چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

اصغر بادپر: ۱. این‌جا شهر است. شهروند دارد، فضای باز دارد، نظافت دارد، درخت و فضای سبز دارد و...

شهری به‌ نام مدرسه

درست است که بزرگ‌راه، خیابان و پل‌هوایی و خیلی امکانات دیگر ندارد.اما باور کنید شهر است و ما شهروندش هستیم و کلی مسئولیت داریم. مدیر و معاون و حتی شهردار هم داریم در شهری به نام مدرسه!

۲. مدرسه شهردار می‌خواهد.

در مدرسه انتخابات برگزار می‌شود.

ما کاندیدا می‌شویم.

ما تبلیغات می‌کنیم.

من رأی می‌آورم یا نمی‌آورم؟

تو رأی نمی‌آوردی؟

شهردار مدرسه‌ی شما کیست؟

۳. همین روزهای گذشته به تناوب پانزدهمین دوره‌ی انتخابات شهردار مدرسه، در منطقه‌های مختلف تهران برگزار شد.

شهردار هر مدرسه، در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان با رأی مخفی و مستقیم دانش‌آموزان، برای مدت یک‌سال تحصیلی انتخاب می‌شود.

سپس شهردار منتخب با انتخاب هشت معاون،  فعالیتش را شروع می‌کند.

فعالیت‌های مربوط به حفظ محیط‌زیست، امکانات بهداشتی، امکانات ورزشی، امور فرهنگی واجتماعی، ترافیک و حمل و نقل و مسائل ایمنی تحصیلی و پرورشی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه شهرداران  مدرسه است.

در واقع شهرداران مدرسه می‌توانند در اصلاح برخی از مشکلات مدرسه نقش بزرگی ایفا کنند، مثلا در رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها، اصلاح سیستم‌های روشنایی، امکانات ورزشی و ایجاد فضای سبز مطلوب.

دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح شهردار‌مدرسه فرصت پیدا می‌کنند مدیریت را تجربه کنند و یاد بگیرند چه‌طور از امکانات موجود در مدیریت استفاده کنند؟ یا چگونه می‌توان در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کرد و مسیر امور را تعیین کرد؟ این تمرینی برای بزرگ‌سالی هم به‌شمار می‌آید.

۴. خیلی از مدرسه‌ها شهردار ندارند، خیلی‌ها دارند. اصلاً قرار شده در هر منطقه حداقل پنج مدرسه، شهردار داشته باشند.

امین محبی، ۱۶ ساله، یکی از شهردارهای مدرسه است. امین می‌گوید: « من تازه شهردار شده‌ام و تجربه ندارم، اما دوستم که پارسال شهردار شده بود به من سفارش‌هایی کرد و گفت که ممکن است بچه‌ها تو را خیلی جدی نگیرند. نگران تداخل درس‌ها نباش! اولیای مدرسه خیلی کمک می‌کنند! او گفته خیلی از بچه‌ها می‌آیند و مشکلات مدرسه و کلاس را برای تو و معاون‌ها می‌گویند؛ مثلاً این که نور کلاس ها کم است یا...

اما خیلی‌ها هم دوست ندارند با ما حرف بزنند! آن‌ها معتقدند که چه‌طور یک نفر هم‌سن و سال خودمان می‌تواند برای ما کاری انجام دهد.

و البته تا شهردار مدرسه کاری برای بچه‌ها  انجام ندهد، جوابی برای این سؤال ندارد.  او به من گفته که یادم باشد در دنیای بزرگ‌ترها همه با هم همسن‌اند و گاهی مدیرها از نظر سنی کوچک‌ترند و... این‌ها به توانایی آدم‌ها مربوط است.»

۵. در واقع بیش‌تر کارهای شهردار مدرسه به عهده‌ی معاون‌هاست. این‌جا برخی وظایف معاونان شهردار مدرسه را با هم مرور می‌کنیم. آشنایی با آن‌ها،  در مدرسه به دردتان می‌خورد:

- ارائه‌ی پیشنهادها و نظرها، بررسی، ارزیابی‌ مسائل و مشکلات و... به مدیر مدرسه، معاونان آموزشی و مربیان پرورشی.

- ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان درزمینه‌ی مسائل ایمنی، ترافیک و حمل و نقل عمومی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی.

- تهیه‌ی پیام‌های آموزشی، تربیتی در حوزه‌ی معاونت خود و ارائه‌ی تمامی آن‌ها به معاونت امورفرهنگی، برای ترتیب دادن مسابقه برای انتخاب بهترین پیام مثلاً پیام بهداشتی سال، پیام سبز سال،پیام آموزشی سال، پیام اجتماعی سال و...

- برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و گروهی با مشارکت همه‌ی اعضای طرح شهردار مدرسه از قبیل نمایشگاه عکس، کولاژ، نقاشی، کاردستی و...

- آموزش نحوه‌ی روبه‌رو شدن با حوادثی مانند آتش‌سوزی، زلزله، سیل و اتفاقات غیرمترقبه، بهداشت عمومی شهر و آلاینده‌های محیطی، رعایت حقوق دیگران و ملاحظه‌ی حقوق سالمندان، بیماران، جانبازان و نابینایان و...

- شهردار مدرسه و معاونانش تا شعاع ۵۰۰ متر خارج از مدرسه ملزم به رعایت مدیریت شهری، خدمات شهری، ترافیک و مباحث فرهنگی و اجتماعی حوزه‌ی اختیارات خود هستند.

کد خبر 238594
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز