گزارش‌ها از ضرورت بازگرداندن الواح و گل‌نبشته‌های هخامنشی امانت داده شده به دانشگاه شیکاگو به جایی رسید که سیدمحمد بهشتی مشاور ارشد رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: احیای تفاهمنامه با مرکز شرق‌شناسی شیکاگو راه بازگشت الواح هخامنشی به کشور را هموارتر می‌کند.

احیای تفاهمنامه شیکاگو؛ راه بازگشت الواح هخامنشی


مشاور ارشد رئیس سازمان میراث فرهنگی در امور مربوط به میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در زمان ریاستش بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تفاهمنامه همکاری علمی و تحقیقاتی میان مرکز شرق‌شناسی شیکاگو و سازمان میراث فرهنگی به امضا رسید، گفت: این تفاهمنامه با هدف همکاری مشترک علمی میان سازمان میراث فرهنگی و این مرکز به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، سیدمحمد بهشتی افزود: مستندسازی، خواندن و انتشار متن الواح هخامنشی و همچنین همکاری مشترک علمی، تحقیقاتی و تقویت بنیه علمی و کارشناسی از مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه بود.

بهشتی گفت: با توجه به اینکه تفاهمنامه فوق طی سال‌های اخیر مهجور مانده است، احیای آن و ادامه روند همکاری‌های علمی و تحقیقاتی با مرکز شرق‌شناسی شیکاگو می‌تواند تأثیر مثبت و مناسبی در مسیر بازگشت الواح هخامنشی به کشور داشته باشد. به گفته بهشتی، مرکز شرق‌شناسی شیکاگو در حال حاضر با توجه به تکمیل مستندسازی و خواندن الواح هخامنشی، علاقه‌مند است تا این میراث گرانبها را به کشورمان بازگرداند و همکاری‌های مشترک علمی را با سازمان میراث فرهنگی از سر بگیرد. بهشتی گفت: الواح هخامنشی سیستم دبیرخانه حکومت هخامنشی را ترسیم و بخش مهمی از تاریخ بشریت را روشن می‌کند.

کد خبر 232090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز