفته‌شده در عملیات آتش‌نشانی تذکر داد. اما بررسی بیشتر ابعاد مختلف این حادثه تأثربرانگیز پس از گذشت 72ساعت نشان می‌دهد که در این میان دلایل بسیاری همچنان ناگفته مانده که شاید بهتر از همه نجات‌یافتگان و شاهدان عینی بتوانند در مورد آن سخن بگویند. نکته‌ای که خبرنگار ما را بر آن داشت تا با حضور در محل حادثه بررسی دقیق‌تری در مورد آن داشته باشد که در ادامه این گزارش می‌خوانید.

هرچند در این میان مهم‌ترین اصل از دست‌رفتن جان 2 انسانی بود که هیچ پیگیری و توضیحی جای خالی آنها را پر نمی‌کند و ‌ای کاش این دو نفر با غلبه بر استرس حادثه و گوش‌دادن به هشدار آتش‌نشانان و توصیه بقیه همکارانشان به جای خروج از پنجره اتاق، اینک در میان 5نفر نجات‌یافته‌ای بودند که یک دقیقه بعد از همان محل و از همان اتاق نجات یافتند.

این ماجرا با این همه ابعاد را نمی‌توان به بازنشدن نخستین نردبان آتش‌نشانی - برخلاف زمان تست در ایستگاه مبدأ - محدود کرد که شاهدان عینی می‌گویند که ماشین حامل دومین نردبان مخصوص نجات حادثه‌دیدگان 20تا 30 ثانیه بعد از خودروی اول در منطقه حاضرشده و شاید همین زمان اندک صبر کافی بود تا نردبان آتش‌نشانانی که در یک سال گذشته جان بیش از 1390نفر را از آتش‌سوزی نجات داده بودند، از یک مرگ دیگر هم جلوگیری کند.

علاوه بر این عملیاتی نبودن تشک نجات در صحنه حادثه به‌دلیل عرض یک تا یک و نیم متری پیاده‌رو خیابان جمهوری، وجود درختان و ازدحام موتورسیکلت‌ها و تماشاچیان حادثه هم ازجمله ابعاد دیگر ماجراست. ضمن آنکه اصولا عملیاتی‌کردن تشک و بادکردن آن با پمپ تا زمان قابل استفاده شدن، 6دقیقه زمان لازم دارد. درصورتی‌که تمام اتفاقات این آتش‌سوزی تقریبا طی 4 تا 4 دقیقه و نیم رخ داده است. بر مبنای آنچه در فیلم منتشرشده از این حادثه دیده می‌شود مرد جوانی که جزو نجات‌یافتگان حادثه است، سعی می‌کند با یکی از این زن‌ها صحبت کند و حتی دست وی را بگیرد و به‌نظر می‌رسد که آن خانم هم تلاش می‌کند به سمت او حرکت کند، اما در نهایت نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند و متأسفانه به پایین سقوط می‌کند. درحالی‌که وسایل موجود در اتاق آنها شامل چرخ‌های خیاطی و سبدهای لباس سالم بوده و اصلا آتش به این اتاق نرسیده و 5نفر دیگر از همین اتاق سالم بیرون آمده‌اند. اما هراس از آتش، جان 2نفر را گرفت.

شاهدان عینی

ابوالفضل قناعتی، سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر که در محل حضور داشت از این سانحه تصویربرداری کرده است. وی در این‌باره نیز گفت که برای روشن‌شدن زوایای مسئله این فیلم را در اختیار کمیته‌ای قرار خواهد داد که مسئولیت بررسی کارشناسی حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را عهده‌دار است. همچنین معصومه آباد، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری که به‌صورت تصادفی در زمان حادثه در محل وقوع آن حاضر بوده، گفت: از فوت این دو شهروند ناراحتم و از این بابت خوشحالم که موضوع فوت این دو نفر در شورای‌شهر مطرح می‌شود. به گفته وی هنگام بررسی چنین مواردی باید کل حادثه را درنظر داشت نه اینکه فقط از یک زاویه نگاه کرد. وی، با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی روزانه 160عملیات انجام می‌دهد، گفت: نردبانی که با مشکل مواجه شد سیستم کامپیوتری پیچیده‌ای دارد. چرخ هواپیما نیز ممکن است باز نشود. این یک حادثه است بالاخره اتفاق می‌افتد اما با وجود مشکلات عدیده آتش‌نشانی موفق می‌شود از 7نفری که در محاصره آتش قرار داشتند، 5 نفر را نجات دهد و از این بابت اقدام آتش‌نشانی قابل تقدیر است.

پیگیری حادثه آتش‌سوزی

روز گذشته احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تأسف خود را از حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری ابراز کرد و از کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر تهران خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و گزارش‌ آن را به‌صورت مفصل و جداگانه به شورای شهر تهران برسانند.

وی در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به جان باختن 2زن کارگر در این حادثه، گفت:‌ تعهد اجتماعی ما به‌عنوان مدیریت شهری این است که برای شهروندان احساس امنیت را فراهم کنیم و راهکار آن هم این است که با حساسیت به این موضوع پرداخته و چنین وقایعی را پیگیری کنیم. مسجد جامعی با تأکید بر اینکه ریشه این اتفاقات باید بررسی شود، تصریح کرد: این اتفاق اگرچه سهوی بوده و عمدی در آن نیست اما باید پیگیری شود و مشخص شود که ریشه این اتفاقات از کجا آب می‌خورد.

اما رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز بعد از برگزاری نشست مشترک با مسئولان سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد که قصور انسانی عامل حادثه خیابان جمهوری نبوده است. وی همچنین با اشاره به اینکه نفر اول قبل از رسیدن مأموران آتش‌نشانی دچار سانحه شده بود اظهار داشت: گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی درباره ساختمان مزبور از ایمن‌نبودن آن خبر می‌دهد.

این در حالی است که به‌گفته وی 3تذکر به اهالی این ساختمان داده شده بود. وی همچنین ضمن هشدار به ساکنان ساختمان‌های ناایمن اظهار داشت: ساختمان‌های زیادی در نقاط مرکزی شهر به‌خصوص اطراف بازار تهران وجود دارد که ایمن نیستند. البته تذکرهای لازم نیز داده شده اما مالکان به چنین مواردی توجه نکرده‌اند. حافظی همچنین پیشنهاد داد تا لایحه‌ای در شورای شهر بررسی شود که ضمن آن ضمانت اجرایی مطمئنی برای پلمب کردن ساختمان‌های ناایمن به سازمان آتش‌نشانی داده شود.

کد خبر 246686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز