سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دارایی هند اعلام کرد که کشورش می‌خواهد واردات نفت خام از ایران را افزایش دهد.

این اقدامی است که دقیقا چند هفته بعد از معاف شدن دهلی از تحریم‌های آمریکا در رابطه با ایران صورت می‌گیرد و می‌تواند به پیچیده شدن تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر تهران در راستای خاتمه دادن به برنامه هسته‌یی‌اش منجر شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به این خبر افزود: چیدامبارام، وزیر دارایی هند گفت که ممکن است فضای بیشتری برای واردات از ایران وجود داشته باشد.

بنا بر این گزارش؛ وی به برنامه دولت هند در این رابطه اشاره‌ای نکرد.

در پی تحریم‌های آمریکا و اروپا در بخش صادرات نفت ایران، انتقال نفت خام ایران به هند 26.5 درصد در سالی که 31 مارس خاتمه یافت، کاهش داشت و این نتیجه‌ای مورد استقبال واشنگتن بود. در ماه ژوئن وزارت امور خارجه آمریکا چند کشور از جمله چین و هند را از اعمال تحریم‌های مالی که فروش نفت ایران را هدف گرفته است، معاف کرد.

اما روز دوشنبه وزیر دارایی هند به تغییری در این مسیر اشاره کرد و گفت: در چارچوب تحریم‌های سازمان ملل و پایبندی کامل به این تحریم‌ها ممکن است فضای بیشتری برای واردات از ایران وجود داشته باشد.

این گزارش حاکی است: تحت این برنامه، نفت ایران با روپیه هند خریداری می‌شود که ایران از آن برای خرید کالاهای هندی - احتمالا مواد غذایی، دارو، محصولات مصرفی و قطعات خودرو- استفاده خواهد کرد.

دولت اوباما و کنگره تهدید می‌کنند که اگر دیپلماسی هسته‌یی به نتیجه نرسد، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش می‌دهند و احتمال می‌رود که به این ترتیب واشنگتن و دهلی در تقابل با یکدیگر قرار گیرند. مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جاری میلادی طرحی را تصویب کرد که باعث ممنوعیت کامل خرید نفت خام ایران می‌شود و انتظار می‌رود این طرح به تصویب سنا نیز برسد.

این طرح کاخ سفید را قادر می‌سازد شرکت‌های خارجی را که نفت ایران را خریداری می‌کنند تحریم کند. این تحریم‌ها می‌تواند مانع از آن شود که شرکت‌های تحریم شده هندی به تبادلات مالی با دلار آمریکا بپردازند یا این‌که از نظام مالی آمریکا استفاده کنند.

در عین حال بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پالایشگاه مانگالور هند نیز به تازگی اعلام کرد که انتظار دارد اواخر هفته جاری، اولین محموله نفت ایران را پس از آوریل تحویل بگیرد.

مدیر این پالایشگاه گفته است که قرار است در ماه جاری، چهار محموله دیگر نفت ایران را نیز دریافت کنند.

کد خبر 226822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز