همشهری‌آنلاین: کتاب«و هنوز رمضان» جلد بیست و چهارم تقویم تاریخ دفاع مقدس از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

کتاب عملیات رمضان

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز در جدیدترین اثر خود،در اسفندماه، کتاب «و هنوز رمضان» تألیف سرتیپ2 ستاد نبی حبیبی را چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

عملیات رمضان در 5 مرحله از تاریخ 22/4/61 آغاز شد. خط و محدوده منطقه عملیاتی رمضان از کوشک در شمال آغاز می‌شد و تا رودخانه اروند در جنوب ادامه داشت. از آنجا که در منطقه شرق اروند عقبه دشمن فقط متکی به چهار پل در نشوه و تنومه بود، پیش‌بینی‌ می‌شد که در صورتِ سرعت عمل و غافلگیری توأم با پیشروی مناسب، نیروهای زیادی از دشمن به اسارت درآیند و در عمل چیزی نظیر شکستن حصر آبادان (عملیات ثامن‌الائمه) تکرار شود. عملیات رمضان اولین هجوم گسترده رزمندگان اسلام به خاک عراق بود.

مرداد ماه سال 1361، تحت‌الشعاع ادامه‌ی عملیات رمضان قرار داشت. عملیات رمضان که از 22 تیرماه این سال شروع شده بود، تا مرداد ماه ادامه پیدا کرد. ارتش متجاوز بعث عراق با بهره‌گیری از وجود مستشاران اسرائیلی، مبادرت به احداث مواضع مثلثی شکل در عمق منطقه‌ی عملیاتی رمضان(کربلای4) نموده و به‌ویژه در جلوی این مواضع، از موانع پیچیده و با عرض زیاد استفاده کرده بود و در نتیجه رزمندگان جان‌برکف و ایثارگر ایران اسلامی با انهدام نیروهای عراقی وقتی به این مواضع می‌رسیدند، اجباراً عقب‌نشینی می‌کردند؛ لذا در طول اجرای عملیات رمضان اصل بر انهدام نیروهای عراقی قرار گرفت.

در عملیات رمضان، تعدادی از یگان‌های عمده‌ی ارتش بعث عراق به‌طورکلی منهدم شدند و به تعدادی از یگان‌های عراقی نیز تلفات و ضایعات قابل توجهی وارد آمد. عراق که قبل از شروع عملیات رمضان با عقب‌نشینی در جبهه‌های غرب کشور مقداری از اراضی متصرفی خود را در داخل خاک مقدس ایران اسلامی تخلیه کرده و مواضع خود را اکثراً در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران در ارتفاعات سرکوب آرایش داده بود، برای مقابله با رزم‌آوران غیور ما مجبور شد تعدادی از یگان‌های عمده‌ی خود را از غرب به منطقه‌ی عملیاتی رمضان در جنوب جابه‌جا نماید. حمایت‌های بی‌دریغ غرب و شرق از رژیم بعثی عراق و پشتیبانی مالی کشورهای مرتجع منطقه و برخی کشورهای عربی از عراق باعث گردید اولاً ارتش بعثی عراق در حداقل زمان،یگان‌های آسیب‌دیده‌ی خود را بازسازی و تجدید سازمان نماید؛ ثانیاً با ایجاد مواضع مصنوعی با عمق بسیار زیاد در جلوی مواضع پدافندی خود، تلاش نماید یگان‌های خود را در مقابل هجوم بی‌امان رزمندگان جان¬برکف ایران اسلامی در امان نگه‌ دارد.

آخرین مرحله از عملیات رمضان در8 مرداد ماه اجرا شد که شرح آن در این کتاب به رشته‌ی تحریر درآمده است. عملیات رمضان با دستاوردهای زیادی ازجمله به اسارت درآوردن 417 تن از افراد ارتش بعثی عراق به دست رزمندگان ایران،انهدام تعداد قابل توجهی از لشکرها و تیپ‌های مستقل دشمن و تصرف چندین کیلومتر از خاک عراق به دست پرتوان رزمندگان ما در 25 مرداد ماه به پایان رسید. در این ماه ضدانقلاب وابسته به شرق و غرب نیز کماکان در منطقه‌ی شمال‌غرب کشور به فعالیت‌های مذبوحانه‌ی خود ادامه می‌داد و علاوه بر اینکه تعدادی از یگان‌های عمده‌ی ارتش ، ژاندارمری و سپاه پاسداران را در منطقه‌ی شمال‌غرب درگیر کرده بود، با اجرای عملیات‌های چریکی تلفاتی را نیز به نیروهای مسلح وارد می‌نمود.

این اثر در شمارگان 2000 نسخه و 813 صفحه و به قیمت 285.000ریال روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 250444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز