دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: این خبر که در ایران حدود ۲۵ میلیون نفر، یعنی معادل یک‌سوم جمعیت یا چاق هستند و یا اضافه‌وزن دارند، این تحلیل که بر این اساس، هشت میلیون ایرانی چاق هستند و ۱۷ میلیون اضافه‌وزن دارند، و این‌که حالا چاقی به‌عنوان یک بیماری خاص مورد توجه قرار گرفته و این‌که چاقی شیوع فزاینده‌ای در دنیا و در ایران داشته... این‌ها یعنی خطری در کمین همه‌ی ماست.

چاقی یا اضافه‌وزن، مسئله این است

ما که ورزش نمی‌کنیم، فست فود هم که کم نمی‌خوریم! بازی‌مان هم که رایانه‌ای است.

اوقات فراغتمان هم که پای اینترنت می‌گذرد و... کوه‌رفتن هم که برای ما معنی ندارد.

این یعنی، ما اگر هم الآن چاق نیستیم، روزی چاق می‌شویم.

* * *

من تقسیم بر اضافه‌وزن!

تو گفتی در بسیاری از کشورهای دنیا از کلمه‌ی چاقی استفاده نمی‌کنند، مگر در موارد خیلی حاد و به این نوع چاقی‌ها می گویند اضافه وزن. اما فرقی هست بین اضافه‌وزن و چاقی.

دکتر فریدون عزیزی، رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی، در چهارمین کنگره‌ی پیشگیری و درمان چاقی، گفته است که اضافه‌وزن موقعی ایجاد می‌شود که وزن افزایش دارد، اما هنوز به درجه‌ی چاقی یا وزن زیاد نرسیده است.

بر این اساس اگر وزن فرد را (بر مبنای کیلوگرم) تقسیم برمجذور قد (بر مبنای متر) کنیم حاصل تقسیم اگر عدد ۲۵ به پایین باشد وزن فرد مناسب است، اگر عدد حاصل شده بین ۲۵ تا ۳۰ باشد اضافه‌وزن محسوب می‌شود و عدد ۳۰ به بالا چاقی است که ۳۰ تا ۳۵ چاقی درجه‌ی یک، ۳۵ تا ۴۰ چاقی درجه‌ی دو  و ۴۰ به بالا چاقی مفرط است.

حالا نوبت ضرب و تقسیم است!

* * *

به سمت چاقی

قبل از جنگ جهانی اول بیش‌تر انسان‌ها از کم‌وزنی رنج می‌بردند. چرا که مواد غذایی کم بود و فعالیت بدنی زیاد و در ادامه نیز امکانات مناسب و صنعتی وجود نداشت و بیش‌تر افراد به کم وزنی دچار بودند، اما بعد از جنگ جهانی دوم، توسعه‌ی صنعت و ماشین‌آلات و افزایش تولید مواد غذایی و در دسترس بودن مواد در همه‌ی فصول و بی‌تحرکی باعث شد که افراد در بسیاری از نقاط دنیا به‌سمت اضافه‌وزن و چاقی بروند.

* * *

آب بخورم چاق می‌شوم

بعضی‌ها معتقدند که با خوردن آب چاق می‌شوند، اما این درست نیست. هیچ کسی با خوردن آبِ تنها، چاق نمی‌شود. دکتر عزیزی معتقد است که عوامل ژنتیکی در بروز اضافه‌وزن و چاقی نقش دارند، اما اگر عوامل محیطی نباشند افزایش بیش‌تری نخواهیم داشت.

به گفته‌ی او این سبک و شیوه‌ی زندگی است که باعث شده، افراد فعالیت کم‌تری داشته باشند و در کنار آن مواد غذایی‌ای را مصرف کنند که به اضافه‌وزن و چاقی منجر می‌شود.

* * *

چاقی یا اضافه وزن داری؟

الهام، ۱۷ ساله: «من کمی اضافه‌وزن دارم، حدود پنج کیلو، باید لاغر شوم و برای همین شام نمی‌خورم!»

باید گفت که الهام جان، ورزش کنی بهتر نیست؟

باربد، ۱۵ ساله: «معلم ورزش گفته باید بروم باشگاه، چون ۱۵ کیلو اضافه‌وزن دارم. من هم رفتم و قرار است قرص هم بخورم، رژیم هم بگیرم و لاغر شوم.»

باربد باور کن در خبرها خوانده‌ام، همین دکتر عزیزی هم گفته که بیش‌تر این داروها عوارض دارند و البته قوی‌ترین داروها نمی‌توانند بیش‌تر از هشت کیلو از وزن افراد کم کنند. همان ورزش و رژیم تحت نظر دکتر کافی نیست؟

مهسا، ۱۶ ساله: «ما خانوادگی یکهو چاق می شویم و من از همین حالا مراقب خودم هستم.»

مهسا این روش درست است، مراقب خودت باش.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۴

کد خبر 241855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز