علی جنتی می‌گوید: پاک‌شدن یک شهر از جاهایی مانند مقبره نظامی در گنجه، نمی‌تواند باعث فراموشی فرهنگ و تمدن ما شود.

غلامعلی حدادعادل نیز معتقد است که ما نمی‌توانیم کشورهای دیگر را از بالیدن به بزرگانی چون نظامی، مولانا و... که در حوزه فرهنگی ایران قرار دارند، منع کنیم. به گزارش ایسنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه همایش غزنه و زبان و ادب فارسی که 29مهرماه در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، درباره ادعاهای برخی از کشورهای همسایه درباره مشاهیر فرهنگی ایران، گفت: اینکه برخی عناصر کوته‌فکر تلاش می‌کنند آثار فرهنگی زبان و ادب فارسی را از برخی جایگاه‌هایی که وجود دارد، مثل گنجه محو کنند، نمی‌تواند باعث فراموشی فرهنگ و تمدن ما شود.

او ادامه داد: کشورهای اطراف ما اعم از ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، حتی هند، آذربایجان و کشورهای آسیای میانه همه در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران قرار دارند و شما به هرکدام از این کشورها بروید، می‌توانید کتیبه‌های زبان فارسی و سنگ‌نوشته‌های زبان فارسی را که در دورترین نقاط قرار دارد، ببینید. این نشان‌دهنده اوج شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی ماست.

به خاطر بالیدن به مولانا بر افغان‌ها خرده نگیریم

غلامعلی حداد‌عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی، نیز درباره مصادره مشاهیر ایران فرهنگی از سوی سایر کشورها، عنوان کرد: ما معتقدیم بزرگانی مانند نظامی، فارابی، ابوریحان و... به حوزه فرهنگی ایران تعلق دارند اما در عین حال نمی‌توانیم مردم کشورهای دیگر که این بزرگان در آن کشورها به دنیا آمده‌اند، در آنجا زندگی کرده‌اند، یا مدفون شده‌اند را از بالیدن به آنها منع کنیم؛ یعنی اگر در افغانستان بخواهند مولوی بلخی را بزرگ بدارند، یا بگویند او در بلخ‌زاده شده، ما نمی‌توانیم بر افغان‌ها خرده بگیریم و همینطور دیگران.

او افزود: به‌نظر من بهتر است که قدری از عصبانیت و حساسیت در این زمینه کم کنیم، خود را جای همکارانمان بگذاریم و بی‌جهت در این فضا غوغا به راه نیندازیم. ما باید به تعریف قلمرو فرهنگی ایران بزرگ بپردازیم که مثل چتری همه اینها را در برمی‌گیرد و البته زیر آن چتر تعلق اینها به سرزمین‌های امروزی هم انکارپذیر نیست.

کد خبر 236085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز