همشهری آنلاین: پرس تی وی با کن استون، عضو «ائتلاف همیلتون برای توقف جنگ» مقیم آنتاریو درباره بیانیه اخیر ائتلاف ملی سوریه مبنی بر این که شبه نظامیان تکفیری کنترل آن را به دست گرفته‌اند گفت‌‌وگو کرده است.

سوریه
  • پرس تی وی: ما مخالفان تحت حمایت غرب در سوریه را داریم که اعتراف کرده‌اند که تحت کنترل تکفیری‌های تحت حمایت خارج قرار گرفته‌اند؛ این کشمکش داخلی چه تاثیری بر مخالفان خواهد داشت و موجب تضعیف آن به نفع دولت سوریه خواهد شد؟

استون: در انگلیسی عبارتی داریم که می‌گوید وقتی دزدان به جان هم می‌افتند ارزش مردان صادق مشخص می‌شود، یعنی مزدوران تحت حمایت خارج در سوریه با خود درگیر شده‌اند. امیدوار باشیم این حادثه باعث شود ارتش سوریه راحت‌تر بتواند آنها را از کشور بیرون اندازد.

از نقطه نظر جنبش ضد جنگ در اینجا، کانادا، عملیات مزدوران تحت حمایت خارج در سوریه یک جنایت جنگی است، یک مداخله خارجی طراحی شده با هدف بی ثبات سازی و تغییر حکومت در سوریه است که نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است.

ما فکر می کنیم که واقعا تنها راه حل، راه حل دیپلماتیک است، نه راه حل نظامی. آنچه باید انجام شود به لطف دیپلماسی ورزیده روسیه برگزاری نشست ژنو ۲ و دستیابی به راه حلی برای این بحران است.

  • شما درباره درگیری صحبت کردید و این که از منظر حقوقی یک جنایت جنگی است، می توان با این موضوع از بعد بین المللی برخورد کرد؟

کاملا، در سراسر جهان مردم برای دولت‌های خود مشخص کرده‌اند که نمی خواهند شاهد جنگ در سوریه باشند، این دلیلی است که دیوید کامرون (نخست وزیر انگلیس) در پارلمان شکستی تاریخی خورد. به همین دلیل است که باراک اوباما (رییس جمهور امریکا) مجبور شد دیپلماسی ورزیده ولادیمیر پوتین (رییس جمهور روسیه) را بپذیرد. این به خاطر این است که مردم در سراسر جهان فهمیده اند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و این که جنگ سوریه بخشی از جنگ آنان با تروریسم یا آنچه ما «جنگ با تروریسم» می خوانیم است که از ۱۱ سپتامبر توسط امریکا آغاز شد. ما می دانیم که آنها قصد داشتند به هفت کشور که یکی از آنها سوریه است حمله کنند.

آنچه در حال رخ دادن است این است که طبقه حاکم امریکا قرار بود طرفدار دموکراسی باشد نه امریکا، این یک امپراتوری است و امپراتوری خواستار غارت منابع جهانی است؛ می خواهد که کارگر ارزان به دست آورد و نیروهای خود را برای جنگ‌های بیشتر مستقر کند، به عنوان مثال در تهران یا شاید در چین یا شاید در روسیه.

مردم جهان هیچ بخشی از این را نمی خواهند؛ آنچه به علاوه به آن نیاز است حفظ فشار بر دولتمان است، نه این که درگیر هر گونه حمله یکجانبه به سوریه شوند و همچنین فشار آوردن بر دولت به عنوان مثال دولت هارپر در کانادا اخیرا معلوم شد یا نشان داد که ۵.۳ میلیون دلار به شورشیان کمک کرده است و همچنین گزارش دیگری منتشر شد که نشان می دهد شاید ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک بشردوستانه در واقع برای پیشرفت شورشیان در سوریه هزینه شده است.

ما فکر می کنیم که این وحشتناک است و حتی طرفداران دولت هارپر شوکه شده‌اند که دولت هارپر به تروریست‌های القاعده در سوریه پول می دهد، در حالی که نیروهای ما به ظاهر در افغانستان با القاعده می جنگند که این معیاری دوگانه است.

بنابراین ما از مردم کانادا می خواهیم و داریم با مردم جهان از جمله مردم سوریه که برای آشتی ملی با هدف یافتن راه حلی دیپلماتیک برای این بحران تلاش می کنند کار می کنیم تا از جنگی دیگر در خاورمیانه که می تواند به راحتی به مناقشه‌ای منطقه‌ای یا حتی جهانی، جنگ جهانی سومی دیگر، تبدیل شود اجتناب کنیم، این چیزی است که جنبش ضد جنگ در اینجا در شمال امریکا فکر می‌کند.

کد خبر 232063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز