گروه اقتصادی: ارمغان سفر یکروزه بیژن زنگنه به منطقه پارس‌جنوبی که از آن به‌عنوان پایتخت انرژی ایران یاد می‌شود، توقف برخی فازهای ناتمام و اولویت‌بندی جدید با دستور وزیر بود تا به گفته او همه برای تولید روزانه ۲۰۰میلیون مترمکعب گاز و ۳۰۰هزار بشکه میعانات گازی آستین‌ها را بالا بزنند و با یک «یاعلی» عقب‌ماندگی‌های ایران از قطر در این میدان گازی مشترک در ۸ سال گذشته جبران شود.

نفت

به گزارش ارگان رسمی رسانه‌ای وزارت نفت، زنگنه در عمل برنامه وزرای پیشین نفت مبنی بر تکمیل تمام فازهای ناتمام پارس‌جنوبی در یک برنامه زمانبندی شده 35ماهه را رد کرد و گفت: ضرورتی ندارد همه فازهای پارس‌جنوبی را با یک سرعت پیش ببریم.

زنگنه که پیش از این فازهای یک تا 5پارس‌جنوبی را در دوران صدارتش به تولید رسانده بود، روز پنجشنبه پس از 8سال و یک‌ماه به گفته خود به این میدان گازی برگشته بود، حال آنکه پیش از آن در دولت نهم و دهم اصلا از او دعوت هم نشده بود و به همین دلیل زنگنه، تغییرات انجام شده در فازهای پارس‌جنوبی را در 8سال گذشته ناچیز خواند و تأکید کرد: مرتب برای بازدید از فازهای در حال توسعه پارس‌جنوبی به منطقه عسلویه خواهم آمد، زحمت‌های زیادی کشیده شده، اما تا زمانی که فازهای این میدان مشترک به بهره‌برداری و تولید نرسند، فایده‌ای ندارد.

زنگنه گفت: در مدت 8سال گذشته یک چیزهایی ثابت مانده و یکسری چیزها با آمدن فازهای جدید نیز تغییر کرده ولی برداشت از مخازن گازی میدان پارس‌جنوبی در این مدت خیلی تغییر نکرده است. وزیر نفت که قول داده 60درصد از وقت صدارت را برای توسعه و تکمیل فازهای پارس‌جنوبی و میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران اختصاص دهد بر ضرورت حل مشکلات پیمانکاران در پارس‌جنوبی پافشاری و اظهار کرد:

باید با نگاه مثبت مشکلات قراردادی را حل کنیم و قراردادی را روی هوا نفرستیم و به دوطرف قرارداد احترام گذاشته شود. وزیر نفت دولت یازدهم روند اجرای فاز ١٢ را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: زمستان امسال گاز فاز ١٢ باید وارد شبکه سراسری شود، زیرا هم‌اکنون روزانه ٩٠ میلیون لیتر سوخت مایع به جای گاز در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود.

کد خبر 228214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز