همشهری آنلاین: گروه بحران بین‌الملل توصیه کرد که آمریکا گفت‌وگوهای مستقیم محرمانه درباره برنامه هسته‌یی را با ایران برگزار کند اما تاکید کرد که غرب نباید انظار داشته باشد که رییس‌جمهور جدید میانه‌روی ایران امتیازات مهمی را ارایه کند.

رویترز گزارش داد؛ گروه بحران بین‌الملل روز سه‌شنبه در گزارشی تاکید کرد، واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی باید در تلاش برای دادن فرصت به مذاکرات اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازند.

این گروه همچنین تاکید کرد که علاوه بر مذاکراتی که در قالب 1+5 با ایران انجام می‌گیرد، واشنگتن باید یک کانال مستقیم محرمانه با ایران را برای تکمیل مذاکرات با 1+5 برقرار کند و این گفت‌وگوها نیز باید علاوه بر برنامه هسته‌یی مسایل امنیت منطقه‌ای را شامل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، علی واعظ، یک عضو عالی‌رتبه گروه بحران گفت: اگر راه حلی سیاسی میان تهران و واشنگتن حاصل شود، احتمالا تمامی دیگر اعضای 1+5 آن را خواهند پذیرفت، حتی اگر از روی بی میلی باشد.

این گروه تاکید می‌کند که غرب باید هرگونه انتظارات خود در خصوص پیشرفتی سریع با ایران را تعدیل کند زیرا حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران احتمالا از ارایه امتیازات قابل توجه در خصوص برنامه هسته‌یی خودداری خواهد کرد.

در ادامه ، گروه بحران بین‌الملل با اشاره به دوران دبیری روحانی در شورای عالی امنیت ملی و برنامه هسته‌یی که انتقاداتی از وی را باعث شد، می‌افزاید که روحانی در برداشتن گام‌هایی در جهت تعلیق اکراه خواهد داشت و احتمالا گزینه شفافیت بیشتر را دنبال خواهد کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست درخواست آن را دارد.

این گروه تاکید می‌کند که برای آن‌که دیپلماسی فرصت خوبی برای موفقیت به دست آورد «اکنون زمان تشدید تحریم ایران نیست» و چنین اقداماتی تلاش‌های تیم روحانی برای منعطف بودن در مذاکرات را تحلیل خواهد برد.

گروه بحران بین‌الملل یک سازمان بین‌المللی مستقل و غیر دولتی است که خود را متعهد به پیشگیری و حل مسایل مهم بین‌المللی معرفی می‌کند. این گروه متشکل از سیاستمداران و دیپلمات‌های برجسته غربی به ویژه از آمریکا و کشورهای عضو ناتو است.

کد خبر 226940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز