گروه اقتصادی: علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد با تأکید بر بهبود فضای کسب و کار اعلام کرد: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیازمند بازنگری است.

به گفته او علاوه بر تداوم پرداخت‌های نقدی، پرداخت‌های انتقالی از محل درآمد حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی به گروه‌های هدف شامل افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی و بازنشسته‌ها و شاغلین بیکار شده تحت عنوان بیمه بیکاری داده شود.

طیب نیا با تأکید بر پرداخت یارانه به بخش‌های تولیدی و پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات به سرمایه‌گذاری اظهار کرد: پرداخت یارانه به خانوارها برای پوشش فراگیر بهداشت، درمان و بیمه تأمین اجتماعی، دسترسی به آموزش‌های رسمی در سطوح مختلف و پرداخت یارانه به خانوارهای جامعه هدف برای تأمین حداقل کالری مورد نیاز با طراحی سبد کالایی مفید و ضروری مانند شیر، گوشت سفید به‌ویژه ماهی و... در اولویت قرار می‌گیرد تا به گفته او، هم پرداخت یارانه هدفمند شود و هم بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها تحت فشار اقتصادی، اجتماعی قرار نگیرند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد پرنوسان و پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، 2رقمی بودن نرخ تورم، بالا بودن میزان بیکاری و خطر بروز بحران بیکاری بزرگ و مشکلات تأمین مالی از طریق منابع خارجی و تحریم خدمات مالی، بیمه و حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی و البته تنگناهای ارزی را ازجمله مشکلات پیش روی دولت جدید دانست.

طیب‌نیا اولویت خود برای بهبود مستمر محیط کسب وکار را ایجاد احساس امنیت اقتصادی، شناسایی و مواجهه با عوامل اصلی بازدارنده در بهبود محیط کسب و کار و ارتقای شاخص‌های اقتصادی، کاهش انحصارات دولتی در اقتصاد ایران و ایجاد و توسعه فضای رقابتی مؤثر در فعالیت‌های اقتصادی، اصلاح نظام مالیاتی و همکاری فعال با شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت اعلام و تأکید کرد: باید بهبود جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی کسب و کار دنبال شود و قرار است با وزارت خارجه برای معرفی دیپلمات‌های تجاری و اقتصادی همکاری شود.

کد خبر 226007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز