گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ پیامدهای کمبود بودجه در حوزه آموزش عالی به‌تدریج نمایان می‌شود، حذف یارانه غذا، لغو المپیادهای ورزشی و اجرا نشدن امور قرآنی و پژوهشی و محدودیت در انتخاب دانشگاه محل تحصیل ازجمله این پیامدهاست.

غذا خوری

وزارت بهداشت اعلام کرده است که ردیف بودجه یارانه غذایی و المپیاد ورزشی دانشجویان لغو شده است، کمبود بودجه در وزارت علوم نیز موجب شده تا سرانه خدمات رفاهی در حوزه خوابگاه‌ها افزایش مناسبی نداشته باشد که نتیجه آن افزایش پذیرش دانشجوی بومی است و بدین‌ترتیب احتمالا برخی دانشجویان نمی‌توانند در دانشگاه دلخواه خود تحصیل کنند. افزون بر این کمبود بودجه موجب‌شده تا امور فرهنگی در دانشگاه‌ها با مشکل روبه‌رو شود و آنطور که معاون فرهنگی وزیر علوم در جمع خبرنگاران اعلام کرده این وزارتخانه حتی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی با کمبود بودجه مواجه است.

مشکلات بودجه‌ای وزارت بهداشت

وزارت بهداشت همواره طی چند سال اخیر با مشکلات بودجه‌ای دست به گریبان بوده است این مشکل زمانی حادتر می‌شود که بخشی از کمبود بودجه این دستگاه با آموزش پزشکی و سلامت جامعه گره می‌خورد. معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به‌وجود نگرانی‌های مالی جدی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ایسنا گفت:

در لایحه بودجه 92اعتبار خوبی برای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی درنظر نگرفته‌‌اند. محمد حسین آیتی با بیان اینکه حتی در زمینه تغذیه دانشجویی نیز با وجود تلاش‌های وزارتین علوم و بهداشت منابع خوبی در لایحه 92دیده نشده، افزود: نگرانی‌ها در‌باره تأمین غذای دانشجویان کماکان باقی است و حتی ردیفی که قبلا برای یارانه غذایی دانشگاه‌ها تعلق می‌گرفت هم‌اکنون حذف و با یکی از ردیف‌های جاری دانشگاه‌ها تلفیق شده است. وی اظهار کرد: برای فعالیت‌های رفاهی و فرهنگی نیز در گذشته سرانه‌ای به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد که آن سرانه ‌ باوجود افزایش قیمت‌ها و تورم نسبت به سال 89هیچ تغییری نکرده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه تأمین تغذیه دانشجویان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در معاونت دانشجویی است،‌ کمبود‌های مالی جدی نیز در بخش‌های تربیت‌بدنی، مشاوره‌های دانشجویی و فعالیت‌های فوق برنامه کانون‌ها و تشکل‌ها وجود دارد.

لغو المپیاد ورزشی دانشجویان

معاون دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به لغو المپیاد ورزشی دانشجویان علوم پزشکی به‌دلیل کمبود اعتبار گفت: این المپیاد حدود 20سال است به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود و جای تأسف زیادی دارد که امسال به‌دلیل مشکلات مالی نتوانستیم آن را به‌صورت متمرکز برگزار کنیم. وی افزود: وزارت بهداشت سال 92را با حداقل 4هزار میلیارد تومان کمبود اعتبارات شروع کرد، اما با وجود این در سال گذشته در بحث تغذیه دانشجویی مشکل نداشتیم و حتی یک وعده غذای دانشجویی تغییر نکرد، البته علت این مسئله کافی بودن بودجه نبود، بلکه علت این بود که رؤسای دانشگاه‌ها برای تغذیه دانشجویان از درآمد اختصاصی خود هزینه کردند که این کار به‌نظر ما اشتباه است.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت اظهارکرد: درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی از درآمد بیمارستان‌ها کسب می‌شود، بنابراین وقتی گفته می‌شود از درآمد اختصاصی دانشگاه برای تغذیه دانشجویان استفاده شده‌ به این معنی است که پول از بیماران گرفته شده و در درآمد دانشگاه‌ها صرف شده است، درحالی‌که این پول باید صرف بیمار و بیمارستان شود.

‌ آیتی اظهارکرد: به‌دلیل اینکه وزارت علوم درآمد اختصاصی ندارد همواره به هر طریقی غذای دانشجویان تأمین می‌شود، اما در وزارت بهداشت به‌دلیل درآمد اختصاصی که دانشگاه‌ها دارند هر بار که مشکلات مالی ایجاد شد، می‌گویند از درآمد اختصاصی استفاده کنید درصورتی که این کار اشتباه است و بار اضافی را به بیمار تحمیل می‌کند و هزینه بیمار را به جای اینکه خرج بیمار کنند خرج امکانات رفاهی و ارتقای کیفیت درمان می‌کنند.

احتمال محدودیت

وزارت علوم نیز همچون وزارت بهداشت با کمبود بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ هر چند مسئولان این وزارتخانه سعی می‌کنند در این‌باره سخنی نگویند. کمبود بودجه موجب شده تا امور ورزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جایگاهی پس از حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی قرار بگیرد.

براساس آمار، اعتبارات پژوهشی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت امسال نسبت به سال گذشته رشد منفی 11.3درصدی دارد که به نوشته یکی از روزنامه‌ها در این میان، اعتبار‌ اختصاص‌یافته به مؤسسه‌های پژوهشی وزارت بهداشت 10.7درصد اما اعتبار اختصاص یافته به مؤسسات پژوهشی وزارت علوم 19درصد کاهش داشته است.

همچنین اعتبارات فصل آموزش در لایحه بودجه 92نسبت به سال قبل کمتر از3.4درصد رشد داشت، ‌ مبلغ اختصاص یافته برای پرداخت وام دانشجویی و سایر هزینه‌های پیش‌بینی شده نیز نسبت به سال قبل7.7درصد کاهش داشت. کمبود بودجه وزارت علوم احتمالا روی انتخاب دانشگاه محل تحصیل دانشجویان تأثیر منفی داشته باشد و چون وزارت علوم از اجرای تعهدش مبنی بر تأمین خوابگاه برنمی‌آید، به‌شدت سیاست بومی‌گزینی را در دستور کار قرار داده. صندوق رفاه دانشجویان، با صدور بخشنامه‌ای بر افزایش پذیرش دانشجوی بومی درصورت محدودیت در اسکان دانشجویان در خوابگاه تأکید کرد.

در بخشنامه صندوق رفاه وزارت علوم آمده است هر ساله ظرفیت پذیرش دانشجو افزایش می‌یابد ولی متأسفانه سرانه خدمات رفاهی در حوزه خوابگاه‌ها افزایش چندانی نداشته‌ و این ناهمخوانی نگرانی و دغدغه‌هایی را برای خانواده‌ها و دانشجویان فراهم کرده است. در یکی از بندهای این بخشنامه تأکید شده است:‌ درصورت محدودیت در اسکان دانشجویان، ظرفیت پذیرش دانشجوی بومی از طریق سازمان سنجش افزایش یابد. پیش از این نیز صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از کسری بودجه 40میلیارد تومانی وام شهریه دانشجویان در سال 92خبر داده است.

کد خبر 224075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز