پس از آنکه آذربایجان تار را به‌نام خود در یونسکو به ثبت رساند این‌بار نیز قرار است چوگان ایرانی به نام کشور آذربایجان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.

چوگان

 خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز با اشاره به ایرانی بودن ورزش چوگان از اقدام دولت آذربایجان به ثبت چوگان ایرانی به نام خود خبر داد. قرار است کشور آذربایجان پرونده «چوگان بازی محلی قره‌باغ» را برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو ارائه کند. براساس این گزارش، حمزه ایلخانی‌زاده رئیس فدراسیون چوگان ایران از ارائه این پرونده توسط آذربایجان به یونسکو در یک‌سال پیش خبر داده و افزوده است: تاکنون اقدام درخوری از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای پیگیری این امر صورت نگرفته است. چوگان از ورزش‌های کهن ایران است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است.

چوگان به‌دلیل رواج داشتن در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است، البته در تاریخ ایران چوگان نوعی تمرین برای سواره نظام نیز بود که در زمان صلح به‌صورت یک تفریح ورزشی انجام می‌شد. در این میان و با وجود اسناد بی‌شماری که درخصوص ایرانی‌ بودن چوگان وجود دارد، جمهوری آذربایجان پرونده «چوگان بازی محلی قره‌باغ» را به اجلاس میراث ناملموس یونسکو ارائه کرده است و قصد دارد این بازی را که ریشه ایرانی دارد به‌عنوان بازی محلی قره‌باغ و به نام خود به ثبت جهانی برساند. ورزش چوگان در سال 88ثبت ملی شد اما کاری برای ثبت جهانی آن صورت نگرفت. ایلخانی‌زاده می‌گوید: سال‌هاست درخواست‌های خود جهت جمع‌آوری مدارک و فراهم شدن اسناد جهت ثبت جهانی چوگان را به مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام می‌کنیم اما با وجود پیگیری‌های زیاد پاسخی به این خواسته داده نشده و مسئولان این امر را پشت گوش انداخته‌اند.

کد خبر 235764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز