همشهری آنلاین: توفان سهمگین هایان که بعد از عبور از مناطق مرکزی فیلیپین مسیر ویتنام را در پیش گرفته بیش از ۱۲۰۰ کشته بر جا گذاشته است. فرودگاه تاکلوبان تخریب شده، بسیاری از جاده‌ها مسدود و خطوط برق و تلفن قطع شده‌اند.

توفان فیلیپین بیش از ۱۰۰ کشته بر جا گذاشت

دبیر کل صلیب سرخ فیلیپین روز شنبه برآورد کرد که در پی وقوع یکی از شدیدترین توفان‌ها در مرکز این کشور بیش از یک هزار و دویست نفر در استان سامار و شهر تاکلوبان جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر تاکلوبان، ˈگووندولین پانگˈ دبیر کل صلیب سرخ فیلیپین اعلام کرد که شهر ساحلی ˈتاکلوبانˈ در استان مرکزی ˈلیتهˈ متحمل بیشترین خسارت ناشی از این توفان شده است و برآوردهای اولیه از کشته شدن بیش از یک هزار نفر در این شهر حکایت دارد.

وی به رویترز گفت: امدادگران ما در صلیب سرخ از شناور بودن بیش از یک هزار جسد روی آب در شهر تاکلوبان خبر دادند.

دبیر کل صلیب سرخ فیلیپین افزود: در استان ˈسامارˈ نیز حدود 200نفر کشته شدند.

وی احتمال داد که شمار واقعی جان باختگان در این مناطق پس از شمارش دقیق اجساد افزایش یابد.

توفان ˈهای یانˈ روز جمعه فیلیپین را درنوردید و در حال حاضر تیم های امداد تلاش می کنند تا به مناطق توفان زده دورافتاده دسترسی پیدا کنند.

انتظار می رود تعداد جان باختگان در توفان های یان در فیلیپین که اکنون به ویتنام رسیده است، افزایش یابد.

به گفته شاهدان، اجساد پوشیده در کیسه های پلاستیکی، در سطح خیابان های قرار داشتند. تصاویر تلویزیونی نیز خودروها را سوار بر هم به نمایش گذاشت.

در پی درخواست ˈبنینو آکینوˈ رییس جمهوری فیلیپین از مردم برای ترک مناطق آسیب پذیر، حدود یک میلیون نفر در 37 استان این کشور پناه گرفتند.

به طور متوسط 20 توفان هر سال در فیلیپین روی می دهد و های یان بیست و چهارمین توفان سال جاری در این کشور بود.

در همین حال، مقامات 15 استان ویتنام عملیات تدارکاتی برای مقابله با رانش احتمالی زمین را آغاز کرده اند. تقریبا 300 هزار نفر در دو استان ویتنام به مناطق امن تر منتقل شدند.

از سوی دیگر به گزارش دویچه وله، گردباد "هایان" که نیرومندترین توفان سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود در مناطق مرکزی فیلیپین ویرانی‌های فراوانی به بار آورده است. "هایان" بعد از عبور از مناطق مرکزی این کشور و تخریب منازل و ساختمان‌ها به سمت ویتنام در حرکت است. ۴ میلیون نفر از مردم فیلیپین از این گردباد آسیب دیده‌اند.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که حدود ۱۰۰ جسد در خیابان‌های شهر تاکلوبان، واقع در ۵۸۰ کیلومتری جنوب غربی مانیل مشاهده شده‌است. نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر نیز زخمی‌شده‌اند.

سخنگوی اداره مقابله با سوانح و بلایای طبیعی فیلیپین از تخریب شدید در مسیر بادهای این توفان سخن گفته است. به گفته او، تقریبا هیچ خانه‌ای در این منطقه سالم نمانده است. بخش بزرگی از جاده‌ها آسیب دیده است.

نیروهای ارتش در مناطق آسیب‌دیده‌ حاضر شده و مشغول جمع‌‌آوری اجساد هستند. ارتباط بخش‌های زیادی از مناطق مرکزی فیلیپین با خارج قطع شده است.

به دلیل قطع خطوط برق و تلفن، رانش زمین و قطع ارتباط زمینی با مناطق توفان‌زده ارائه اطلاعات دقیق در مورد تلفات جانی و مالی ممکن نیست.

هزاران سرباز و امدادگر برای کمک به مردم مناطق آسیب‌دیده به مرکز فیلیپین روانه شده‌اند.

رسانه‌ها می‌گویند، به دلیل رانش زمین و به راه‌افتادن گل و لای و همچنین فرو افتادن درختان عبور وسایل نقلیه در برخی از مناطق ممکن نیست و تنها به صورت پیاده می‌توان به آن راه یافت. ارتش تعداد زیادی هلی‌کوپتر و هواپیما را مأمور امدادرسانی کرده است.

توفان "هایان" که سرعت بادهای آن به بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسیده یکی از نیرومندترین توفان‌ها در سطح زمین ارزیابی شده است.

ساختمان فرودگاه شهر ۲۲۰ هزار نفری تاکلوبان در مرکز جزیره لیته ویران شده است. سازمان‌های امدادی می‌گویند، در خیابان‌های این شهر سیل جاری شده است.

سرعت بادهای این توفان به هنگام عبور از روی خشکی تا ۲۷۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. توفان "کریستین" که چند هفته پیش مناطقی از آلمان را درنوردید سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت داشت.

طوفان های یان به تایلند و ویتنام رسید

طوفان و گردباد سهمگین ها یان روز شنبه پس از مرگ دهها نفر در فیلیپین و برجای گذاردن خسارات و زیان های گسترده و آوارگی میلیون ها نفر از ساکنان 20 استان این کشور، وارد کشورهای تایلند و ویتنام شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های منطقه، این طوفان و گردباد سهمگین، روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز وارد کامبوج و لائوس خواهد شد و بخش های وسیعی از این کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد.

طوفان روز جمعه با سرعت حداکثر 315 کیلومتر در ساعت بخش های وسیعی از جنوب و مرکز فیلیپین را در نوردید و آخرین گزارش ها از کشته شدن بیش از 100 نفر در این کشور حوزه جنوب شرق آسیا حکایت دارد.

مقام های کشورهای تایلند، ویتنام و کامبوج در چند روز گذشته نسبت به عواقب و پیامدهای وقوع این طوفان به مردم این کشورها هشدار دادند.

این طوفان اکنون در استان های مرکزی و جنوبی تایلند درحال وزش و فعالیت است و درختان بسیاری را از ریشه در آورده است و گزارش ها از این کشور حاکی است امدادگران و نیروهای ارتش در حال امدادرسانی به آسیب دیدگان این بلای طبیعی هستند.

طوفان و گردباد سهمگین ها یان از اوایل صبح جمعه به وقت محلی بخش های وسیعی از 20 استان فیلیپین در جنوب و مرکز این کشور را تحت تاثیر قرار داد و آسیب های گسترده ای به مناطق مسکونی و زیرساخت های این کشور وارد آورد.

در همین حال وزارت امور خارجه ویتنام در یادداشتی دیپلماتیک از کشورهای مالزی، اندونزی، چین و فیلیپین خواست به ماهیگیران ویتنامی که در اثر طوفان هایان در دریا سرگردان هستند، کمک کنند.

سفارتخانه های ویتنام در این کشورها نیز موظف شدند ضمن حفظ آمادگی برای کمک به ماهیگیران ویتنامی اقدام کنند.

قدرت طوفان هایان پیش از ورود به فیلیپین، تایلند، ویتنام و کامبوج معادل 379 کیلومتر در ساعت بوده است، رکورد قبلی قوی ترین گردباد همراه با بارندگی بیش از 305 کیلومتر در ساعت بوده که در سال 1969 میلادی در آمریکا به وقوع پیوست.

کد خبر 238186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز