گروه اقتصادی- رضا کربلایی: 2نماینده مجلس از درخواست حسن روحانی رئیس‌جمهوری منتخب برای همکاری مجلس با دولت یازدهم برای اصلاح قانون بودجه 92خبر دادند.

اصلاح زودهنگام قانون بودجه سال 92در حالی قوت گرفته که هنوز برخی از مفاد آن با گذشت بیش از یک‌ماه از ابلاغ آن اجرایی نشده است. البته وب سایت رسمی رئیس‌جمهوری منتخب هیچ اشاره‌ای به جزئیات دیدار یک ساعت و نیمه 50نماینده مجلس با روحانی نکرده و مشخص نیست کدام مفاد از قانون بودجه سال‌جاری از نظر رئیس‌جمهوری منتخب نیاز به بازنگری دارد.

اما سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرده که یکی از اصلاحات احتمالی بودجه 92به چگونگی تداوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر می‌گردد. دولت دهم در عمل حاضر نشد تا با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کسری بودجه ناشی از تداوم پرداخت یارانه‌ها را جبران و راه را برای اجرای بهتر این قانون در دولت یازدهم هموارتر سازد. پیش از این محمدباقر نوبخت، از مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب از احتمال بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها و حتی حذف یارانه نقدی برخی اقشار با درآمد بالاتر خبر داده بود، بدون اینکه به جزئیات این تصمیم اشاره کند.

اسماعیل جلیلی و غلامرضا تاجگردون 2نماینده مجلس که خبر دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با حسن روحانی را رسانه‌ای کرده‌اند، گفته‌اند که روحانی خواستار همکاری مجلس با دولت یازدهم برای اصلاح بودجه 92و واقعی کردن آمارها و ارقام مندرج در سند دخل و خرج امسال شده‌است.

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92، مواردی ازجمله هدفمندی یارانه‌ها، اوراق مشارکت و برخی از درآمدهای دولت که در لایحه بودجه 92پیش‌بینی شده بود را نیازمند اصلاح از سوی دولت جدید اعلام کرد. به گزارش ایسنا، جعفر قادری افرود: به‌دلیل اینکه بخش درآمدی هدفمندی اجرایی نشده و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعمال نشده است اما همچنان هزینه‌های مربوط به هدفمندی پرداخت می‌شود بنابراین بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که با بخش‌های درآمدی بودجه ارتباط دارد نمی‌تواند اجرا شود و نیاز است اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش همشهری، براساس قانون بودجه سال‌جاری دولت اجازه افزایش 38درصدی قیمت حامل‌های انرژی را به شرطی دارد که سقف درآمد ناشی از این تصمیم بیش از 50هزار میلیارد تومان نشود و تغییری در میزان یارانه نقدی و تعداد یارانه بگیران صورت نگیرد. آیا دولت یازدهم در آغازین ماه‌های فعالیت خود ریسک حذف تعدادی از یارانه نقدی‌بگیران با درآمد بالا و یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی و یا تغییر در سهم بخش‌های مختلف ازجمله افزایش سهم بخش‌های تولیدی و سلامت را متحمل خواهد شد یا نسخه دیگری برای بازگرداندن قطار از ریل خارج شده هدفمندی یارانه‌ها ارائه می‌کند؟

کد خبر 224839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز