سینما> علی مولوی: تنها دو هفته‌ی دیگر تا آغاز بیست و هفتمین دوره‌ی مهم‌ترین رویداد سینمایی کودک و نوجوان در کشورمان باقی مانده است.

پروانه‌های زرین در راه اصفهان

هفته‌نامه‌ی دوچرخه، امسال هم مثل سال‌های گذشته، برای پوشش رسانه‌ای این رویداد سینمایی، تا پایان مهرماه مطالب ویژه‌ای را با موضوع جشنواره منتشر خواهد کرد.

* * *

درباره‌ی جشنواره

از بهمن‌ماه سال 1361، جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کار خود را آغاز کرد. در آن سال، این جشنواره یکی از بخش‌های جنبی غیررقابتی در جشنواره‌ی فیلم فجر بود. این روند غیررقابتی جشنواره تا سومین دوره ادامه داشت. اما در دوره‌ی چهارم، برای اولین‌بار، این بخش ِجشنواره‌ی فیلم فجر، رقابتی و در سطح بین‌المللی برگزار شد و پروانه‌های زرین آن روی شانه‌ی هنرمندان نشستند.

در طول 23 دوره‌‌اى که جشنواره به صورت رقابتی برپا شده، 248 پروانه‌ی زرین، روی شانه‌های 148 هنرمند ایرانی نشسته‌اند که از این میان 217 پروانه‌ى زرین به هنرمندان و فیلم‌سازان بزرگ‌سال رسیده و 31 پروانه‌ی زرین هم به بازیگران کودک و نوجوان اهدا شده است.

* * *

از جشنواره چه‌خبر؟

* به گفته‌ی «جعفر گودرزی»، مدیر اجرایی و روابط‌ عمومی جشنواره، امسال نیز، هم‌زمان با برپایی جشنواره در شهر اصفهان، از 15 تا 19 مهرماه، فیلم‌های منتخب این جشنواره در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، گیلان، گلستان، مرکزی، قزوین و... نمایش داده خواهند شد.

* «رسول صدرعاملی»، «ابراهیم فروزش»، «مصطفی رحماندوست» و «پوران درخشنده» با پنج دوره داوری در جشنواره، بیش‌ترین حضور را به‌عنوان داور یکی از بخش‌های سینمای ایران، سینمای بین‌الملل و جایزه‌ی سیفژ داشته‌اند و از این نظر رکورددار هستند.

* فیلم‌های دهقان فداکار (سیروس حسن‌پور)، خواهران غریب (کیومرث پوراحمد)، قصه‌های بازار (عبدالله علیمراد)، مربای شیرین (مرضیه برومند) و جمشید و خورشید (بهروز یغماییان) در بخش اقتباس ادبی جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

* «شفیع آقا‌محمدیان»، «امیر اسفندیاری»، «بهرام عظیمی»، «ویشکا آسایش» و «ابراهیم فروزش»، اعضای هیئت انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل، 75 فیلم را از بین 183 فیلم متقاضی، برای نمایش در این بخش انتخاب کردند.

* در این دوره‌ی جشنواره، فیلم‌هایی از 40 کشور جهان، از جمله آرژانتین، استرالیا، ایتالیا، حمهوری چک، دانمارک، هند، لهستان، سوئیس، سوئد، آمریکا، انگلیس، کرواسی، کانادا، ترکیه، بوسنی، اتریش، فرانسه، آفریقای جنوبی و روسیه در جشنواره به نمایش در می‌آیند.

* در این دوره، در بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره، به بهترین عکس و پوستر پروانه‌ی زرین و هدیه‌ی نقدی و به پیش‌کسوت عکاسی سینما، هدیه‌ی نقدی داده خواهد شد.

* امسال کیومرث پوراحمد (کارگردان)، محمد داوودی (مدیر فیلم‌برداری)، یدالله صمدی (کارگردان)، کیانوش عیاری (کارگردان) و مهتاب کرامتی (بازیگر)، اعضای هیئت داوران مسابقه‌ی سینمای ایران، هستند.

* بزرگداشت «دنیا فنی‌زاده»، عروسک‌گردان فیلم‌هایی مانند «کلاه ‌قرمزی» و «گربه‌ی آوازه‌خوان» و «شمسی فضل‌اللهی» بازیگر فیلم‌هایی مانند «عملیات مهدکودک»، «فرزندخوانده» و «سلام بر فرشتگان» از برنامه‌های این دوره‌ی جشنواره خواهد بود.

* در حاشیه‌ی برگزاری این دوره، نماد بین‌المللی صلح در دنیا با نام «درنای کاغذی» به ایران اهدا می‌شود. درناهای کاغذی، ساخته‌ی دست «ساداکو ساساکی»، یکی از کودکانی هستند که در بمباران اتمی هیروشیما در معرض تشعشعات اتمی قرار گرفت و مبتلا به سرطان خون شد. این نشان را، «یوجی ساداکو»، برادر ساداکو و تعدادی از کودکان ژاپنی به ایران اهدا خواهند کرد.

* 75 داور کودک و نوجوان این دوره، پس از برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه‌ی حضوری، برگزیده شده‌اند. چهار کودک و نوجوان معلول و سه بازیگر کودک و نوجوان (آرمیتا مرادی، محمدرضا شیرخانلو و یاسمین سبط‌ احمدی) در میان داوران این دوره‌ حضور دارند.

* برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار جشنواره می‌توانید به سایت رسمی جشنواره مراجعه کنید.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۵

کد خبر 231633
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز