شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصاویر ماهواره‌ای که به تازگی از چرخند یا سیکلون فیلین به ثبت رسیده نشان می‌دهد ابعاد این چرخند هم‌اکنون به اندازه نیمی از هندوستان بزرگ شده‌است.

براساس گزارش لایو‌ساینس،‌ شدت سیکلون فیلین هندوستان هم درحال نزدیک‌شدن به زمین است، هم‌اکنون با شدت درجه پنج توفان‌ها و گردبارد‌ها مقایسه می‌شود. همین موضوع باعث شده تاکنون بیش از 200 هزار نفر از خانه‌های مسکونی که در مسیر این توفان قرار دارند، تخلیه شده و به مناطق دیگر انتقال داده‌شوند.

به گفته متخصصان اقلیم‌شناس دانشگاه لوئیزیانا در این توفان قدرتمند و عظیم سرعت باد به 260 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و امواجی به ارتفاع بیش از 6 متر ایجاد خواهد کرد،‌ در عین حال سواحل هندوستان همزمان با بارش شدید باران مورد هجوم امواج ویرانگر قرار خواهند گرفت و از آب پوشیده خواهند شد.

گفته می‌شود توفانی که قرار است به زودی هندوستان را مورد هجوم قرار دهد مشابه توفان اودیشا که در سال 1999 از مسیری مشابه به این کشور وارد شد باشد و یا حتی ممکن است شدت بیشتری از آن توفان داشته‌باشد. توفان اودیشا جان 15 هزار نفر را گرفت و خسارتی برابر 4.5 میلیارد دلار به بار آورد. اکنون چرخند فیلین به عنوان بزرگترین سیکلون در اقیانوس هند رکورد توفان اودیشا را شکسته‌است.

باوجود اینکه برای رتبه‌بندی توفان‌های اقیانوس هند و خلیج بنگال از سیستم متفاوتی می‌شود، سیکلون‌ها مشابه‌ توفان‌هایی هستند که در اقیانوس اطلس رخ می‌دهند،‌جایی که فیلین به عنوان توفان درجه پنج رتبه‌بندی خواهد شد؛ یعنی شدید‌ترین درجه توفان. به گفته موسسه ملی آب‌و هوای آمریکا این نوع از توفان‌ها معمولا ویرانه‌های زیادی از خود به جا می‌گذارند، جریان برق در مناطق مسکونی را برای چندین هفته و یا حتی چند ماه قطع می‌کند و بیشتر این مناطق توفان زده برای ماه‌ها خالی از سکنه خواهند شد.

توفان

فیلین چگونه قدرتمند شد؟

این چرخند طی چند روز گذشته دوره‌ای از تشدید‌سازی را پشت سرگذاشته‌است و افزایش قدرت آن به دو دلیل همچنان ادامه دارد. دلیل اول این است که درجه حرارت سطحی آب در خلیج بنگال بیشتر از 28 درجه سلسیوس است،‌ یعنی بیشترین درجه حرارتی که آب اقیانوس می‌تواند داشته‌باشد. آب گرم بستری مناسب برای تشدید قوای یک توفان است زیرا گرما معمولا موتور اصلی توفان به شمار می‌رود و انرژی آنها از انتقال انرژی گرمایی از آب به لایه بالایی اتمسفر تامین می‌شود.

دلیل دوم ضعیف بودن جریان باد است، زیرا زمانی که شدت باد در ارتفاعات اتمسر زیاد باشد، باد می‌تواند توده‌های توفانی را از هم پراکنده ساخته و از وقوع توفانی سهمگین جلوگیری کند، اما این محیط آرام و ساکن به رشد چرخند فیلین کمک کرده و قدرت آن را چند برابر کرده‌است.

سرعت تشدید‌سازی توفان فیلین سریع‌تر از هر توفان دیگری است که تاکنون به ثبت رسیده‌است، حتی بالاتر از توفان‌های حاره‌ای با سرعت وزش باد 119 کیلومتر بر ساعت و توفان‌های درجه چهار با سرعت باد 209 کیلومتر بر ساعت. همین امر باعث شده که چرخند فیلین وسعتی برابر نیمی از کشور هندوستان به دست آورد.

تمامی این خصوصیات برای هندوستان و بخش‌هایی از بنگلادش که از سواحل بسیار پرجمعیتی برخوردار است دردسرهای زیادی به بار خواهد آورد. خلیج بنگال نیز به دلیل کم‌عمقی دچار مشکلات فراوانی خواهد شد زیرا آب عمیقی وجود ندارد تا بتواند از قدرت توفان بکاهد،‌از سویی دیگر شکل ساختاری خلیج نیز باعث هدایت آب به سمت هند شرقی می‌شود و همین امر هجوم توفان را شدید‌تر خواهد کرد.

تخلیه 200 هزار نفری

این ویژگی‌ها باعث می‌شود ساکنان سواحل هندوستان در معرض وضعیت پرمخاطره‌ای قرار بگیرند. باوجود اینکه تاکنون صدها‌هزار نفر از این مناطق تخلیه شده‌اند، بسیاری هنوز خانه‌های خود را ترک نکرده‌اند و در معرض خطر قرار دارند.

به گفته متخصصان این حقایق می‌تواند توضیح دهد که چرا خلیج بنگال که حوزچه کوچک اقیانوسی به شمار می‌رود، تاکنون 17 تا 23 سیکلون حاره‌ای را تجربه کرده و پنج هزار قربانی داشته‌است. متخصصان می گویند چرخند فیلین فاجعه‌بار خواهد بود، به گفته آنها بارش درجه 5 در هرجایی از زمین بد خواهد بود و عواقب آن فاجعه‌بار.

کد خبر 234665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز