سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

اهالی فلسفه در صحبت‌کردن از سر‌آغاز‌های فلسفه اروپایی گریزی ندارند؛ از اینکه به فلسفه پیشا‌سقراطی به‌عنوان نقطه عزیمت خویش نظر داشته باشند؛ نقطه عزیمتی که اگرچه برخی آن را فلسفه محض نمی‌دانند اما از سوی دیگر آغازی است برای فلسفه طبیعی.

الهیات نخستین فیلسوفان یونان

 در این میان اما پژوهشگرانی چون ورنر یگر اعتقاد دارند که در دنبال‌کردن ردپای خاستگاه‌های الهیات فلسفی یا الهیات طبیعی نیز باید به اندیشه نخستین فیلسوفان یونانی یا همان فلاسفه پیشاسقراطی مراجعه کرد. الهیاتی که سرچشمه‌های وجود را در طبیعت جست و جو می‌کند. از منظر تبارشناسی مفهومی الهیات طبیعی می‌توان گفت که تعبیر الهیات طبیعی از کتاب «درباره شهر خدا» سنت آگوستین برای نخستین‌بار مطرح شد.

آگوستین در این کتاب پس از اینکه به آموزه مسیحی درباره خدای واحد می‌پردازد سعی دارد تا هماهنگی کامل این آموزه را با عمیق‌ترین بینش‌های فلسفی یونان نشان دهد و به این ترتیب نوعی از الهیات طبیعی را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

به این ترتیب است که باید گفت «الهیات نخستین فیلسوفان یونان» از ورنر یگر با ترجمه فریده فرنو که توسط انتشارات حکمت منتشر شده است، سعی دارد به نحوی صریح و روشن جایگاه ممتاز اندیشمندان پیشاسقراطی را در سرآغاز‌های الهیات فلسفی یونان شرح دهد.

کتاب حاضر که ماحصل مجموعه سخنرانی‌های است که ورنر یگر ذیل سخنرانی‌های گیفورد در سال‌های دهه 40 قرن 20 در دانشگاه شیکاگو ایراد کرده است، به‌دنبال تحقیق و تفسیر مجدد آن‌دسته از قطعات به‌جا مانده اندیشمندان پیشاسقراطی است که به زعم ورنریگر پیش‌تر از سوی شارحان دوره جدید تفسیر نادرست شده‌اند . و دقیقا این تفسیر‌های نادرست بی‌توجه به بن‌مایه‌های کیهان‌شناختی تفکرات ایشان بن‌مایه الهیاتی نگاه فیلسوفان پیشا سقراطی را نادیده گرفته است.

کد خبر 243552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز