گروه اقتصادی: اخیرا اخباری از مجلس مبنی بر درخواست چند نماینده مجلس از دولت یازدهم برای ارائه اصلاحیه بودجه به گوش می‌رسد.

در این زمینه با موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر می‌رسد دولت آینده در بدو فعالیت باید اصلاحیه بودجه ارائه دهد. نظر شما در مورد وضعیت منابع و مصارف بودجه چیست؟

بودجه فعلی وضعیت ویژه‌ای داشت. وقتی دولت لایحه آورد، این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه رد شد اما در نهایت به‌دلیل خلأ قانونی موجود، لایحه بار دیگر با رأی نمایندگان به تلفیق بازگشت. در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب رد کلیات بودجه سابقه نداشته است به همین دلیل خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد. این روند موجب شد تا لایحه‌ای که درست طراحی نشده بود در مجلس اصلاح شود. در این شرایط تصور می‌کنم که حدود 70هزار میلیارد تومان از منابع بودجه فعلی قابل تحقق نیست.

  • یعنی پیش‌بینی شما از کسری بودجه 70هزار میلیارد تومان است؟

70هزار میلیارد تومان عدم‌تحقق درآمدهای مندرج در بودجه خواهد بود. یعنی آنچه در بخش‌های مختلف برآورد شده به‌طور کامل عملی نخواهد شد. مثلا 30هزار میلیارد تومان برای فروش اموال دولتی درنظر گرفته شده است که سال گذشته عملکرد کمی داشته است و امسال هم این رقم کسب نخواهد شد. فروش اوراق مشارکت هم به‌طور کامل محقق نخواهد شد.

در بخش درآمدهای مالیاتی تصور بنده این است که حدود 5هزار میلیارد تومان عدم‌تحقق داشته باشیم ضمن اینکه فروش نفت هم حدود 10هزار میلیارد تومان کمتر از پیش‌بینی انجام شده در بودجه خواهد بود. این موضوع در تخصیص‌ها و مصارف مندرج در بودجه خلأ ایجاد می‌کند. در حال حاضر‌ماه چهارم سال در حال اتمام است اما به اندازه 4‌ماه به دستگاه‌ها بودجه داده نشده است. در ادامه هم چنین خواهد بود.

  • در این شرایط دولت آینده در همان ابتدا باید اصلاحیه بودجه آماده کند؟

محتمل است که دولت یازدهم، اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه کند. البته دولت‌های نهم و دهم هیچ‌گاه اصلاحیه بودجه ارائه نمی‌دادند چراکه اعتقادی به آن نداشتند. همیشه کسری بودجه وجود داشت. همه‌ساله از 20هزار میلیارد تومان تا 40هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته است اما دولت اصلاحیه نمی‌آورد. اتفاقی که رخ می‌داد این بود که بودجه عمرانی را اختصاص نمی‌داد. به‌عنوان مثال سال گذشته 39هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی مصوب شده بود که فقط 14هزار میلیارد تومان آن داده شد. در بخش جاری هم از سهم دستگاه‌ها کاسته می‌شد. حالا باید دید که دولت آینده اعتقادی به ارائه اصلاحیه بودجه دارد یا خیر؟ اختیار با خودشان است.

  • آیا ابلاغ 43 هزار میلیارد تومان اعتبار اشتغال‌زایی برای یک سال منطقی است؟

این مصوبات و این ابلاغ‌ها نمایشی است. چنین توانی در سیستم بانکی وجود ندارد که برای یک سال این میزان اعتبار بدهد. از این مصوبه‌ها زیاد صادر می‌شود. به‌عنوان مثال 5هزار و 200میلیارد تومان اعتبار برای استان خراسان شمالی بعد از سفر مقام معظم رهبری و 3سفر هیأت دولت به تصویب رسیده است اما تاکنون کمتر از یک درصد آن به این استان اختصاص داده‌اند.

از این مصوبات طی سفرهای استانی دولت زیاد است. وقتی سراغ این اعتبارات را از بانک‌ها می‌گیریم، می‌گویند به ما نوشته‌اند که در چارچوب منابع و مصارف، اقدام کنید. اگر منابع داشته باشیم، بدون نیاز به مصوبه اعتبار می‌دهیم وقتی منابع در کار نیست نمی‌توان کاری کرد. به همین دلیل مصوبات اینچنینی برای اشتغال را نمی‌توان باور کرد چراکه فقط جنبه صوری و نمایشی دارد. در طول این 8سال گذشته از این مصوبات زیاد صادر شده اما انجام نشده است.

کد خبر 223944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز