همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با پرس تی‌ وی، حرکت اخیر ضد ایرانی مجلس نمایندگان امریکا را نشان‌دهنده «ضعف» قانونگزاران امریکایی دانسته است.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی نمایندگان مجلس امریکا چهارشنبه (۳۱ جولای، ۹ مرداد) به اتفاق آراء، لایحه تشدید تحریم علیه صادرات نفتی و دیگر بخش‌های اقتصادی ایران را تصویب کردند.

وبستر گریفین تارپلی Webster Griffin Tarpley، محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی، روز جمعه (۲ آگوست، ۱۱ مرداد) در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی این حرکت را نشان‌دهنده «ضعف و خشم» مجلس نمایندگان امریکا دانست و گفت: «متاسفم که اعضای کنگره درک نمی‌کنند که جهان تغییر کرده است.»

تارپلی در ادامه استدلال کرد، قانون‌گذاران امریکا از این حقیقت غافلند که صرفاً با استفاده از یک حکم یا مصوبه نمی‌توانند به قدرت لازم برای توقف صادرات نفتی یک کشور دست یابند.

امریکا بر مبنای لایحه ضد ایرانی اخیر خود، واردکنندگان و خریداران نفت ایران را برای کاهش صادرات نفتی ایران به مدت یک سال، تا یک میلیون بشکه در هر روز، تحت فشار قرار خواهد داد.

این لایحه برای اجرا باید در مجلس سنای امریکا تصویب شود و به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور نیز برسد.

امریکا با تصویب این لایحه به دنبال آن است تا سال ۲۰۱۵ میلادی، هرگونه خرید نفتی از ایران را متوقف کند و صادرات نفتی ایران را به صفر برساند.

در این لایحه همچنین هرگونه تجارت در بخش‌های عمرانی، معدن و خودروسازی ایران در فهرست سیاه قرار گرفته و تحریم شده است.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنها، با طرح اتهام‌هایی تاییدنشده مبنی بر امکان تلاش ایران برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود، تحریم هایی یک‌جانبه و غیرقانونی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

تارپلی در اظهارات خود از ناتوانی قانون‌گذاران امریکا در کمک به حل مشکلات موجود داخلی از جمله بحران فزاینده اقتصادی و نرخ بالای بدهی عمومی و در عین حال تمرکز آنان بر مسائل نامربوط همچون اعمال تحریم علیه ایران انتقاد کرد.

وی رویکرد قانون‌گذاران امریکایی را در مسیری دانست که حاصل آن کنگره‌ای با کمترین بازدهی در زمینه قانون‌گذاری خواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی به نرخ فزاینده نارضایتی از کنگره امریکا در بررسی‌های رسمی اشاره کرد و گفت: کنگره کنونی منفورترین کنگره در تاریخ امریکا بوده است.

بر اساس نظرسنجی اخیر گالوپ که از هفتم تا دهم مارس در سراسر امریکا صورت گرفت، میزان رضایت عمومی از کنگره امریکا به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

کد خبر 225862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز