خانه بنان، استاد آواز ایران با خاک یکسان شد و به جای آن آپارتمان بلندی ساخته شده است و بدین ترتیب خانه بنان که در خیابان نیاوران تهران، بلندی‌های جمال‌آباد، نبش کوچه مینا، پلاک ۱۲ قرار داشت به فهرست خانه‌های تاریخی تخریبی تهران افزوده شد.

استاد بنان


سیدمحمد بهشتی مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی این اتفاق را فاجعه‌ای برای شهر تهران دانست. براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرد، با تخریب خانه بنان، تهران یکی دیگر از بناهای مشاهیر تاریخی- هنری خود را از دست داد تا گامی دیگر به تهی‌شدن از خاطره نزدیک شود.

سید محمد بهشتی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و مشاور کنونی این سازمان با ابراز تأسف از تخریب خانه‌های تاریخی در تهران گفت: تخریب این خانه به مثابه آن است که بگوییم تهران صاحبان اصلی خود را از دست داده است. به‌گفته وی، تهران شهر خاطره است. خاطره‌های این شهر را صاحبان این خانه به‌وجود آورده‌اند و اکنون شنیده‌ام که خانه بنان را نیز تخریب کرده‌اند. مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی در ادامه خواستار پاسخ دادن به این سؤالات شده است که تهران کجاست؟ تهران چیست؟ آیا تهران جز خاطره است؟ جز یک رویاست؟ جز چیزی است که دلمان برای آن تنگ می‌شود؟ براساس این گزارش، خانه دوطبقه بنان مملو از درختان چنار و اقاقیا بود و بنان هنرمند موسیقی اصیل ایران از سال54 در این خانه زندگی می‌کرد که ایوانی رو به بلندی‌های دماوند داشت. این چندمین مورد از انتشار خبر تخریب خانه‌های تاریخی در تهران است که پس از روی کار آمدن مدیران جدید سازمان میراث فرهنگی در دولت جدید منتشر می‌شود.

خانه عین‌الدوله و کاخ گلستان

پیش‌تر ماجرای خانه تاریخی عین‌الدوله به‌دلیل گودبرداری در همسایگی آن مطرح شده بود و پس از آن نیز ساخت پاساژ بر ویرانه‌های سرای دلگشا و در حریم کاخ گلستان تهران به‌عنوان نخستین اثر ثبت جهانی شده تهران مطرح شد. در خبری دیگر از وضعیت بناهای تاریخی شهر تهران یک عضو شورای شهر به خبرگزاری میراث فرهنگی خبر داده است که تجاوز به حریم کاخ گلستان به‌صورت جدی در شورای شهر بررسی می‌شود. تندگویان یکی از اعضای شورای شهر تهران همین هفته گذشته به ماجرای خانه تاریخی عین‌الدوله اشاره کرد و قول داد که ماجرای کاخ گلستان را نیز پیگیری کند. قرار است بر ویرانه‌های سرای تاریخی دلگشا که در دولت قبل تخریب شد یک پاساژ ساخته شود که این اقدام با نقض حریم کاخ گلستان تهران که به‌عنوان نخستین بنای تاریخی شهر تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته، خطر خروج نخستین ارگ تاریخی شهر تهران را از فهرست میراث جهانی افزایش می‌دهد. با خروج کاخ گلستان از فهرست میراث جهانی یونسکو این اثر در فهرست آثار در معرض خطر یونسکو قرار می‌گیرد.

حساسیت شورای شهر به بناهای تاریخی

این عضو شور‌ای شهر تهران با اعلام اینکه شورای شهر تهران نسبت به بناهای تاریخی این شهر حساس است، گفت: تجاوز به حریم کاخ گلستان به‌صورت جدی در شورا پیگیری خواهد شد. وی با تأکید مجدد بر حساسیت‌های شورای شهر تهران نسبت به بناهای تاریخی به ماجرای پیگیری خانه عین‌الدوله اشاره کرد و افزود: این خانه 15سال پیش توسط شهرداری تملک شد اما اجازه ساخت یک ساختمان 25طبقه در محل باغ آن صادر شده است. در همان زمان بیش از هزار اصله درخت این باغ قطع ‌شدند و گودبرداری نیز انجام شد که بعدها شهرداری آن را متوقف و دوباره زمین باغ را خریداری کرد. این عضو شورای شهر تهران با اشاره بر لزوم تملک مجدد این بنای تاریخی توسط شهرداری تهران گفت: باغ و ملک خانه عین‌الدوله هر دو جزو آثار تاریخی است و باید حفظ شود و به حالت قبل بازگردد.

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر افزود: معامله‌ای که برای تصاحب آن ملک انجام شده، «معامله باطلی» است و کسی که آنجا را تملک کرده نمی‌تواند رقم بالاتری از شهرداری بخواهد چون از اساس معامله فسخ شده است.تندگویان علت باطل بودن معامله را اینطور شرح می‌دهد؛ «میراث فرهنگی کشور را نمی‌شود فروخت حتی اگر یک مدیرکل در سازمان میراث فرهنگی این توافق را کرده باشد آن مدیرکل یقینا تخلف کرده و دستگاه بازرسی باید آن‌را بررسی کند.» آنطور که این عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است سازمان میراث فرهنگی اکنون یکی از مدعیان است و 2‌ماه پیش آخرین نامه‌ای که این سازمان درخصوص خانه عین‌الدوله نوشت معترض به واگذاری ملک بود و عملکرد مدیرکلی را که در دولت قبل این اجازه را داده زیر سؤال ‌برد.این عضو شورای شهر تأکید می‌کند که این اتفاق قبل از مدیریت قالیباف شکل گرفته و آن گودبرداری انجام شده است. شورای شهر به این موضوع معترض است چرا که وقتی شهرداری وقت با آن همه درگیری توانسته ملک را مجددا تصاحب کند و دیگر هیچ معارضی نبوده نباید وارد فروش می‌شد.شورای شهر هفته گذشته شهرداری تهران را موظف کرد تا خانه عین‌الدوله را تملک کند و آن را دوباره به حالت قبل بازگرداند. شاید این خانه خوشبخت بود که توجه شورای شهر به آن جلب شد اما هنوز مشخص نیست که کاخ گلستان و ده‌ها بنای دیگر تاریخی در تهران به همین‌اندازه بخت یارشان باشد.

کد خبر 236265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز