همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت که سیاست دولت نهم خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی است و به همین منظور تاکنون گام‌های مثبتی برای توسعه پالایشگاه‌‌های کشور برداشته شده است.

به گزارش شانا، مهندس سیدکاظم وزیری هامانه در جریان بازدید از پالایشگاه اصفهان ضمن ابراز خرسندی از فعالیت قابل توجه انجام شده در این پالایشگاه، به ساخت واحدهای بنزین سازی طرح توسعه آن اشاره کرد و گفت: ساخت این واحدها با هدف افزایش تولید 3 میلیون لیتر در روز بنزین طی قراردادی با سقف مالی 161 میلیون یورو به شرکت مهندسی ناموران واگذار شده است.

وی اضافه کرد: با اجرای پروژه ساخت مجتمع بنزین سازی، تولید بنزین آن از 9 میلیون لیتر به 12 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های این شرکت در زمینه خودکفایی اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای سیاست‌های دولت نهم و به تبع آن صنعت نفت، شرکت پالایش نفت اصفهان گام های خوبی در این زمینه برداشته است.

مهندس منوچهر آقانژاد، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان نیز طی سخنانی اظهار داشت: پالایشگاه اصفهان که طول عمری برابر با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دارد، با ظرفیت 379 هزار بشکه در روز، بزرگترین تولیدکننده فرآورده های نفتی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این شرکت که حدود 25 درصد تولیدات پالایشگاه های کشور را به خود اختصاص داده است،25 درصد بنزین، 27 درصد گاز مایع، 26 درصد نفت سفید، 24 درصد نفت گاز و 18 درصد نفت کوره کشور را تولید می‌کند.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان همچنین گفت: در راستای حل معضلات جاری این شرکت، مبادرت به اجرای پروژه‌های گوناگونی در قالب طرح تکمیل و بهبود کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به پروژه بهبود و توسعه نیروگاه برق، نصب دیگ بخار ششم، بررسی و تکمیل واحد بازیافت آب، بررسی و تعویض شبکه آب خنک کننده، نصب و راه اندازی واحد جدید تولید ازت، نصب مبدل‌های پکی نوکس، افزایش ظرفیت مخازن خوراک (نفت خام) و ذخیره سازی فرآورده‌ها، افزایش ضریب حفاظت پیرامونی پالایشگاه به طول تقریبی ده کیلومتر، افزایش ضریب ایمنی ایستگاه‌های فرعی برق و … اشاره کرد.

وی هزینه های پیش بینی شده در ارتباط با طرح‌های مذکور را 234 میلیارد و 187 میلیون ریال و 31 میلیون و 770 هزار دلار بوده است.

وی افزود: در جهت کاهش آسیب های ناشی از تحریم اقتصادی و نائل آمدن به خودکفایی، از آغاز واگذاری مسئولیت تامین و خرید کالا به شرکت‌های پالایشی تا این زمان این شرکت توانسته نیازهایی همچون ساخت تیوب بندل‌های مبدل ها، خنک کننده‌های هوایی، ظروف تحت فشار، برج‌های فرآیندهای مختلف، قطعات یدکی ماشین‌های دوار، قطعات کوره‌ها و … را از طریق امکانات درون سازمانی و یا سازندگان داخلی تامین کند و در این راستا صرفه جویی‌هایی به میزان بیش از 100 میلیون دلار داشته باشد.

مهندس آقانژاد گفت: در کنار این فعالیت‌ها عملیاتی کردن پروژه‌های نصب دیگ بخار، بهبود واحد بازیافت آب، برج خنک کننده، مخزن 500 هزار بشکه‌ای، سامان دهی اندازه گیری و تجهیزات حفاظت الکترونیک در حال پیگیری است.

کد خبر 23312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز