گروه اقتصادی: وزیری هامانه وزیر نفت در بازگشت از قطر احتمال تغییر خود را رد کرد و گفت این شایعات از ابتدای حضور وی به عنوان وزیر نفت مطرح بوده است.

هامانه در مورد منابع انتشار این اخبار گفت: شاهد هستید که هنوز در وزارتخانه حاضرم و در مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز حضور یافته‌ام.

وی تاکید کرد که شایعات از زمان رأی اعتماد مجلس به وی به عنوان وزیر تکرار می‌شده است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که بر اساس قانون بودجه سال 86، دولت مکلف شده در مدت سه ماه، اساسنامه نفت را نهایی و به مجلس تقدیم کند، یادآور شد: لایحه اساسنامه نفت در دولت مورد تصویب قرار گرفته و منتظر امضای رئیس جمهور برای ارسال به مجلس هستیم.

بهترین نشست شش‌ سال گذشته

سیدکاظم وزیری هامانه وزیر نفت ششمین نشست مجمع تولید کنندگان گاز را بهترین نشست شش‌ سال گذشته خواند و افزود، 12 کشور در سطح وزیر در این مجمع شرکت کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد که روسیه بعد از اشارات مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل اوپک گازی، فعال شده بود و در این نشست در سطح وزیر حاضر و داوطلب برگزاری نشست بعدی در مسکو شد که این موضوع مورد تایید اعضا قرار گرفت.

وزیری‌هامانه با اشاره به ارایه پیشنهاد فعال شدن مجمع، نوشتن اساسنامه و ضوابط مالی از سوی ایران که مورد تایید کشورهای حاضر قرار گرفت، خاطرنشان کرد: کمیته‌ مالی با سرپرستی روسیه، مامور انجام این امور شد که امیدواریم این تصمیم‌ها، باعث تحرک جدی در مجمع و حرکت به سوی ایجاد سازمان قوی کشورهای صادرکننده گاز باشد.

کارت هوشمند سوخت مراحل نهایی را طی می‌کند

وزیر نفت همچنین در مورد کارت سوخت تاکید کرد: آزمایش سراسری و عمومی کارت هوشمند سوخت در کشور تا پیش از دهم اردیبهشت‌ماه خاتمه می‌یابد.

وی تاکید کرد، کارت هوشمند، مراحل نهایی را طی می‌کند که در تعدادی از شهرها به شکل آزمایشی انجام شده و امیدواریم تا قبل از دهم اردیبهشت، به‌طور عملی راه‌اندازی شود.

قراردادهای بیع متقابل به تایید رئیس جمهور می‌رسد

وی با اشاره به این‌که قراردادهای بیع متقابل میان شرکت‌های نفتی با یکدیگر منعقد می‌شود تاکید کرد، ضرورتی به تصمیم مجلس در خصوص اصلاح این‌گونه قراردادها نیست.

هامانه تاکید کرد وزارت نفت در این خصوص نظرات ریاست جمهوری را اخذ و تایید آنها را دریافت می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری 3/14 میلیارد دلاری سال گذشته در مجموعه صنعت نفت، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سال پیش از آن، حدود یک میلیارد دلار افزایش داشته است؛ در پارس جنوبی 38 درصد افزایش سرمایه‌گذاری داشتیم که نشان‌دهنده پررونق بودن فازهای در حال اجراست؛ به این ترتیب فازهای 6، 7 ،8 و 9 و 10 در حال اجرا هستند که پیشرفت مناسب و چشم‌گیری دارند.

وی هم‌چنین تاکید کرد: فازهای 15، 16 و 17 ، 18 در حال طراحی هستند و با تامین ارز مورد نیاز برای تامین قطعات و تجهیزاتی که به دوره ساخت بلندمدت نیاز دارند، به سفارش گذاشته شده است و امیدواریم سایر فازها نیزفعال شوند.

وی با اشاره به تفاهم سه کشور ایران، هند و پاکستان در خصوص قیمت گاز صادراتی در خط لوله صلح یادآور شد: در حال حاضر مذاکرات میان دو کشور پاکستان و هند برای هزینه‌ ترانزیت گاز، جریان دارد که ایران نیز به عنوان ناظر در این مذاکرات حضور پیدا می‌کند تا در صورت توافق دو کشور، مذاکرات بعدی برای نهایی شدن قرارداد ادامه پیدا کند.

کد خبر 19392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز