گروه اقتصادی: وزیر جدید اقتصاد ایران جدی‌ترین برنامه خود را کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی دانست و معاون اول رئیس‌جمهور از تشکیل ستاد ویژه تصمیمات اقتصادی در دولت با محوریت وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خبر داد.

علی‌طیب‌نیا رسما برای تصدی وزارت اقتصاد و دارایی ایران معرفی شد تا به‌گفته او ظرف امروز و فردا سکاندار بانک مرکزی هم معرفی شود. او به همراه محمدباقر نوبخت و احتمالا ولی‌الله سیف در مقام رئیس‌کل بانک مرکزی 3مرد کلان‌نگر دولت یازدهم برای بازنگری در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شوند که راه دشواری پیش رو دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درآمدهای سهل‌الوصول نفتی دلیل بسیاری از مشکلات فعلی اقتصاد ایران است، گفت:‌ اصلی‌ترین راهبرد وزارت اقتصاد در آینده کاهش وابستگی دولت به این درآمدهاست. به گزارش خبرگزاری‌ها علی طیب‌نیا با بیان اینکه شایسته نیست نفتی که سهم آیندگان است را دولت بفروشد و خرج هزینه‌های جاری کند، گفت: سعی خواهیم کرد در وهله اول با متنوع‌سازی‌ منابع درآمدی دولت نسبت به کاهش وابستگی به نفت اقدام کنیم.

اسحاق جهانگیری همچنین از تشکیل ستاد ویژه تصمیمات اقتصادی با محوریت مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی هماهنگ در دولت و حل مشکل معیشت مردم خبر داد. او 3نهاد یادشده را 3بازوی قدرتمند برای اجرای تصمیمات اقتصادی دانست و گفت: امیدواریم با آغاز به‌کار این ستاد اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم تا حد ممکن برطرف شود.

انتقاد از خصوصی‌سازی‌

معاون اول رئیس‌جمهور در آمار خصوصی‌سازی‌ ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی حسینی وزیر سابق اقتصاد تشکیک کرد و گفت:از این میزان چه مقدار به‌صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار شده است. جهانگیری دیگر دغدغه مهم دولت تدبیر و امید را ساماندهی خصوصی‌سازی‌ها دانست و گفت: هدف اصلی خصوصی‌سازی‌ها انتقال مالکیت و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های خصوصی بود اما متأسفانه باید بگویم خصوصی‌سازی تا حد زیادی از هدف اصلی خود فاصله گرفته و وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی باید در گام نخست نحوه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود چه میزان به بخش خصوصی واگذار شده است.

کد خبر 227906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز