گروه شهری: پنجمین همایش مالیه شهرداری تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی دیروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزارشد.

قالیباف

سخنرانان اصلی این همایش حجت‌الاسلام ابوترابی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران بودند.در این همایش محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اظهاراتی کم سابقه لب به انتقاد از دولت گشود و برخلاف رویه معمولش گفت: من همواره سعی کردم از طرح مشکلات اداره شهر با مردم بپرهیزم زیرا من مسئول هستم و حل مشکلات بر سر اداره شهر را نیز باید تقبل کنم و پاسخگوی مردم باشم.

به گزارش همشهری، با این همه به‌نظر می‌رسد که با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و ناامیدی مدیریت شهری در تحقق کمک‌های دولت در اداره ابر‌شهر تهران قالیباف به ناچار لب سخن گشوده باشد. وی دربخشی از اظهارات خود در همایش مالی شهرداری تهران گفت: عدد و رقم نشان می‌دهد در چهار دهه قبل 32درصد بودجه شهرداری‌ها را دولت تأمین می‌کرد اما در سال 91و 92رقم کمک‌های دولت به زیر دو درصد رسیده است. وی با تأکید مجدد بر اینکه نمی‌خواهد کام مردم را با اینگونه مسائل تلخ کند گفت: کمک‌های دولت در سال‌جاری نه فقط در پروژه‌های عمرانی بلکه در تعهداتی که در قبال بهره‌برداری و موضوعاتی چون بودجه جاری، اتوبوسرانی، مترو، حمل‌ونقل و غیره دارد نیز محقق نشده است.

عملکرد مالی شهرداری تهران الگویی برای سایر شهرداری ها

بنا براین گزارش دیروز درهمایش مالی شهرداری تهران ابتدا حجت‌الاسلام ابوترابی با استناد به آیات قرآن و احادیث به ارائه شاخص‌ها و محورهای کلیدی پیشرفت در همه عرصه‌های زندگی به‌ویژه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: مهم‌ترین شاخص پیشرفت از نگاه قرآن کریم علم، ‌دانش و معرفت است و هنر انسان آن است که با استقامت و پایداری با تکیه بر علم و دانش در همه عمر قدم بردارد.

ابوترابی همچنین تأکید کرد که در همه عرصه‌ها ازجمله اقتصاد گام‌ها براساس دانش و علم برداشته شود. وی افزود: چه اشکالی دارد اگر شهرداری تهران مرز مدیریت علمی در حوزه اداری و مالی را نه فقط در سطح کشور یا آسیا که در سطح امروز جهانی تعریف کند زیرا انصافا حرکت‌ها و قدم‌هایی که برداشته شده ما را به سمت این افق می‌برد. ازجمله تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تحقق درآمدهای پایدار، مدیریت مصرف و به نمایش درآوردن شفاف‌سازی‌ مالی در عالی‌ترین سطح است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حسابرسی‌های صورت گرفته توسط حسابرسان رسمی کشور از بودجه شهرداری گفت: اینکه صورت‌های مالی تلفیقی شهرداری در سال‌های 88و 89تنها دو دهم درصد انحراف داشته انصافا یک کار بسیار بزرگ و نشان‌دهنده شفاف‌سازی‌ و دستیابی به بالاترین افق انضباط مالی است که ازسوی شهرداری تهران انجام شده است.

اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشیم

اما محمدباقر قالیباف نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن این بار عرصه اقتصادی را برای جنگ علیه ما انتخاب کرده گفت: جنگ در عرصه اقتصادی به‌مراتب خطرناک‌تر و سخت‌تر از عرصه نظامی است زیرا در این جنگ دشمن باترویج فقر و استقرار جهل به‌دنبال رواج روحیه چاپلوسی و تعظیم در مقابل قدرت و ثروت است؛ معضلی که می‌تواند ‌آینده جامعه را تیره و تار ساخته ‌و کاری کند که از همه آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله بگیریم وذلت را بپذیریم.

وی خواستار‌ اتحاد و همبستگی در مقابل این تهدیدها شد و گفت: به‌نظرمی رسد ما مسئولان در برابر نگرانی‌های مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در نامگذاری هر سال به نام‌های اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف، کار مضاعف و یا سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی بی‌توجهی کردیم و مجموعه عملکرد ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی در سه دهه اخیر کارنامه قابل دفاعی نبوده است. وی دربخش دیگری از اظهارات خود در تشریح دلیل این ناکامی‌ها گفت: به‌نظر می‌رسد بینش ما در اقتصاد و حوزه نظری دچار اشکال است و باید مالکیت شخصی و تولید ثروت و امنیت سرمایه‌گذاری را درجامعه به رسمیت بشناسیم و تا رقم ثروت یک نفر ازمرزهایی عبور کرد حساس نشویم و بگوییم از کجا آورده است؟

قالیباف همچنین خواستار دخالت دولت درحد موارد ضروری و محدود شد تا فضای لازم برای رقابت اقتصادی فراهم باشد. این درحالی است که از نظر شهردار تهران دخالت دولت در مسائل اقتصادی بیش از اندازه است و این اشکالی جدی است که باید برایش تعیین‌تکلیف صورت گیرد.

شهردارتهران همچنین خواستار توجه به علم و دانش و سپردن کار به کاردان و تدبیر در امور اقتصادی شد و گفت: باید به‌ترتیبات نهادی توجه شود به این معنی که اگر به فضای کسب و کار، حکمرانی خوب، ثبات سیاسی، شنیدن نظرات صاحب‌نظران و قانون به‌عنوان ترتیبات نهادی توجه نشود هرچه سرمایه و نیروی کارداشته باشیم از بین خواهیم برد به همین دلیل نیز با وجود اینکه جزء 20کشور اول جهان از نظر سرمایه‌گذاری هستیم اما از نظر رشد اقتصادی سیر نزولی داشتیم. وی به‌عنوان نمونه به تلاش 48ماهه شهرداری تهران در تهیه طرح تفصیلی و جامع شهر تهران اشاره کرد که باعث شد درحوزه شهرسازی تحت سیستم وب دیگر هیچ پروانه دستی صادر نشود و تکنولوژی به خدمت مدیریت شهری درآید.

صحنه اقتصادی از نظر قالیباف مثل فضای جبهه و جنگ نیست که معنویت در آن حاکم باشد؛ اینجا فضای پول است یعنی شیطنت، گمراهی و فساد؛ اینجا فضایی است که نیازمند منطق حسابرسی و مدیریت قوی است تا با مفسده‌های بزرگ مبارزه کند.
شهردار تهران در توضیح دلیل کاهش مشکلات در شهرداری تهران گفت: عدد و رقم نشان می‌دهد در چهار دهه قبل 32درصد بودجه شهرداری را دولت تأمین می‌کرد اما در سال 91و 92رقم کمک‌های دولتی به زیر دو درصد رسیده است آن هم در شرایطی که بودجه شهرداری هر سال دو برابر شده یعنی سال 84دقیقا 996میلیارد تومان بودجه شهرداری بود و امروز فقط در بخش نقدی به هفت هزار میلیارد تومان رسیده و حتی درآمد پایدار دو تا سه برابر رشد کرده است.

قالیباف اظهار داشت: برخلاف برخی اظهارات که شهرداری را متهم به تراکم فروشی می‌کند باید بگویم که حداقل در سه سال گذشته تراکم فروشی در شهر تهران نداشتیم و همه اقدامات در حوزه شهرسازی کاملا مجاز و براساس طرح جامع و تفصیلی صورت گرفته است.

وی همچنین عملکرد شهرداری تهران در حوزه حسابرسی را بسیار شفاف و روشن دانست و گفت: روزی که می‌خواستیم پایه‌های حسابرسی سال 85را مستقر کنیم، هیچ حسابرسی نداشتیم، اما از زمان شورای دوم این تلاش شروع شد و امروز اگر انحراف دو دهم درصد است و بودجه عملیاتی‌شده و طبق برنامه پیش می‌رویم و مناقصات برای پروژه‌ها برگزار می‌شود به‌خاطر زحمات کارشناسان و دلسوزانی است که در بدنه شهرداری تلاش کردند و توانستند این سیستم درآمدی و حسابرسی را پیش ببرند و همه مجموعه شهرداری و شورای شهر دست به‌دست هم دادند که این افتخار بزرگ به‌دست آمده است که می‌تواند به همه شهرداری‌های کشور منتقل شود.

بنا براین گزارش، دیروز در پایان همایش مالیه شهرداری کلیه اعضای هیأت علمی این همایش بابت تحولات بزرگ رخ داده در درحوزه حسابرسی شهرداری، شفافیت و پاسخگویی مالی، ‌تحول در نظام برنامه‌ریزی و بودجه بندی، تنظیم برنامه جامع شهری و طرح جامع نظام درآمدی شهرداری با اهدای لوحی از تلاش‌های محمدباقر قالیباف شهردار تهران تقدیرو تشکر کردند.

کد خبر 203078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز