مینا صیادی: امیرشهاب رضویان، کارگردان باسابقه‌ی سینما و تلویزیون، این سال‌ها بیش‌تر به سینمای کودک و نوجوان، بیش‌تر علاقه‌مند شده است.

خنده‌ی کودکان را دوست دارم

او با «سفر زمان»، میهمان بخش سینمای ایران جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان نوجوان است و داستانی فانتزی از دنیایی خیالی کودکی‌هایش را به تصویر می‌کشد.

هر چند دریافت پروانه‌ی زرین، او را فیلم‌سازی برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مندتر کرده، اما می‌گوید که راضی کردن تماشاگران کودک و نوجوان و شنیدن صدای خنده‌ی بچه‌ها را بیش‌تر از ده‌ها پروانه‌ی زرین دوست دارد.

* * *

  • چه شد که تصمیم گرفتید فیلم «سفر زمان» را بسازید؟

وقتی در بیست و چهارمین دوره‌ی جشنواره، فیلم «تابستان عزیز» من، چهار پروانه‌ی زرین دریافت کرد، به فیلم‌سازی برای مخاطبان کودک و نوجوان، بیش‌تر علاقه‌مند شدم.

من از دوران کودکی به موضوع‌هایی مثل غول چراغ جادو، علاقه داشتم تا این‌که آقای «منوچهر شاهسواری»، طرح این فیلم را که «جمال امید» نوشته بود، به من پیشنهاد داد و دیدم که داستان فیلم، پتانسیل خوبی دارد برای رسیدن به آن خاطره‌بازی‌ای که در ذهنم داشتم. متن را بازنویسی کردم و پروسه‌ی ساخت فیلم «سفر زمان» شروع شد.

  • این فیلم چه تفاوتی با فیلم‌های بسیاری که تا به حال درباره‌ی سفر در زمان ساخته‌ شده‌اند، دارد؟

«سفر زمان»، قصه‌ی سه نسل از یک خانواده است که به واسطه‌ی ارتباط غول چراغ و پسر خانواده، ماجراهای عجیبی را تجربه می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت آن با سایر فیلم‌ها، موضوع زمان و سفر در آن است که بهانه‌ای است برای بازیافتن اعتماد به نفس پدری که در دوران کودکی اعتماد به نفس خود را از دست داده است.

  • این‌که پسری بخواهد پدرش را عوض کند و او را به پدری موفق و شجاع تبدیل کند، اتفاق خوبی است یا بد؟

به نظرم اتفاق خوبی است؛ البته باید فیلم را ببینید تا متوجه شوید که چه می‌گویم. پدری به‌خاطر نداشتن اعتماد به نفس در کودکی، در بزرگ‌سالی هم مشکل دارد و حالا پسر او، به گذشته و کودکی پدرش می‌رود تا این مسئله را حل کند.

  • چنین داستانی، جلوه‌های ویژه‌ی خاص خودش را می‌طلبد. جلوه‌های ویژه‌ی ما در ایران، برای ساخت چنین فیلم‌هایی مناسب است؟

خب به هر حال، تجربه و بودجه‌ی ما در این زمینه، کم‌تر از سینمای غرب است، اما آقایان کامران و امیر سحرخیز، تلاش زیادی در زمینه‌ی جلوه‌های ویژه‌ی فیلم کردند و در نهایت به نتیجه‌ی قابل قبولی رسیدیم.

  • بازیگران کودک و نوجوان فیلم را چه‌طور انتخاب کردید؟

«محمد‌مهدی احدی»، «محمدرضا شیرخانلو» و «حامد کیازال» که از قبل، تجربه بازیگری داشتند. اما در کنار این‌ها، بازیگرانی بودند که بی‌تجربه بودند و در کل کار کردن با این گروه سنی، برای من تجربه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی بود.

  • کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان، چه تفاوتی با بازیگران بزرگ‌سال دارد؟

راستش من هم با آقای «عزت‌الله انتظامی» 85 ساله کار کرده‌ام و هم با محمدرضا شیرخانلوی پنج ساله! کار کردن با هرکدام، لذت‌های خاص خودش را دارد. اما کار کردن با کودکان، به این دلیل جذاب است که برای ارتباط با او باید خودم را به عالم کودکی نزدیک کنم. برای همین در کل با بازیگران کودکم، دوست بودم.

  • شما پیش از این برای فیلم‌ «تابستان عزیز»، دو پروانه‌ی زرین از جشنواره گرفته‌اید. فکر می‌کنید امسال هم پروانه‌ها شما را دوست داشته باشند؟

بیش‌تر از این‌که به فکر جایزه باشم، به فکر این هستم که کارم در جشنواره خوب دیده شود و مخاطب از دیدن آن راضی باشد. من در طول 30 سال گذشته، جایزه‌های زیادی گرفته‌ام و به هر تصمیمی که هیئت داوران بگیرند، احترام می‌گذارم. چون جایزه، واقعاً تعین‌کننده‌ی آینده‌ی یک فیلم نیست.

  • دریافت پروانه‌ی زرین، با جایزه‌های دیگر فرق دارد؟

واقعاً برایم فرقی نمی‌کند که جایزه‌ای که می‌گیرم از کدام جشنواره است و اصلاً جایزه هست یا نه. من ترجیح می‌دهم، فیلم خوب بسازم و تماشاگر از فیلم من لذت ببرد. خنده‌ی کودکان همراه با فیلم، برای من از ده‌ها پروانه‌ی زرین، ارزشمندتر است. می‌توانم بگویم، مهم‌ترین پروانه‌ی زرینی که من می‌توانم بگیرم، شاد شدن بچه‌هایی است که به تماشای فیلم آمده‌اند.

  • فکر می‌کنید تماشاگران نوجوان هم فیلمتان را دوست داشته باشند؟

فکر می‌کنم عناصر جذابی برای جذب مخاطب نوجوان هم وجود دارد و آن‌ها هم این فیلم را دوست خواهند داشت.

* * *

سفر زمان

کارگردان: امیرشهاب رضویان

بازیگران: محمدمهدی احدی، محمد مین‌باشی، رضا بهبودی، خسرو احمدی، سیاوش چراغی‌پور و...

خلاصه‌ی داستان: پسری در بین وسایل پدرش، یک چراغ جادو پیدا می‌کند. او که از رفتارهای ضعیف پدر در مقابل دیگران ناراحت است، با کمک غول چراغ جادو به گذشته می‌رود و...

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۷

«سفر زمان»/ عکس: محمدرضا فتحعلی

کد خبر 233089
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز